سئو تصاویر – بهینه سازی عکس برای موتورهای جستجو

بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو

سئو تصاویر برای اطمینان از دسترسی بیشتر، جذاب‌تر و مفید بودن برای کاربران بسیار مهم هستند، در عین حال که از نظر SEO و موتورهای جستجو نیز به همان اندازه مهم هستند. بهینه سازی تصاویر برای SEO به موتورهای جستجو اطلاعات مختلف و مهمی می‌دهند. علاوه بر این تصاویر بهینه شده سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهند، که این امر باعث افزایش تعامل کاربران و رتبه بندی موتورهای جستجو می‌شود. در این مقاله به بررسی اصول بهینه سازی تصویر خواهیم پرداخت.

 

نحوه بهینه سازی عکس برای سئو

 

چه یک وبلاگ نویس باشید و چه برای یک مجله یا روزنامه آنلاین مقاله بنویسید، این سوال پیش می‌آید که آیا مقاله شما به تصویر احتیاج دارد یا خیر. پاسخ همیشه “بله” است. تصاویر مقاله را زنده می‌کنند و همچنین در سئو سایت شما نقش بسزایی دارند. در این پست نحوه بهینه سازی کامل تصویر برای سئو توضیح داده شده است و برخی از اشاره گرها در استفاده از تصاویر برای بهترین تجربه کاربر ارائه شده است.

در نتیجه برای اینکه بهترین فرصت را برای برند خود برای موفقیت در سئو فراهم کنید، باید اصول بهینه سازی تصویر را درک کنید. بهینه سازی تصویر فرایند ایجاد و ارائه تصاویر با کیفیت بالا در قالب، اندازه و وضوح ایده‌آل برای افزایش تعامل کاربران است.

همچنین این اصول شامل برچسب‌گذاری و نشانه‌گذاری دقیق تصاویر است تا ربات‌های موتور جستجو بتوانند آنها را بخوانند و زمینه و معنای صفحه و محتوا را درک کنند. اکنون نحوه بهینه سازی و سئو برای تصاویر در زیر مشاهده خواهید کرد:

 

همیشه از تصاویر استفاده کنید

 

از آنجا که تصاویر بیشتر از سایر قسمت‌های وب سایت بایت و حجم اشغال می‌کنند، اندازه و پیچیدگی آنها به شدت بر عملکرد سایت تأثیر می‌گذارد. به طور متوسط ۲۱ درصد از وزن کل صفحه وب را تصاویر تشکیل می‌دهند.

در محتوای متنی اگر از تصاویر به درستی استفاده شود به خوانندگان کمک می کند مقاله شما را بهتر درک کنند. جمله قدیمی “یک عکس هزار کلمه ارزش دارد” احتمالاً در مورد گوگل صدق نمی کند، اما مطمئنا زمانی درست است که شما باید ۱۰۰۰ کلمه کسل کننده را ادویه کنید، منظور خود را در نمودار یا نمودار جریان داده نشان دهید یا فقط پست های شبکه های اجتماعی جذاب تر است.

این یک توصیه ساده است: برای جذابیت بیشتر به هر مقاله ای که می نویسید تصویر اضافه کنید. علاوه بر این، از آنجا که جستجوی بصری اهمیت فزاینده ای پیدا می کند، می تواند ترافیک خوبی را برای شما فراهم کند. و اگر محتوای بصری دارید، منطقی است که سئو تصویر را کمی بالاتر از لیست کارهای خود قرار دهید.

چندی پیش، تصاویر گوگل یک رابط کاملا جدید با فیلترهای جدید، metadata و حتی انتساب به آن گرفتند. این فیلترهای جالب جدید نشان می دهد که گوگل به طور فزاینده‌ای می‌داند که چه چیزی در تصویر وجود دارد و چگونه آن تصویر در متن بزرگتر جای می گیرد.

محتوای وب سایت، چه بصری و چه نوشتاری، دارای رابطه‌ای در هم تنیده است که توجهات را به خوبی جلب می‌کند و افراد را بر می‌انگیزد تا با محصول یا خدمات شما همکاری بیشتری داشته باشند.

 

استفاده از تصاویر

یافتن تصویر مناسب

 

همیشه استفاده از تصاویر اصلی (عکسهایی که خودتان گرفته‌اید) بهتر از عکسهای موجود است. به طور مثال در صفحه درباره ما عکس تیم کارشناسان باید واقعی باشد، نه اینکه یک عکس را از صفحات دیگر کپی کنید که صرفا به موتورهای جستجو بگویید که از تصویر استفاده کردید. چرا که با پیشرفت ربات‌ها و الگوریتم‌های گوگل، این موضوع قابل تشخیص است.

مقاله شما به یک تصویر مرتبط با موضوع خود نیاز دارد. به طور مثال اگر از افزونه یوست در وردپرس استفاده می‌کنید و اگر فقط می‌خواهید ایراداتیکه افزونه از مقاله گرفته است را رفع کنید و عکس نامربوط به مقاله اضافه کنید، این کار را اشتباه انجام می دهید.

چرا که تصویر باید موضوع مقاله را منعکس کند یا اهداف گویا در مقاله داشته باشد. همچنین، سعی کنید تصویر را در نزدیکی متن مربوطه قرار دهید. اگر یک تصویر اصلی یا تصویری دارید که می خواهید آن را رتبه بندی کنید، سعی کنید آن را نزدیک به بالای صفحه نگه دارید، البته در این امر اجباری در کار نیست، در صورتی امکانش وجود داشته باشد، یعنی مفهوم باشد.

برای انجام این کار یک دلیل ساده سئو وجود دارد: تصویری با متن مرتبط برای کلمه کلیدی که برای آن بهینه شده رتبه بهتری دارد.

