اسکیما چیست؟

اسکیما چیست

چگونه طراحی اسکیما (SCHEMA) بر SEO شما تأثیر می‌گذارد و به طور کلی اسکیما چیست ، سوالاتی هستند که در این مقاله به آن ها پاسخ داده خواهد شد. اگر احساس می‌کنید سئو هر روز در حال تکامل است، دلیلش این است که موتورهای جستجو دائما در تلاش هستند تا نحوه دسترسی به کاربران جستجوگر را در موثرترین و ساده‌ترین شکل ممکن تعیین کنند.

در این مقاله به موضوعاتی مانند اینکه اسکیما چیست و چگونه با استفاده از آن SEO سایت خود را تقویت کنیم، خواهیم پرداخت. اسکیما یا اصطلاحا نشانه‌گذاری طرحواره، یکی از جدیدترین تحولات در SEO، محسوب می‌شود. این شکل بهینه‌سازی جدید یکی از قوی‌ترین اما کم استفاده‌ترین روش‌های سئو است که امروزه در دسترس قرار گرفته است. در نتیجه پس از درک مفهوم و روش‌های موجود برای نشانه‌گذاری طرحواره، می‌توانید وب سایت خود را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) تقویت کنید.

اسکیما بر SEO شما تأثیر می‌گذارد و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند داده‌هایی که از وب سایت شما بیرون می‌آورند به چه معناست و به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا به افرادی که به دنبال آن اطلاعات خاص هستند، دسترسی پیدا کنید.

 

اسکیما

تعریف کلی اسکیما و عملکرد به خصوص آن

سر فصل ها

 

به طور کلی اسکیما (SCHEMA)، یک نوع ریز داده است که یک توصیف پیشرفته ایجاد می‌کند که در نتایج جستجو نشان داده می‌شود. ایجاد اسکیما به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز را تا حد امکان، به درستی در اختیار جستجوگران قرار دهند و به آنها کمک کنند تا به نتایج مطلوب و دلخواه خودشان برسند.

به طور خلاصه، اسکیما (SCHEMA) به کاربران شما کمک می‌کند تا آنچه را که نیاز دارند، سریع بیابند و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا این اطلاعات را به طور راحتر و در دسترس‌تر در اختیار افرادی که به دنبال آن هستند قرار دهند. پیاده سازی آن نیز بسیار ساده است. با توجه به پتانسیل SEO برای جلو افتادن از میلیون‌ها وب سایت که استفاده از اسکیما را آغاز نکرده اند، چرا امروز آن را به وب سایت خود اضافه نکنید؟

 

تعریف کلی اسکیما و عملکرد به خصوص آن

Schema Markup چیست؟

نشانه‌گذاری طرح (Schema markup) یک کد (واژگان معنایی) است که در وب سایت خود قرار می‌دهید به این شکل خواهید توانست که نتایج بهتر و مفیدتری را برای کاربران ایجاد کنید. در نتیجه به راحتی به موتورهای جستجو نیز کمک خواهید کرد تا مطالب مورد نظر کاربران را به راحتی به نمایش بگذارند. در ادامه متوجه خواهید شد که نشانه‌گذاری طرح چیست و چه کاربردهایی دارد.

به عنوان مثالی ساده‌تر باید گفت که اگر کاربران به دنبال یک کتاب باشند، نشانه‌گذاری طرح (Schema markup)، به کاربران این امکان را می‌دهد که در لیست نتایج جستجو تمامی اطلاعات مخصوص آن را اعم از صفحات و نویسند و مترجم گرفته تا موضوع و تاریخ انتشار نمایش خواهد داد. در نتیجه کاربران با توجه به آن اطلاعات، اگر مورد نظر آنها باشد وارد سایت خواهند شد.

به طور کلی نشانه‌گذاری طرح به SERP اطلاعات خاصی را می‌دهد که این اطلاعات برای کاربر فوق‌العاده مفید است. نکاتی که در مواجه با نشانه‌گذاری طرح وجود دارد را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

نشانه‌گذاری طرح، به موتورهای جستجو می‌گوید که محتوای ارائه شده در سایت یا وبلاگ به چه معناست. در نتیجه این محتوا به طور فهرست‌بندی شده و مفیدی در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. به این صورت که محتوا نمایه شده و به روشی متفاوت به کاربران اطلاعات مفیدی را می‌دهد که آنها را تشویق کند تا از سایت مورد نظر دیدن کنند.

