نرخ کلیک (CTR) چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت می گذارد؟

نرخ کلیک

حتما با این سوال که نرخ کلیک چیست روبرو شده اید و در جستجوی SERP به این مقاله رسیده اید.در اینجا قصد داریم درباره نرخ کلیک و تاثیر آن بر سئوی سایت صحبت کنیم.

افراد در نتایج گوگل با صفحات زیادی روبرو می شوند ولی در این میان صفحه ای را انتخاب می کنند که پاسخگوی سوالی که دارند باشد ،در نتیجه بر روی آن کلیک می کنند.کاربر با اولین کلیک نشان می دهد که آن نتیجه برایش جالب بوده است و صفحه ی مورد نظر توانسته رضایت کاربر را جلب کند.در ابتدا لازم است درمورد impression با شما صحبت کنیم تا مفهوم نرخ کلیک را بتوانید درک کنید.

 

Impression چیست؟

 

تعداد دفعاتی که سایت شما در نتایج گوگل دیده می شود، impression برای شما لحاظ می شود.برای مثال صفحه ی شما در صفحه ی چهارم گوگل قرار دارد در صورتیکه کاربر وارد صفحه ی ۴ گوگل شود، صفحه ی شما impression یا بازدید می خورد.

 

نرخ کلیک چیست ؟

 

در جواب سوال که نرخ کلیک چیست باید گفت در واقع به ازای تعداد مرتبه ای که صفحه ی تان در نتایج گوگل مشاهده شده است ،تعداد کلیکی که خورده است را نرخ کلیک می گویند.هر چقدر بیشتر روی صفحه ی شما کلیک شود نرخ کلیکتان افزایش می یابد.

گوگل به نرخ کلیکی که کسب می کنید امتیاز می دهد و رتبه ی صفحه ی شما را در نتایج جستجو بالا می برد.نرخ کلیک برای هر صفحه از میانگین نرخ های کلیکی به دست می آید که کاربر با هر کلمه کلیدی که وارد سایت شما می شود.

برای مثال یک نفر با عبارت کلیدی خرید گوشی وارد صفحه ی شما می شود و کاربر دیگری با عبارت کلیدی خرید گوشی سامسونگ به همان صفحه ورود می کند،از میانگین CTR ای که برای هر کدام از کلمات کسب می شود ، CTR کل بدست می آید.

 

برای بهبود نرخ کلیک باید چند نکته را رعایت کرد

 

۱-عنوان مناسب انتخاب کنید

 

به طوریکه مرتبط با مطلبی که گذاشته می شود باشد و مخاطب را جذب کند.

 

۲-تاثیر توضیحات متا یا description مناسب در نرخ کلیک 

طوری باشد که بتواند عنوانتان را شرح دهد و حس نگرانی،قدرت،شگفت انگیز بودن را به کاربر بدهد.سعی کنید حس خوبی را به کاربر منتقل کنید.و از طرفی اگر محتوایتان جدید است مخاطب را با به کاربردن عباراتی مانند جدیدترین، به روزترین ،بهترین مدل های ۲۰۲۱ جذب کنید.

شما از ۱۶۸ کاراکتر در توضیحات متای خود می توانید استفاده کنید،این توضیحات زیر عنوان صفحه نمایش داده می شوند.

 

۳-دامنه مناسب

 

شما به گونه ای باشد که مرتبط با کسب و کارتان و مقالاتتان باشد و قابلیت جذب کاربر را داشته باشد.

 

۴-سایتتان برند شده باشد

 

برای کاربر قابل اعتماد شده باشد و به یک برند تبدیل شده باشد. از آنجا که کاربر در گذشته تجربه ی خوبی از سایت شما داشته و برایش مفید بوده موجب می شود که با جستجوی مستقیم برندتان وارد سایت شما شود .

 

۵-استفاده از structure data مناسب

 

شما به بهبود ظاهر سایت خود کمک می کنید و از این طریق گوگل متوجه این موضوع می شود که محتوای سایت شما در مورد چه موضوعی است.

اسکیمای review,rating موجب ستاره دار شدن لینک های شما می شود و موجب بهتر دیده شدن صفحه ی تان می شود، معمولا کاربران بر روی لینک های ستاره دار بیشتر کلیک می کنند و این موجب افزایش نرخ کلیکتان می شود.