در نتیجه از تصاویر منحصر به فرد استفاده کنید. استفاده از عکس‌های موجود در دیگر وب سایت‌ها خوب است، اما لزوما به رتبه بندی جستجوی شما کمک نمی‌کند، زیرا سایر وب سایت‌ها اغلب از تصاویر مشابه استفاده می‌کنند. همانطور که محتوای نوشته شده منحصر به فرد، برای SEO بهتر است، ایده خوبی است که در صورت امکان تصاویر منحصر به فرد را بارگذاری کنید.

با این حال، اگر به خوبی از تصاویر استفاده نشود، می‌تواند سرعت بارگذاری سایت شما را به شدت مختل کند. بعلاوه، ممکن است مجبور شوید چندین نوع فایل را ذخیره کنید تا از سازگاری آنها در سیستم عامل‌های مختلف و مناسب برای انواع سیستم عامل‌ها و برنامه‌های وب اطمینان حاصل کنید.

 

یافتن تصویر مناسب

روش‌های جایگزین

 

اگر در زمینه عکاسی محدود هستید و این امکان را ندارید که خودتان در این زمینه تولید کننده باشید، روش های دیگری برای یافتن تصاویر منحصر به فرد وجود دارد. به عنوان مثال Flickr.com منبع تصویری خوبی است، که البته نیاز به نرم افزار تغییر ip دارد. زیرا می توانید از تصاویر کاربران خلاق استفاده کنید. فقط یادتان باشد که به صفحه‌ عکاس لینک بدهید. همچنین تصاویر ارائه شده توسط سایت‌هایی مانند Unsplash را می‌تواند به کمکتان بیاید.

همچنین عکس‌های متحرک مانند عکس‌های GIF نیز این روزها خیلی مورد توجه کاربران قرار گرفته. اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که استفاده بیش از حد از این نوع تصاویر به دلیل حجم زیادی که نسبت به فایل‌های دیگر دارند، بارگذاری آنها را کند می‌کند. و نکته دیگر اینکه وقتی تعداد آنها در صفحه زیاد باشد تمرکز خواننده را بهم می‌ریزند چرا که حرکت تصویر باعث جلب توجه خوانندگان می شود.

 

آماده سازی تصاویر برای استفاده در مقاله

 

اگر برای جلب توجه محتوای خود مشکل دارید، قبل از بارگذاری هر تصویری، این استراتژی‌های خاص موجود را در نظر داشته باشید. این تکنیک‌های سئو تصاویر، میزان مطلوبیت محتوای شما را هم توسط موتورهای جستجو و هم برای کاربران بهبود می‌بخشد.

در این صورت پس از یافتن تصویر مناسب – اعم از عکس، تصویر یا نمودار – گام بعدی بهینه سازی آن برای استفاده در وب سایت است. بنابراین قبل از اضافه کردن تصویر، مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

نام فایل مناسب را انتخاب کنید

 

اولین قدم بهینه سازی تصویر نام فایل است. در این مرحله هدف این است که گوگل بدون اینکه حتی به آن نگاه کند، بداند تصویر در مورد چه چیزی است، بنابراین از از کلیدواژه در نام فایل تصویر استفاده کنید.

به طور کلی انتخاب نام فایل مناسب برای SEO صفحه شما و رتبه بندی در نتایج جستجوی تصویر مهم است. قبل از بارگذاری هر تصویری، نام فایل را با کلمات کلیدی مرتبط و توصیف کننده نامگذاری کنید تا بیشترین قدرت SEO را به دست آورید.

به طور مثال اگر مقاله شما راجع به یک محصول است و نام عکسی که در مقاله استفاده می‌کنید هم باید مفهوم را برساند. در اینجا محصول را گوشی آیفون ۱۱ با حافظه ۲۵۶ در نظر می‌گیریم که به صورت Apple-iPhone-11-256GB.jpg نوشته می‌شود.

مطمئن شوید که موضوع اصلی عکس (و مقاله شما) در ابتدای نام فایل باشد.

فایل‌های تصویری را با کلمات کلیدی مرتبط و توصیفی نامگذاری کنید تا بیشترین بازخورد را بدست آورید و از سئو کافی بهره‌مند شوید. در ابتدا کلمات کلیدی مورد نظر را وارد کرده و آنها را با خط فاصله جدا کنید. از زیرخط‌ها (underline) استفاده نکنید، زیرا موتورهای جستجو این علامت‌ها را نمی‌شناسند و نمی‌توانند کلمات را به صورت جداگانه ببینند.

بهتر است که هنگام ایجاد نام فایل تصویری از خط تیره استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند کلمات را ببینند. همچنین دقت داشته باشید که نام فایل‌ها باید هم برای موتورهای جستجو و هم برای انسان منطقی باشد. به عنوان مثال، نام اصلی تصویر یک زن در آرایشگاه “salon234.jpg” است. نام آن را با یک عنوان واضح‌تر و توصیف کننده‌تر مانند “woman-hair-model” تغییر دهید.

انتخاب نام فایل مناسبقالب مناسب را انتخاب کنید

 

برای استفاده از تصاویر، فرمت ثابتی وجود ندارد. این به نوع تصویر و نحوه استفاده از آن بستگی دارد، به طور خلاصه ما توصیه می کنیم از فرمت های زیر استفاده کنید:

JPEG را برای عکس ها یا تصاویر بزرگتر انتخاب کنید: از نظر رنگ و وضوح با اندازه پرونده نسبتا کم نتایج خوبی به شما می دهد.

اگر می خواهید شفافیت پس زمینه را در تصویر خود حفظ کنید، از PNG استفاده کنید.