همچنین نشانه‌گذاری طرح به موتور جستجو می‌گوید منظور از آن محتوا ایجاد شده چیست و چگونه آن را به کاربران نشان دهد. Schema.org توضیح می‌دهد همانطور که که تگ‌های HTML به مرورگر می‌گویند که چگونه اطلاعات موجود در برچسب‌ها را نمایش دهد. وب مسترها با برچسب‌های HTML در صفحات وب آشنا هستند. به این صورت که <h1> به مرورگر می‌گوید آن را در قالب عنوان ۱ نمایش دهد. در نتیجه توضیحات و معنای آن باید با نشانه‌گذاری طرح به آن محتوا اضافه شود.

schema markup چیست

نشانه‌گذاری طرح برای محتوای غیر متنی

 

همانطور که در در بالا توضیح داده شده، برچسب HTML هیچ اطلاعاتی در مورد معنای آن معنا و مفهوم آن محتوا، اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد. این موضوع در خصوص محتوای غیر متنی چگونه است؟

فیلم یا یک نوع عکس که جستجو را دشوارتر می‌کند، با اطلاعات دیگر باید شفاف سازی شود و به راحتی در اختیار کاربران قرار گیرد. در نتیجه با استفاده از نشانه‌گذاری طرحواره، خواهید توانست که نمایش هوشمندانه‌ای برای محتوای مربوطه برای کاربر را فراهم کنید. در نتیجه در سئو سایت خود پیشی خواهید گرفت.

به این ترتیب نشانه‌گذاری طرحواره از واژگان معنایی منحصر به فردی برای هر نوع محتوایی در وب سایت‌ها استفاده می‌کند که به آنها Microdata یا همان جزئیات و داده‌های کوچک نامیده می‌شود. توجه داشته باشید که برای استفاده از آن هیچگونه نیازی به یادگیری مهارت‌های جدید برنامه نویسی وجود ندارد.

برای درک آن که بدانید اسکیما چیست باید ابتدا بدانید که در واقع یک همکاری بزرگ بین Schema.org و وب سایت‌ها وجود دارد که به موتورهای جستجوگر اصلی کمک می‌کند علاوه بر آن که به ربات‌های آنها می‌گوید که داده های وب سایت، چه معنا و مفهومی دارند، برای کمک به کاربران نیز مفید واقع خواهد شود. در نتیجه خواهید توانست تا با استفاده از مجموعه‌ای از کدهای توافق شده، از این قابلیت مفید بهترین بهره را ببرید.

 

نشانه‌گذاری طرحواره برای کاربران

 

به طور کلی هنگامی‌که یک وب سایت دارای نشانه‌گذاری طرحواره است، جستجوگران قادر خواهند بود که در صفحه نتایج جستجو برای موتورهای جستجوگر به راحتی و به طور خلاصه دریابند که منظور از وب سایت چیست، کجا هستند، چه کاری انجام می‌دهند، هزینه اجناس چقدر است، به علاوه مقدار زیادی جزئیات مهم و اساسی محصول و یا هدف مورد نظر را در صفحه مربوطه مشاهده می‌کنند.

به عبارت دیگر به اسکیما را می‌توان همان کارت ویزیت مجازی برای وب سایت خود بدانید. در این صورت است که این ابزار را یک یک پیشرفت کاربر محور می‌دانند. موتورهای جستجو برای کاربران بهترین ابزارها را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند تا جستجوگران بتوانند به راحتی و هر چه سریع‌تر به اطلاعات مورد نیاز خود برسند. نشانه‌گذاری طرح دقیقا همین کار را می‌کند.

 

چرا اسکیما مهم است؟

 

نشانه‌گذاری طرحواره به رتبه‌بندی بهتر وب سایت شما در خصوص انواع محتوا نیز کمک بزرگی محسوب می‌شود. به این صورت که نشانه‌گذاری داده‌ها برای انواع مختلف محتواهای موجود ارائه می‌شود تا با بهره از این داده‌ها بتوان به راحتی آنها را نشانه‌گذاری کرد و منظور و معنای آنها را به راحتی به مخاطب نشان داد.

داده‌ها برای انواع محتوای موجود وجود دارد، از جمله:

مقالات

کسب و کارهای محلی

رستوران‌ها

سریال‌ها و رتبه‌بندی‌های تلویزیونی

نقد کتاب

فیلم‌های سینمایی

نرم‌افزارهای کاربردی

محصولات

سوالات متداول

و … .