 

اسکیما
اسکیما به سئوی سایت کمک می کند

 

۶-تولید محتوای متناسب با الگوریتم های گوگل

 

محتوایی که تولید می کنید مطابق با الگوریتم های گوگل باشد چون موجب می شود گوگل بیشتر به شما اعتماد کرده و شما را بالا بیاورد.

 

تولید محتوای مناسب
نقش تولید محتوا در نرخ کلیک

 

۷-بک لینک گرفتن از سایت های مرتبط

 

از سایت هایی بک لینک بگیرید که موضوعشان به سایت شما مرتبط است.برای مثال فردی که وارد سایت مرتبط با سئو شده است به دنبال مقالاتی است که مرتبط با سئو باشد نه چیز دیگری.پس مثلا در صورتیکه سایت شما مربوط به فروش گوشی است و شما از آن بک لینک می گیرید ،بک لینک گرفتن از سایتی که مرتبط با موضوع شما نیست سودی برای شما ندارد و البته به سئوی سایت شما هم کمکی نخواهد کرد.

 

۸-از لایت کردن نتایج جستجو غافل نشوید

 

لایت کردن شامل قرار دادن ویدئو و ستاره در نتایج جستجو می شود.با این کار موجب جلب توجه کاربر می شوید و بیشتر به سایت شما مراجعه می کنند.

 

۹-از پرانتز و گیومه و اعداد درعنوان صفحه استفاده کنید.

 

تجربه نشان داده با به کار بردن این ویژگی ها موجب تجربه کاربری بهتری شده و کاربر بهتر روی صفحه ی شما کلیک می کند.

 

۱۰-از URL کوتاه و مرتبط با عنوان صفحه استفاده کنید.

 

گوگل با استفاده از URL بهتر به موضوعی که در مورد آن نوشته اید پی می برد و البته تجربه ثابت کرده تعدادی از کاربران به URL نیز توجه می کنند.

 

۱۱-از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.

شما با استفاده از ابزارهای مختلف می توانید این کار را انجام دهید.در واقع impression شما برابر با تعداد جستجوی آن کلمه کلیدی می شود.

 

۱۲- ساده نویسی کنید

 

صرفا برای موتور جستجو ننویسید و برای مخاطبتان طوری محتوا نویسی کنید که آن مطلب برایش جذاب باشد.در واقع شما می خواهید برای همنوعانتان بنویسید نه ماشین ها.

 

در مقابل کارهای زیر موجب می شود که نرخ کلیک شما کاهش پیدا کند:

 

۱-اگر آدرس صفحات سایت شما مناسب نباشد و نامرتبط باشد.

۲-دامنه ای که دارید نامرتبط باشد موجب می شود کاربر کمتر به شما اعتماد کند.

۳-توضیحات نامناسب صفحه

۴-عنوان نامرتبط

۵-سئوکارها از ربات برای افزایش نرخ کلیک استفاده می کنند، که برای این کار کدهایی با ip های متفاوت به داخل سایت ها میفرستند و موجب افزایش نرخ کلیک می شوند.زمانی که گوگل متوجه این موضوع شود آنها را جریمه می کند.

۶-در صورتیکه شما عنوان صفحه تان و توضیحات متای خوبی داشته باشید ولی محتوای جذابی نداشته باشید ،ممکن است در ابتدا بتوانید رتبه خوبی کسب کنید ولی هنگامی که گوگل متوجه شود شما را جریمه می کند.

 

تفاوت impression و  click و تاثیر آن در نرخ کلیک چیست ؟

 

در جواب به سوال شما به اینکه اهمیت تاثیر impression در نرخ کلیک چیست باید گفت، در صورتیکه کاربر در صفحات SERP صفحه ی شما را مشاهده کند impression برای شما لحاظ می شود ولی اگر کاربر بر روی آن کلیک کند نرخ کلیک هم برای شما محاسبه می شود.برای اینکه بتوانید نرخ کلیک خود را به دست آورید باید در گوگل سرچ کنسول ثبت نام کنید.