یا از WebP به جای JPEG و PNG استفاده کنید. این نتایج با کیفیت بالا با اندازه پرونده های کوچکتر تولید می کند. برای تبدیل تصویر خود به WebP می توانید از ابزاری مانند Squoosh استفاده کنید.

برای لوگو و نمادها از SVG استفاده کنید. با کمک CSS یا JavaScript می توانید تصاویر را در قالب SVG مدیریت کنید، به عنوان مثال اندازه آنها را بدون افت کیفیت تغییر دهید.

به طور کلی می‌توان گفت که:

PNG: تصاویری با کیفیت بالا با حجم فایل‌های سنگین تولید می‌کند. فقط برای مواقعی که می‌خواهید تمام جزئیات تصویر را ذخیره کنید پیشنهاد می‌شود.

JPG: تصاویری با کیفیت خوب تولید می‌کند که از نظر حجم فایل سنگین نیستند. با این حال، این تصاویر برخی از جزئیات جزئی تصویر را از دست خواهد داد. JPG بدون شک فرمت ترجیحی تصویر است که به شما امکان می‌دهد بدون دردسر بارگیری و بارگذاری تصاویر را راحت کنید.

به همین دلیل، این قالب برای تصاویر بیشترین استفاده را دارند – حدود ۷۲.۳ از وب سایت‌ها از فرمت‌های تصویر JPG استفاده می‌کنند و اکثر تلفن همراه‌ها، برای دانلود، تصاویر را به عنوان “.JPG” ذخیره می‌کنند. همچنین برای سایت‌های تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌شوند.

Gif: اگر به دنبال انیمیشن هستید، GIF یک انتخاب ایده‌آل است زیرا از ۲۵۶ رنگ مختلف انتخاب شده از فضای رنگ RGB 24 بیتی پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر، تنها ۲۶.۶ درصد از وب سایت‌ها از فرمت GIF استفاده می‌کنند.

اگر می دانید بخش بزرگی از مخاطبان شما از چه مرورگرها یا دستگاههای خاصی استفاده می کنند، مطمئن شوید که قالب دلخواه شما توسط مرورگرهای آنها پشتیبانی می شود یا خیر. برای چک کردن این مورد می‌توانید از Canonuse.com استفاده کنید

وقتی نام و قالب مناسب را انتخاب کردید، وقت آن است که تصویر خود را تغییر اندازه و بهینه کنید!

مقیاس سئو تصویر

 

زمان بارگیری برای UX و SEO مهم است. هرچه سرعت سایت بیشتر باشد، بازدید و صفحه بندی صفحه (و فهرست بندی) برای کاربران و موتورهای جستجو آسان تر است. برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خود می‌توانید مقاله ۲۰ راه برای افزایش سرعت سایت و بهبود و تبدیل آن در سال ۲۰۲۰ را مطالعه کنید

تصاویر می توانند تأثیر زیادی در زمان بارگذاری داشته باشند، به ویژه هنگامی که یک تصویر با حجم بالا را بارگذاری می کنید تا آن را بسیار کوچک نشان دهد.

به عنوان مثال اگر ابعاد اصلی یک تصویر ۲۵۰۰*۱۵۰۰ بوده، اما اندازه نمایش داده شده آن در صفحه ۲۵۰*۱۵۰ باشد، سرعت بارگذاری را بدون هیچ ضرورتی کند کرده اید. در چنین شرایطی بهتر است که اقدام به تغییر سایز و ابعاد تصویر کنید.

وردپرس با تهیه خودکار تصویر در اندازه های مختلف پس از بارگذاری ، به شما کمک می کند این کار را انجام دهید. متأسفانه، این بدان معنی نیست که اندازه پرونده نیز بهینه شده است، این فقط اندازه نمایش تصویر است. بنابراین به اندازه بارگذاری تصاویر خود توجه کنید

 

مقیاس سئو تصویر

از تصاویر پاسخگو استفاده کنید

 

این مورد برای سئو تصاویر نیز ضروری است و اگر از وردپرس استفاده می کنید، خوشبختانه این کار برای شما انجام شده است زیرا از نسخه ۴.۴ به طور پیش فرض اضافه شده است. تصاویر باید دارای ویژگی باشند، که امکان نمایش در نمایشگرهای مختلف را فراهم می کند، این خصوصا برای دستگاه های تلفن همراه بسیار مفید است.

در نتیجه توجه داشته باشید که مطمئن شوید که متن شما مکمل تصاویر است. متن موجود در صفحه می‌تواند به موتورهای جستجو در تعیین ارتباط تصاویر شما کمک کند. اگر حاوی اطلاعات کافی برای توضیح تصویر نیست، عکس مرتبط‌تری به محتوای خود اضافه کنید و در صورت امکان تصویر را شرح دهید.

 

از تصاویر پاسخگو استفاده کنید

کاهش حجم فایل تصویر

 

گام بعدی در سئو تصاویر بهینه سازی حجم آن می‌باشد، به طوری که بتوان بدون کم شدن کیفیت حجم آن را کاهش داد. برای انجام این کار ابزارهایی وجود دارند که به سادگی این کار را برای شما انجام می‌دهند.

یکی از اصول سئو تصاویر این نکته است که باید اندازه تصاویر خود را تغییر دهید. اگر اندازه تصاویر را بدون افت کیفیت کاهش دهید، زمان بارگذاری صفحه بهبود می‌یابد و متعاقبا تجربه بازدیدکنندگان وب سایت نیز انجام می‌شود. مطالعه گروه آبردین نشان می‌دهد که تاخیر یک ثانیه‌ای در زمان بارگذاری معادل کاهش ۷ درصدی در تبدیل‌ها است و حدود ۴۰ درصد از مردم وب سایتی را که بارگیری آن بیش از سه ثانیه طول می‌کشد، رها می‌کنند.