در نتیجه باید گفت که صدها نوع نشانه‌گذاری مختلف برای هر یک از انواع محتوا نیز وجود دارد. از فروشگاه اسباب بازی تا مقالات مخصوص پزشکی گرفته تا هر نوع محتوا و داده‌ای که در وب سایت خود دارید، گزینه‌های زیادی وجود دارد که دارای یک نشانه‌گذاری و نوع مورد مرتبط باشد.

طبیعتا باید گفت که وب سایت‌هایی که از نشانه‌گذاری طرحواره استفاده می‌کنند در SERP ها یا همان صفحات نتایج مربوط به جستجو در هر یک از موتورهای جستجو، رتبه بهتری نسبت به وب سایت‌های بدون نشانه‌گذاری خواهند داشت. به این صورت که یک مطالعه در این زمینه نشان داد که وب سایت‌های دارای نشانه‌گذاری به طور متوسط حداقل چهار موقعیت بالاتر درنتایج جستجو کلمه مورد نظر نسبت به وب سایت‌های بدون نشانه‌گذاری طرح دارند.

در هر حال کاملا مشخص نیست که این نتیجه بالاتر فقط به دلیل اسکیما و یا نشانه‌گذاری است، اما وجود یک همبستگی و ارتباط غیر قابل انکار است.

در حال حاضر، یک سوم نتایج جستجوی Google دارای محتوایی است که شامل نشانه‌گذاری طرح می‌شود. با این حال، طبق تحقیقات اخیر، کمتر از یک سوم وب سایت‌ها از نشانه‌گذاری طرح استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، میلیون‌ها وب سایت وجود دارد که با استفاده نکردن از قابلیت نشانه‌گذاری طرحواره و یا همان اسکیما، منبع عظیمی از پتانسیل SEO را از دست می‌دهند. در نتیجه اگر شما هم از نشانه‌گذاری طرحواره استفاده می‌کنید، به طور خودکار در اکثر رقابت‌ها پای کار خواهید بود.

اسکیما در عمل

 

احتمالا می‌دانید که تفسیر موتور جستجو از معنای شخصی که در هنگام جستجو در نوار جستجو تایپ می‌کند، تعیین می‌کند که نتایج چقدر مفید خواهند بود. همچنین شما می‌دانید که کلمات گاهی اوقات معنای بسیار متفاوتی دارند. در نتیجه استفاده از کلمه در جستجو نتایج آن را ممکن است بسیار متفاوت نشان دهد.

این تفاوت‌های معنایی در کلمات و ترکیب جمله بندی نشان می‌دهد که اسکیما چقدر می‌تواند برای تعیین نوع موضوع مورد نظر شما در صفحات وب مهم باشد. اسکیما به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به کاربران کمک کند و این نکته اصلی سئو است. در نتیجه کار اسکیما در سئو بسیار مهم تلقی می‌شود.

در این مقاله خواهید آموخت که چگونه اسکیما می‌تواند نحوه درک کاربران یا مخاطبین هدف از وب سایت شما را بهبود بخشد و اینکه چرا اسکیما برای SEO شما باید مهم باشد.

 

 

اسکیما در عمل

اسکیما چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

 

باید بدانید که اسکیما چیست که متوجه شوید در حالی که وب سایت شما دائما به موتورهای جستجو داده می‌دهد، چگونه از آن بهره ببرید. اما اسکیما به موتورهای جستجو می‌گوید این داده‌ها به چه معناست. بر نحوه فهرست‌بندی و بازگشت محتوای شما به کاربران به نحوی که برای آنها مفیدتر و راحتتر باشد تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، طراحی و ایجاد اسکیما، وب سایت شما را بیشتر کاربر پسند می‌کند و تجربه کاربری خوب چیزی است که موتورهای جستجو برای کاربران جستجوگر خود، به دنبال آن هستند. به علاوه، صفحات وب با ابزارهای مختلف در بردکرامب، بیشتر و بهتر نمایش داده می‌شوند که منجر به دید بهتر و بهبود نرخ کلیک وب سایت شما می‌شود.

