دکمه CTA چیست و نحوه ی استفاده از آن چگونه است؟

دکمه CTA

دکمه CTA یکی از مهمترین مواردی است که به بهبود سئوی سایت شما کمک می کند.تمامی سایت ها برای جذب کاربران هدفی دارند که در نهایت می خواهند به آن برسند، که این هدف می تواند خرید یک محصول،دانلود یک مقاله ،دانلود یک فیلم و یا هر چیز دیگری باشد. علاوه بر این موضوع استفاده از این دکمه توسط کاربر نشان می دهد که ماندن در آن سایت برای کاربر خوشایند باشد و اقدام به عملی کرده است.دکمه CTA موجب می شود مردم بیشتر با محصولات و خدماتی که ارائه می کنید آشنا شوند ،در ابتدا با مفهوم cta آشنا می شوید.

 

دکمه CTA چیست؟

 

CTA مخفف عبارت Call to action که به معنای فراخوانی به عمل است برای مثال عبارت به سبد خریدتان اضافه کنید را به عنوان دکمه CTA قرار می دهند،دکمه CTA باید به گونه ای طراحی شود که کاربران بیشتری را برای ماندن در سایت جذب کند.دکمه CTA به بهبود رتبه شما در نتایج گوگل کمک می کند بنابراین توصیه می شود برای بهبود سئوی سایتتان حتما از این دکمه استفاده کنید.

 

تفاوت CTA با دکمه چیست؟

 

CTA  تنها کاری که می کند این است که کاربر را به صفحه جدید می برد ،می توانید به جای آن از پیوند استفاده کنید و یا عملی مانند ارسال فرم را انجام می دهد .ولی دکمه یک پنجره بازشو یا حالت را فرا می خواند، یا اینکه المان های وب سایت را تغییر می دهد.

 

موارد استفاده از دکمه CTA و انواع آن

 

۱-سرنخ فروش

 

با استفاده از این دکمه CTA مشتریان را به سرنخ تبدیل می کنید،یکی از اهداف این دکمه قرار دادن آن برای سرنخ فروش است که در بازاریابی از آن برای استفاده از اطلاعات مشتری برای فروش بیشتر استفاده می کنند که باید طوری طراحی شود که حاوی پیامی برای مخاطب باشد برای به دست آوردن سرنخ یکی از متداول ترین کارها قرار دادن یک فیلم یا مقاله و یا هر محتوای مفیدی به صورت رایگان است.در واقع این دکمه برای اینکه کاربر به صفحه ای که فرم در آن قرار دارد استفاده می شود که برای این منظور باید کاربر را به لندینگ پیجی که فرم در آن قرار دارد هدایت کرد،به همین دلیل استفاده از نرم افزارهای ارتباط با مشتری به شما توصیه می شود.

معمولا این نوع دکمه CTA ها را در وبلاگ خود قرار می دهند و یا در انتهای پست ها قرار می دهند و یا به عنوان بنر شناور در کنار صفحه.این نوع CTA ها باید به گونه ای طراحی شوند که کاربران دقیقا موضوع آن را بدانند و از طرفی هم ظاهر زیبایی داشته باشند.

 

۲-دکمه مطالعه بیشتر

 

استفاده از دکمه مطالعه بیشتر یا ادامه مطلب یکی از انواع قرار دادن دکمه cta است که به منظور این کار می توانید قسمتی از مطلب را قرار داده و ازکاربر بخواهید برای ادامه مطلب کلیک کند.

شما می توانید قسمتی از متن مربوط به اخبار و یا مقاله خود را در صفحه اصلی تان نمایش دهید و با استفاده از دکمه بیشتر بخوانید از کاربران بخواهید ادامه مطلب را مطالعه کنند، با این کار کاربران را ترغیب می کنید که به صفحه مورد نظر بروند و با این کار صفحه ی مورد نظرتان مشاهده می شود و اعتبار می یابد.

 

۳-کشف محصول یا خدمات

 

شخصی وارد سایت شما می شود تمایل دارد در مورد کمپانی شما بیشتر بداند، شما باید این کار را برایش راحت تر کنید.دکمه CTA حتما لازم نیست تصاویر فانتزی داشته باشد متن ساده روی دکمه خودش می تواند مخاطب را جذب کند. در صورتیکه دکمه را طوری طراحی کنید که برجسته باشد.با این دکمه به کشف محصولاتتان کمک کرده اید.

۴-قرار دادن دکمه اشتراک گذاری

 

روش دیگری برای این کار است که برای این کار از مخاطبینتان بخواهید مطالبتان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند،با این کار کسب و کار شما به یک برند تبدیل می شود.می توانید آنها را در پست های وبلاگ و لندینگ پیجتان قرار دهید.