بهبود تجربه کاربر و تعامل با سایت شما تأثیر مثبتی بر رتبه بندی موتورهای جستجو دارد که این امر، تعامل بیشتر مشتری، تبدیل و حفظ مشتری را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، هنگامی‌که تصاویر بهینه شده فضای ذخیره سازی کمتری در سرور شما اشغال می‌کنند، پشتیبان گیری سایت سریعتر انجام می‌شود.

اندازه تصویر و اندازه فایل یکسان نیستند. اندازه تصویر به ابعاد یک تصویر (به عنوان مثال، ۱۰۲۴ در ۶۸۰ پیکسل) اشاره دارد. اندازه فایل مقدار فضای مورد نیاز برای ذخیره آن بر روی سرور (به عنوان مثال، ۳۵۰ کیلوبایت) است.

تصاویر با وضوح بالاتر و ابعاد بزرگتر (اغلب با دوربین حرفه‌ای ایجاد می‌شوند) زمان بارگذاری صفحه شما را بطور قابل توجهی، کند و ضعیف می‌کنند. در این حالت باید حجم فایل را بدون از دست دادن کیفیت زیاد برای عملکرد خوب در وب، کاهش دهید.

کاهش حجم فایل تصویر

نکته در خصوص اندازه تصاویر

 

از این راهنما برای شناسایی بهترین اندازه تصویر برای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

فرمت فایل مناسب را انتخاب کنید:

PNG، JPEG و GIF همه محبوب هستند. هر کدام مزایای خاص خود را دارند. JPEG را برای تصاویر با رنگ زیاد و PNG را برای تصاویر ساده توصیه می‌کنند.

درصد فشرده سازی مناسب را انتخاب کنید:

اگر یک تصویر را بیش از حد فشرده کنید، اندازه فایل کوچک است اما کیفیت تصویر ضعیف است. از طرف دیگر، هنگامی‌که از فشرده سازی تصاویر استفاده نمی‌کنید، کیفیت تصویر بالا است اما اندازه فایل بسیار زیاد است.

در حالت ایده‌آل، باید انواع فایل‌ها و میزان فشرده سازی تصاویر استفاده شده در وب سایت خود را آزمایش کنید تا ببینید کدام درصد فشرده سازی برای هر تصویر بهتر کار می‌کند. بسیاری از ابزارهای ویرایش تصویر، از جمله Adobe Photoshop، دارای گزینه “save for the web” هستند که به طور خودکار اندازه فایل را در عین بهینه سازی کیفیت تصویر به حداقل می‌رساند.

اگر فتوشاپ ندارید، در این قسمت به چند ابزار بهینه سازی تصویر محبوب اشاره شده است:

Pixlr (بهینه سازی JPEG)

ImageOptim (فقط برای Mac)

Kraken (فشرده سازی فله)

Paint.NET

JPEG Mini

OptiPNG

FileOptimizer

سئو Yoast

ShortPixel

WP Smush

TinyPNG

Optimus Image Optimizer

تست بهینه سازی برای سرعت:

پس از بهینه سازی تصاویر خود، چگونه می‌دانید که زمان بارگذاری صفحه وب سایت شما به اندازه کافی سریع است؟ برای آزمایش سرعت سایت خود از یکی از ابزارهای زیر استفاده کنید:

WebPageTest

GTmetrix

WebWait

Google PageSpeed Insights

با تغییر مکرر وب سایت و محتوای شما، ایده خوبی است که به مرور آمار وب سایت خود را بررسی کنید.

به طور کلی با استفاده از ابزارهایی مانند ImageOptim یا وب سایت‌هایی مانند Squoosh، JPEGmini، jpeg.io یا Kraken.io می‌توانید این کار را انجام دهید. تصویر شما آماده استفاده است، اما فقط آن را در مقاله خود در هر جایی استفاده نکنید. همانطور که قبلا گفتیم، افزودن آن به محتوای متنی مرتبط بسیار نتیجه بخش است. این اطمینان را حاصل می کند که متن به اندازه کافی مربوط به تصویر است، چیزی که کاربران و Google ترجیح می‌دهند.

جدولی موجود است که Google برای کمک به درک رابطه پیکسل به بایت به اشتراک گذاشته است. به طور خلاصه، تصوری از میزان سنگینی یک تصویر بر اساس ابعاد آن به دست خواهید آورد.

گوگل همچنین اشاره کرد که برای ارسال یک پیکسل به چهار بایت حافظه نیاز است. تصور کنید اگر چندین تصویر در سایتی با ۸۰۰ * ۸۰۰ * ۸۰۰ پیکسل داشته باشید. سایت حداقل چیزی در حدود ۶۲۵ کیلوبایت بر ثانیه حجم می‌گیرد. یا به عبارت ساده‌تر، تصور کنید یک فیل در مسابقه خرگوش شرکت می‌کند.

افزودن تصویر به مقاله خود

 

در حالی که گوگل در تشخیص تصاویر بهتر می شود، هنوز نمی‌شود به توانایی های او کاملا اعتماد کرد. همه چیز به این بستگی دارد که شما زمینه آن تصویر را فراهم کرده‌اید یا نه. بنابراین تا آنجا که می توانید سعی کنید تمام موارد را انجام دهید. در زیر در مورد چگونگی آن بحث خواهیم کرد.