نحوه ی محاسبه نرخ کلیک
محاسبه نرخ کلیک با استفاده از گوگل سرچ کنسول

 

چه زمانی نرخ کلیک برایتان مفید خواهد بود؟

 

در صورتیکه تعداد کلیک هایی که به دست می آورید متناسب با کسب و کارتان باشد مفید خواهد بود ولی اگر این کلیک ها صرفا برای مطالبی باشد که هیچ سودآوری برای شما ندارد قطعا فایده ای هم نخواهد داشت.

 

نرخ کلیک طبیعی چیست؟

 

در این سوال که نرخ کلیک چیست و چگونه طبیعی می شود باید گفت که نرخ کلیک طبیعی با استفاده از کلیک هایی که به صورت طبیعی و بدون خریدن بک لینک به دست آورده اید محاسبه می شود.شما باید به گونه ای روی بهینه سازی محتوای سایت خود متمرکز شوید که این نرخ کلیک را به صورت طبیعی بدست آورید.اگر به صورت غیر طبیعی و با بک لینک گرفتن که سئوی کلاه سیاه است بخواهید این کار را انجام دهید مطمئن باشید گوگل به زودی این موضوع را متوجه خواهد شد و اعتبارتان را نزد گوگل از دست می دهید و سقوط خواهید کرد.

 

نرخ کلیک چه مقدار باید باشد؟

 

میانگین نرخ کلیک برای به دست آوردن رتبه ۱ گوگل در سطح جهانی در جستجوی لپتاپ ۳۲% است.در صورتیکه در گوشی موبایل ۲۴% می باشد.البته این میزان به محتوایی هم که جستجو می کنید بستگی دارد.این مقدار ممکن است از ۸۰% بیشتر و یا از ۲۰% کمتر باشد.

گوگل با استفاده از الگوریتم  GOOGLE DANCE نتایج را جا به جا می کند.برای مثال اگر شما در رتبه ۲ گوگل قرار داشته باشید و رقیب شما در رتبه ۱ شما را با رتبه ۱ جابه جا می کند و اگر صلاحیت این رتبه را داشته باشید، شما را در رتبه ۱ نگه می دارد و اگر تشخیص دهد شما صلاحیت این رتبه را ندارید، شما را به رتبه ۲ برمیگرداند.

 

نرخ کلیک چرا اهمیت دارد؟

 

نرخ کلیک زمانی اهمیت پیدا می کند که افرادی که وارد سایت شما شده اند به مشتری تبدیل شوند.و این بدان معنی است که کاربران تصمیم اولیه برای ورود به سایت شما را گرفته اند.نرخ کلیک به بهبود سئوی سایت شما کمک می کند چون موجب می شود گوگل در نتایج اش سایت شما را در رتبه ی بالاتری قرار دهد.از طرفی هم موجب می شود افراد با ورود به سایت شما بهتر با محصولاتتان آشنا شوند و در نتیجه موجب افزایش فروشتان می شوند.

 

چه عواملی نرخ کلیکتان را جا به جا می کند

 

اسنیپت،نقشه گوگل،نمایش اخبارو تبلیغات گوگل در صفحه ی نتایج خودشان به فضا احتیاج دارند و فضایی را اشغال می کنند و از طرفی سایت هایی که از گوگل ادوردز استفاده می کنند، نرخ کلیک را برای شما تحت تاثیر قرار می دهند که موجب کاهش نرخ کلیک برای بقیه می شود.

البته در صورتیکه گوگل تشخیص دهد که سایتی که با گوگل ادز بالا آمده صلاحیت قرار گرفتن در آن رتبه را ندارد و یا مطلب نامرتبطی در محتوای آن سایت قرار دارد، رتبه آن سایت را جابه جا می کند و تغییر می دهد.

از طرفی هر چقدر سایت شما معتبرتر باشد نرخ کلیکتان بالاتر می رود چون گوگل قطعا به سایتی که معتبرتر است و سابقه بیشتری دارد بهتر اعتماد می کند.

امیدوارم در این مطلب با مفهوم نرخ کلیک (CTR) و نحوه ی بهبود همچنین تاثیر نرخ کلیک بر بهبود سئوی سایت و اینکه نرخ کلیک چیست آشنا شده باشید،همچنین تفاوت impression ونرخ کلیک برایتان مشخص شده باشد.