 

۵-ارسال فرم

 

برای کاربران فرمی تهیه کنید و از آنها بخواهید بعد از پر کردن مشخصاتشان به صفحه مورد نظر هدایت شوند.این کار بهتر از قراردادن یک دکمه ارسال به تنهایی به نظر می رسد.

 

۶- پرورش سرنخ

 

سرنخ را ممکن است پیشنهاد دهید ولی باید بتوانید با استفاده از آن پیشنهادی برای ترغیب کاربر بدهید.برای مثال می توانید عبارت تست رایگان یا خرید رایگان را پیشنهاد دهید.این پیشنهاد برای تبلیغ سرنختان است.

 

۷-خاتمه دادن به فروش

 

دکمه چت آنلاین یا تماس با پشتیبانی قرار دهید .مشتریان برای خرید یک محصول هزاران سوال دارند،همچنین نیاز به مشاوره و پشتیبانی دارند.

 

۸-تبلیغ یک رویداد

 

وقتی شما یک رویداد برگزار می کنید چه به صورت حضوری چه به صورت انلاین علاقه دارید افراد زیادی را به این رویداد دعوت کنید.برای افزایش آگاهی از این رویداد یا حتی کمک به فروش بلیط ، از CTA تبلیغ رویداد استفاده کنید. بهترین قسمت در مورد این نوع CTA این است که مکان های بی شماری وجود دارد که می توانید آن را قرار دهید ، بسته به اینکه کدام بخش از مخاطبان خود را برای حضور در آن انتخاب کنید.

 

موارد استفاده از دکمه CTA
انواع دکمه CTA

 

اهداف دکمه CTA می تواند موارد زیر باشد

 

  • فروش محصول
  • تست یک محصول
  • برندسازی
  • دریافت اطلاعات تماس مشتریان
  • ارسال فرم.

خواندن مقاله ۵ ترفند سئوی کاربردی به شما توصیه می شود.

نکات مهم برای انتخاب دکمه CTA

  • دکمه CTA باید به گونه ای باشد که توجه کاربر را جلب کند،برای مثال رنگ قرمز توجه بیشتری را به خود جلب می کند.اگر قصد دارید نکته مثبتی را ذکر کنید استفاده از دکمه های آبی و سبز توصیه می شود.در کل رنگی که انتخاب می کنید به نوع محتوای شما بستگی دارد ،بهتر است دکمه CTA با متنتان فاصله داشته باشد.تا جایی که امکان دارد باید اندازه دکمه CTA بزرگ باشد.
  • دکمه های CTA ای که به کار می برید نباید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم رقابت داشته باشند.
  • متنی که برای دکمه CTA استفاده می کنید نباید تکراری باشد،از طرفی باید واضح و شفاف باشد.
  • از عبارت های کوتاه برای دکمه CTA استفاده کنید.
  • دکمه CTA نباید برای مخاطبتان آزار دهنده باشد ،برای مثال اسستفاده از دکمه چشمک زن در طراحی گرافیکی آزار دهنده است مگر در موارد خاص.ولی افکت هایی مثل سایه دارکردن دکمه و یا گرد کردن حاشیه دکمه بسیار مفید است.
  • محل قرارگیری دکمه  CTA معمولا در انتهای صفحه می باشد،شما می توانید بعد از اینکه توضیحات لازم را ارائه دادید این دکمه را قرار دهید.البته این دکمه در جاهای دیگر صفحه نیز می تواند قرار بگیرد که برای این کار باید استراتژی مناسب داشته باشید.در صورتیکه کاربر هنوز مطلبی در ارتباط با دکمه ای که قرار دادید نخوانده است،نباید از این دکمه استفاده کنید.
  • از جهت ها و فلش ها برای جلب توجه بیشتر CTA استفاده کنید.

 

از چه عباراتی در دکمه CTA استفاده کنیم؟

  • عبارت فلان محصول را امروز بخرید از طرفی هم عبارت خریدن جذاب است و هم اینکه با عبارت همین امروز به مشتری حس اضطرار می دهید که فقط امروز مهلت دارد.
  • اگر نخرید تمام می شود و یا قبل از اینکه خیلی دیر شود اقدام کنید،با این کار به مشتری حس کمبود را القا می کنید که باید همین حالا اقدام کند.
  • آیا می خواهید x اتفاق بیفتد پس برای این کار کلیک کنید مثلا آیا می خواهید لاغر شوید؟ پس کلیک کنید.
  • هدیه رایگان یا تخفیف

امیدوارم در این مقاله با دکمه CTA و کاربرد آن آشنا شده باشید و با استفاده از آن بتوانید رتبه سایتتان در نتایج گوگل را بهبود ببخشید.