 

افزودن تصویر به مقاله خود

عنوان تصویر / زیرنویس

 

عنوان تصویر متنی است که تصویر موجود در صفحه را همراهی می کند. اگر به تصاویر این مقاله نگاه کنید، یک متن در زیر هر یک از عکس‌ها است. چرا زیرنویس‌ها برای سئوی تصویر مهم هستند؟ زیرا افراد هنگام اسکن مقاله از آنها استفاده می کنند. همزمان با اسکن یک صفحه وب، افراد تمایل دارند عنوان‌ها، تصاویر و زیرنویس‌ها را اسکن کنند.

جاکوب نیلسون در راه بازگشت در سال ۱۹۹۷ نوشت:

عناصری که اسکن را تقویت می کنند شامل عناوین، نوع بزرگ، متن پررنگ، متن برجسته، لیست های پرگل، گرافیک، زیرنویس، جمله های موضوع و جداول مطالب هستند.”

و همچنین در سال ۲۰۱۲، KissMetrics فراتر رفت و اظهار داشت

زیرنویس های زیر تصاویر به طور متوسط ۳۰۰٪ بیشتر از متن اصلی خود خوانده می شوند، بنابراین استفاده نکردن از آنها یا استفاده اشتباه از آنها به معنای از دست دادن فرصت جذب تعداد زیادی از خوانندگان بالقوه است.”

آیا باید به هر تصویر زیرنویس اضافه کنید؟ خیر، زیرا گاهی اوقات تصاویر اهداف دیگری را دنبال می کنند. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید برای SEO نیز از خود استفاده کنید یا خیر. با در نظر گرفتن نیاز به جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد، می گوییم شما باید فقط زیرنویس ها را در جایی اضافه کنید که بازدید کننده برای حضور در آنجا منطقی باشد. ابتدا به بازدید کننده فکر کنید و فقط برای اهداف سئو تصویر کپشن اضافه نکنید.

به طور کلی باید گفت که زیرنویسهای تصویر – کلمات مستقیما زیر تصاویر – ممکن است تأثیر مستقیمی بر SEO نداشته باشند، اما بر خلاف نام فایلها و محتوای متن، زیرنویسها در صفحه وب سایت قابل مشاهده است. به همین دلیل، این عوامل می‌توانند به تجربه کاربر اضافه کنند و در نظر سئو نیز قابل اهیمت است.

برای ایجاد تجربه کاربری بهتر (و نرخ پرش کمتر) از زیرنویس برای تصاویر استفاده شده در وب سایت خودتان استفاده کنید. بیشتر افراد برای درک مطالب کلی و تصاویر استفاده شده، به زیرنویس‌های تصویر توجه می‌کنند. بدون زیرنویس تصویر، نرخ بازدید شما می‌تواند کاهش یابد و به اعتبار شما در موتورهای جستجو آسیب برساند.

 

عنوان تصویر / زیرنویسمتن Alt و متن Title

 

یکی دیگر از موارد مهم سئو تصاویر متن alt یا تگ ALT است. متن alt یک متن اضافه شده به تصویر یا متن متن توصیفی آن تصویر است. اگر تصویر به هر دلیلی برای مخاطب نمایش داده نشود متنی که در تگ Alt نوشته شده باشد نمایش داده می‌شود. در ویکی‌پدیا اطلاعات کاملی در مورد تگ alt منتشر شده.

در شرایطی که تصویر برای خواننده در دسترس نیست، شاید به این دلیل که آنها تصاویر را در مرورگر وب خود خاموش کرده‌اند یا به دلیل نقص بینایی از صفحه خوان استفاده می کنند، متن جایگزین اطمینان می دهد که هیچ اطلاعات یا عملکردی از بین نمی رود.”

مطمئن شوید که متن alt را به هر تصویری که استفاده می کنید اضافه کنید و مطمئن شوید که متن alt شامل عبارت کلیدی سئو برای آن صفحه باشد، البته در صورت مناسب بودن. (مهمتر از همه، باید آنچه در تصویر است را توصیف کند) بنابراین هم موتورهای جستجو و هم افراد می توانند آن را درک کنند. هرچه اطلاعات مربوط به یک تصویر مرتبط تر باشد، موتورهای جستجو بیشتر این تصویر را مهم می دانند.

در نتیجه باید یاد بگیرید چگونه از تگ‌های alt استفاده کنید. به این صورت که بینندگان ممکن است بفهمند تصویر در مورد چیست، اما رباتهای موتور جستجو هنوز به راه‌ها و ابزارهایی نیاز دارند تا متوجه شوند که تصاویر در مورد چه موضوعی است. بدون متن جایگزین (alt)، برای موتورهای جستجو غیرممکن است که محتوای تصویر شما را ایندکس کنند.

یک تگ alt خوب زمینه سئو برای موتورهای جستجو را فراهم می‌کند و به کاربران نیز کمک می‌کند. حتی وقتی تصاویر به دلیل نقص بارگیری نمی‌شوند، موتورهای جستجو هنوز می‌توانند متن جایگزین را بخوانند که این امر به رتبه بندی صفحه کمک می‌کند. کلمات مربوط به نام تجاری را می‌توان در alt تصاویر، برای افزایش بازدید قرار داد. فقط توجه داشته باشید که از پر کردن کلمات کلیدی اجتناب کنید.

در حالی که تعداد ایده آل کلمات وجود ندارد، ۱۰ تا ۱۵ مورد را برای انتقال معنا و مفهوم در مورد تصویر هدف قرار دهید.

همچنین دقت داشته باشید که باید عنوان تصویر (Title) را نیز بهینه کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، عنوان تصویر معمولا از نام فایل گرفته می‌شود، بنابراین گاهی اوقات می‌توانید آن را همانطور که هست بگذارید. اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید یا عنوان تصویر را توضیح نمی‌دهد، نام آن را با کلمات کلیدی مناسب مانند نام فایل تغییر دهید.

عناوین تصویر برای SEO اهمیت کمتری دارند، اما می‌توانند زمینه اضافی را برای متن alt فراهم کنند. عنوان تصاویر از نظر مشارکت کاربر مفیدتر است. افزودن یک فراخوان کوتاه برای اقدام مانند “اکنون خرید کنید” یا “به روز رسانی امروز” را در نظر بگیرید.

هنگام قرار گرفتن روی تصویر، برخی از مرورگرها Title متن را به عنوان “راهنمای ابزار” نشان می دهند. به طور مثال گوگل کروم متن عنوان را همانطور که در نظر گرفته شده نشان می‌ دهد.

متن Alt و متن Title

داده ساختار یافته تصویر را اضافه کنید

 

یکی دیگر از اصول سئو تصاویر این است که داده‌های ساختار یافته برای تصویر اضافه کنید. افزودن داده ساختار یافته به صفحات شما می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تصاویر شما را به عنوان نتایج غنی نمایش دهند. در حالی که گوگل می گوید داده های ساختار یافته به شما در رتبه بندی بهتر کمک نمی کند، اما به افرادی که تصویری را جستجو می‌کنند کمک بسزایی می کند.

به عنوان مثال اگر محصولی را به همراه داده ساختار یافته تصویر آن منتشر کنید، گوگل می تواند تصویر مشخص شده را در نتایج جستجو نمایش دهد و این کار موجب کلیک بیشتر کاربران بر روی سایت شما می گردد. موتور جستجوی تصاویر گوگل از داده های ساختار یافته در انواع پست های زیر پشتیبانی می کند. تصاویر گوگل از داده های ساختار یافته برای انواع زیر پشتیبانی می کند:

تولید – محصول

ویدئو

دستور آشپزی

OpenGraph و Twitter Cards

متاتگ های OpenGraph و Twitter Cards موجب نمایش تصاویر انتخاب شده توسط شما در هنگام اشتراک گذاری صفحات می گردند. این داده‌ها در بخش head صفحات قرار می‌گیرند.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به جز فیسبوک و توییتر در حال حاضر از این دو متا تگ پشتیبانی می کنند و استفاده از آنها موجب نرخ کلیک بیشتر کاربران بر روی لینک های به اشتراک گذاشته شده می گردد.

بسیاری از قالب های امروزی قابلیت درج این متا تگ را داشته و در صورتی که قالب شما مجهز به آن نیست می‌توانید از دیگر افزونه‌ها مانند Yoast SEO استفاده کنید.

جهت انتخاب تصاویر برای شبکه های اجتماعی می توانید از نسخه های با کیفیت تری بهره بگیرید، چرا که کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به تصاویر با کیفیت تر، توجه بیشتری از خود نشان می دهند.

افزودن داده‌های ساختار یافته به صفحات شما به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تصاویر شما را به عنوان نتایج غنی نمایش دهند. Google Images از داده‌های ساختار یافته برای تصاویر، فیلم‌ها و دستورالعمل‌ها پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، اگر دستورالعمل‌هایی در سایت خود دارید و داده‌های ساختار یافته را به تصاویر خود اضافه می‌کنید، Google می‌تواند یک نشان به تصویر شما اضافه کند که نشان می‌دهد متعلق به یک دستور غذا است.

از دستورالعمل‌های عمومی‌داده‌های ساختار یافته Google برای یادگیری نحوه افزودن داده‌های ساختار یافته به صفحات خود در پارامترهای موتور جستجو استفاده کنید.

توصیه بعدی در خصوص سئو مربوط به تصاویر این است که از نقشه‌های سایت استفاده کنید. به گفته گوگل، نقشه سایت “فایلی است که در آن می‌توانید صفحات وب سایت خود را لیست کنید تا به Google و سایر موتورهای جستجو در مورد سازماندهی محتوای سایت خود اطلاع دهید.” به عبارت دیگر، یک فایل است که حاوی نقشه‌ای از محتوای سایت شما است.

در نتیجه نقشه‌های سایت بخش مهمی از سئو هستند زیرا معنا و مفهوم تمام محتوای صفحات سایت شما را به موتورهای جستجو می‌گویند. برای اطمینان از اینکه رباتها و خزنده‌های موتور جستجو متوجه هر تصویری – اینفوگرافیک، عکس، تصویر کوچک ویدئو و غیره – می‌شوند، آنها را در نقشه سایت خود قرار دهید.

برای ایجاد این نقشه باید برای تصویر، عنوان، توضیحات، محل نشانی اینترنتی، زیرنویس و اطلاعات مجوز را وارد کنید. برای محتوای ویدئویی، عنوان، توضیحات، محل نشانی اینترنتی، آدرس تصویر کوچک و آدرس فایل خام ویدئویی را وارد کنید.

همچنین، همانطور که گفته شد اگر وب سایت شما در وردپرس میزبانی شده است، می‌توانید از Yoast SEO استفاده کنید، که به طور خودکار محتوای بصری شما را به نقشه سایت اضافه می‌کند.

 

داده ساختار یافته تصویر را اضافه کنید

موقعیت قرارگیری تصاویر

 

همچنین باید تصاویر را طوری قرار داد که موقعیت آن نسبت به متن در محل مناسبی قرار داشته باشد. به طور مثال می‌شود زمانی که تصویر و متن در یک راستا قرار دارند، تصویر را سمت راستِ متن قرار داد. این مورد ارتباط مستقیمی با سئو تصاویر ندارد اما تجربه‌ی کاربری بهتری را القا می‌کند.

 

موقعیت قرارگیری تصاویر

XML تصویر نقشه سایت

 

اگر یک توسعه دهنده وب هستید، ممکن است در مورد نقشه سایت های تصویر XML تعجب مکنید، اما گوگل در این مورد توضیحات بیشتری داده.

علاوه بر این، می توانید از برنامه های افزودنی تصویر گوگل برای نقشه سایت استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد تصاویر موجود در صفحات خود به گوگل ارائه دهید. اطلاعات نقشه سایت تصاویر به گوگل کمک می کند تصاویری را که ممکن است ربات‌ها پیدا نکنند (مانند تصاویری که سایت شما با کد جاوا اسکریپت به آن می رسد)، کشف کند و به شما امکان می دهد در سایت خود تصاویری را که می خواهید گوگل ایندکس کند، نشان دهید.

افزودن تصاویر به نقشه های سایت XML به گوگل کمک می کند تصاویر شما را فهرست بندی کند، بنابراین برای سئو تصاویر حتماً این کار را انجام دهید.

استفاده از CDN

 

CDN ‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین بهینه سازی های سرعت سایت شناخته می‌شوند. برخی از شرکت های ارائه دهنده CDN نیز CDN مشخصی برای تصاویر دارند. CDN های تصویر بر اساس وظایف اساسی ساخته شده اند: بهینه سازی تصاویر و دستیابی سریع آنها به بازدیدکننده. اجرای CDN تصویر می تواند بارها و بارها به نمایش تصاویر شما را سرعت ببخشد.

افزونه Optimole در وردپرس می تواند یک CDN رایگان اختیارتان بگذارد، که البته فقط برای تصاویر به کار می‌رود. اگر به دنبال روش های پیشرفته تری هستید می توانید یک اکانت CDN خریداری کرده و از دیگر افزونه های وردپرسی بهره بگیرید.

تصاویر نه تنها می‌توانند سرعت صفحه را به دلیل فرمت فایل، اندازه و کمیت آنها کاهش دهند، بلکه می‌توانند براساس نحوه بارگیری نیز سرعت را کاهش دهند. حتی اگر جدیدترین پروتکل شبکه HTTP/2 روند بارگیری چندین تصویر را به طور همزمان بهبود بخشد، بارگذاری ضعیف تصاویر (به ویژه تصاویر بزرگتر) می‌تواند عملکرد قابل توجهی را در برخی موارد (به ویژه مقالات یا تصاویر مهم رسانه‌ای) ارائه دهد، به عنوان مثال برای گالری‌ها مهم است.

 

اهمیت انجام سئو برای تصاویر

 

در این قسمت از مقاله، چند واقعیت وجود دارد که به شما کمک می‌کند بفهمید که تصاویر برای افراد (و برای SEO) چقدر مهم هستند:

۹۰ درصد از کل داده‌هایی که مغز ارسال می‌کند بصری است. به طور کلی مغز انسان یک تصویر را در همان مدت زمان مورد نیاز برای خواندن ۱۰۰۰ کلمه پردازش می‌کند. (به نظر می‌رسد ضرب المثل قدیمی‌در واقع ریشه در واقعیت علمی‌دارد.) ارزش فراخوانی محتوای بصری برای مغز حتی پس از سه روز ۶۵ است، در حالی که ارزش فراخوانی برای متن نوشته شده فقط ۱۰ است.

با بیشتر حجم جستجو از طریق تلفن‌ها – و همراه با این واقعیت که محدوده توجه مردم به هشت ثانیه کاهش یافته است – ضروری است که وب سایت‌ها بتوانند یک تجربه کاربر سریع، جذاب و لذت‌بخش را ارائه دهند.

بهینه سازی تصویر به عنوان بخش مهمی از اصول بهتر دیده شدن و رتبه بالاتر در صفحه نتایج جستجو عمل می‌کند.

با افزایش سرعت بارگذاری سایت خود، می‌توانید نرخ پرش را کاهش دهید و بازدید سایت را بهبود ببخشید. توجه به سرعت و بهبود سرعت بارگذاری صفحه یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی گوگل است. همچنین می‌تواند برجستگی کلمه کلیدی شما را نیز بهبود بخشد.

 

اهمیت انجام سئو برای تصاویر

تشخیص تصویر و ویژگی‌های جدید جستجوی تصویر

 

با قابلیت جستجوی عکس معکوس گوگل، Google Lens و محصولات جدیدتر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مانند Vision AI (که می‌توانید با بارگذاری تصویر آنها را آزمایش کنید)، واضح است که گوگل در درک آنچه از نظر اشکال و متن، در تصاویر وجود دارد، و منطقی خواهد بود که تصاویر به زودی نقش بزرگتری را برای سئو ایفا کنند.

با انتشار اخبار اخیر در خصوص “تبلیغات قابل خرید در جستجوی تصویر”، به نظر می‌رسد که تغییرات بیشتری در جستجوی تصویر در راه است. در حال حاضر برای وب سایت‌های تجارت الکترونیک افزودن نشانه گذاری محتوای محصول از جمله تصاویر با دقت انتخاب شده، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

اگرچه فقط در تلفن همراه فعال است، اما ما می‌توانیم ببینیم که Google با صفحه نشانه گذاری محصول خود که به تازگی به روز شده است، تغییراتی مانند برچسب‌های طرح “محصول” شامل قیمت، در دسترس بودن و بررسی‌ها در جستجوی تصویر است، وارد یک دوره جدید خواهد شد.

گوگل، مانند بازاریابان، از توانایی جستجوی تصویر به عنوان یک ابزار کشف الهام بخش و بصری که می‌تواند درآمدزایی بیشتری داشته باشد و برای ترافیک استفاده کند، همانطور که علاقه آمازون به آمازون اسپارک و پینترست (که به تازگی در معرض دید عموم قرار گرفته است) توجه نشان داده است.

 

تشخیص تصویر

جستجوی تصویر و اهمیت سئو برای تصاویر

 

اگرچه اعداد رسمی‌ و دقیق وجود ندارد، گوگل اظهار داشت که روزانه صدها میلیون نفر از Google Images برای کشف و دریافت محتوای بصری در وب استفاده می‌کنند. به گفته Moz، جستجوی تصویر ۲۷ درصد از تمام جستجوهای انجام شده در جستجوی وب ایالات متحده را نشان می‌دهد.

در نتیجه، پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل شروع به افزایش جلسات به ویژه به اهمیت جستجوی تصویر و افزایش محتوای صفحات میزبان (به جای فایلهای تصادفی و بدون زمینه) کردند. علاوه بر پشتیبانی از محتوا و بهبود تجربه کاربر، تصاویر بار دیگر منبع مهمی از ترافیک هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

وقتی صحبت از تصاویر به میان می آید، بیش از آنچه به نظر می‌رسد، اهمیت دارند. تصاویری که در اینترنت اغلب نادیده گرفته می‌شدند و دست کم گرفته می‌شدند، اخیرا توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند و اهمیت آنها به دلایل مختلف اعم از تجربه کاربران تا امکان مشاهده بصری بیشتر محصولات از طریق جستجوی تصویر، افزایش می یابد.

جستجوی تصویر و اهمیت سئو برای تصاویر

گزارش تصویر Search Console

 

امروزه گزارش در مورد جستجوی تصویر با استفاده از Google Analytics آسان است. در طول سالها، گوگل مشاهده ترافیک تصویر را چندین بار به روز کرد (جابجایی بین ارجاع به ارگانیک، از google.com/imgres به images.google.com و غیره) تا سرانجام توسط یک روش معمول پذیرفته شود که ساده‌ترین راه برای گزارش عملکرد جستجوی تصویر سایت شما است در Google Search Console قرار دارد.

برای مشاهده عملکرد تصویر در Google، به Search Console خود وارد شوید سپس به گزارش عملکرد بروید، نوع جستجو را روی “Image” تنظیم کنید و “Apply” را فشار دهید:

در نتیجه شما قادر خواهید بود به KPI ها و داده‌های یکسان به عنوان نتایج جستجو شامل کلیک‌ها، نمایش، میانگین CTR، موقعیت، نمایش داده‌ها، صفحات، کشورها و دستگاه‌ها دسترسی پیدا کنید.

نام فایلهای تصویری را که در SERP ها نمایش داده می‌شوند، نمی بینید، بلکه صفحاتی را که در آنها قرار گرفته‌اند (صفحات میزبان) را مشاهده می‌کنید. این بدان معنی است که این ابزار بین تصاویر مختلف در یک صفحه تفاوت قائل نمی‌شود.

اگر تصویری در SERP های معمولی وب (و نه برگه تصاویر) نمایش داده شود، کلیک‌ها، برداشت‌ها و موقعیت‌های آن به طور جداگانه در نتایج معمولی وب گزارش می‌شود. به این ترتیب فقط کلیک‌هایی که کاربران را مجبور به بازکردن صفحه‌ای می‌کند که تصاویر در آنها قرار دارند، شمارش می‌شوند.

 

گزارش تصویر Search Console

خلاصه مطلب

 

SEO حاصل جمع تعدادی از عناصر و تکنیک‌ها است. با بهتر شدن هر روز گوگل در شناسایی عناصر در تصاویر ، منطقی است که مطمئن شوید تصویر و تمام عناصر آن به تجربه کاربری خوب و همچنین سئو کمک می کند. این ساده نگریست که سعی کنید سر گوگل را کلاه بگذارید.

خوب به آخر مقاله رسیدیم و به قسمت نتیجه گیری. حالا زمانی که می‌خواهید تصویری را به مقاله‌تان اضافه کنید، برای این موارد را به خاطر بسپارید:

از یک تصویر مربوطه متناسب با متن خود استفاده کنید

نام فایل تصویر را به خوبی انتخاب کنید

اطمینان حاصل کنید که ابعاد تصویر با اندازه نمایش تصویر مطابقت دارد

تصاویر را به شکل واکنش گرا نمایش دهید

برای بارگذاری سریعتر، اندازه فایل را کاهش دهید

برای اسکن آسان صفحه، در صورت لزوم، عنوان را اضافه کنید

از متن alt تصویر استفاده کنید. در این صورت نیازی به متن عنوان نیست

داده های ساختار یافته را به تصاویر خود اضافه کنید

متا تگ های OpenGraph و Twitter Card را برای تصاویر سایت اضافه نمایید

خط خواندن سمت چپ را با یک تصویر شکسته نکنید – تصاویر را به سمت راست یا مرکز تراز کنید

از XML تصاویر در نقشه سایت خود استفاده کنید

ارائه تصاویر از طریق CDN

تمام زمینه هایی را که می توانید فراهم کنید!

تصاویر علاوه بر کمک به سئو و تجربه کاربر، می توانند نقش مهمی در تبدیل مخاطب به مشتری داشته باشند. بنابراین اهمیت سئو تصاویر در سایت خود را دست کم نگیرید! در نتیجه استفاده از تصاویر با توجه به نوع کسب و کار و اهداف شما، بهینه سازی و پیاده سازی درست و توجه کافی به سئو، می‌تواند بسیار بازخورد و نتیجه متفاوتی داشته باشد، بنابراین بهتر است که هر چه زودتر شروع کنید و بهترین استراتژی را در تیم تولید محتوای خود برنامه ریزی کنید تا ترافیک بیشتر و ارگانیکی را دریافت کنید.

 

کد مطلب:۱۴۰۰۰۴۲۶۰۰۳-۰۰۱-۲۵۰