علیرغم این که اسکیما چقدر می‌تواند برای نتایج موتورهای جستجو مفید باشد، Search Metrics نشان می‌دهد که تنها ۰.۳٪ وب سایتها از ابزار اسکیما تأیید شده توسط Google استفاده می‌کنند. آیا وب سایت شما یکی از آنهاست؟ می‌توانید اسکیما را در ابزار فهرست‌بندی بررسی کنید. کافی است چند جزئیات سریع درباره کسب و کار خود را وارد کنید تا موقعیت خود را مشاهده کنید.

این آمار به این معنی است که میلیون‌ها وب سایت از این پتانسیل سئو استفاده نمی‌کنند. استفاده از اسکیما (SCHEMA) می‌تواند شما را در برابر بسیاری از رقبایی که هنوز شروع به استفاده از اسکیما نکرده اند، برتر قرار دهد.

 

اسکیما چیست و چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

مزایای اسکیما

 

Schema Markup یا Schema.org یکی از جدیدترین پیشرفت‌ها در SEO شناخته شده است. این ابزار نشان‌دهنده واژگان معنایی است که به عنوان ریز داده‌های محتوای وب سایت شما نیز شناخته می‌شود. بنابر آنچه گفته شد، ریز داده‌ها به HTML صفحه وب شما اضافه می‌شوند تا موتورهای جستجو بتوانند مطالب شما را بهتر بخوانند و نحوه نمایش صفحه وب شما را برای جستجو در کاربران بهبود بخشند.

در نتیجه این داده‌های ساختار یافته موتور جستجو، برای کاربران اختراع شد. Schema.org همکاری بین موتورهای جستجوی محبوب مانند Google ، Yahoo! ، Bing و Yandex است. همه آنها می‌خواستند راهی راحت‌تر را برای کاربران فراهم آورند تا فورا بدانند وب سایت چیست و مطالب آن را به درستی برای کاربران به نمایش بگذارند.

 

چرا اسکیما مهم است؟

۳ دلیل که اسکیما (SCHEMA) برای SEO مهم است

 

اسکیما یکی از جدیدترین پیشرفت‌ها در SEO است. مفهوم آن را درک کنید و از آن به درستی برای تقویت وب سایت خود در موتورهای جستجو استفاده کنید. بیاموزید که مزایای استفاده از اسکیما چیست و چگونه می‌توانید آن را در وب سایت خود پیاده سازی کنید.

اسکیما برای SEO مهم است اما یک عامل رتبه بندی قطعی نیست. به عبارت دیگر اسکیما وجود دارد، به این دلیل که موتورهای جستجو می‌خواهند راههای بیشتری را برای ارائه اطلاعات قطعی و درست در مورد محتوای شما در صفحات وب سایت شما در اختیار جستجوگران قرار دهند.

با انجام این کار، موتورهای جستجو می‌توانند از اطلاعاتی که ارائه می‌دهید استفاده کنند تا بدانند منظور از داده‌های شما (نه فقط برخی از کلمات کلیدی تصادفی یا آنچه در آن آمده است)، و آنها را با درخواست یا هدف جستجوی کاربر مطابقت می‌دهند.

 

3 دلیل که اسکیما (SCHEMA) برای SEO مهم است

 

در عوض، این امر تجربه کاربر را در موتورهای جستجو بهبود می بخشد. همراه با سایر روشهای بهینه سازی موتورهای جستجو، می‌تواند یک عامل رتبه بندی عالی باشد.

  1. ابزارها و قابلیت‌های گسترده‌ای را ارائه می‌دهد
  2. نرخ کلیک ارگانیک را افزایش و بهبود می‌بخشد
  3. سئوی وب سایت شما را افزایش می‌دهد

اسکیما نشانه‌گذاری داده‌ها را برای انواع محتوا ارائه می‌دهد. بنابراین، وب سایت شما می‌تواند رتبه بهتری داشته باشد.

هنوز صدها نوع دیگر نشانه‌گذاری داده وجود دارد. از سرگرمی‌گرفته تا برنامه‌های پزشکی و قانونی محتوای گسترده‌ای وجود دارد که همه آنها نیاز به یک نشانه‌گذاری درست دارند تا به راحتی و در سریع‌ترین زمان به دست مخاطب خود برسد. به این ترتیب هر نوع داده‌ای در وب سایت شما می‌تواند در اسکیما دارای آیتم‌ها و نوع آیتم خاص مربوطه باشد.

دلایل اهمیت اسکیما

ابزارها و قابلیت‌های گسترده‌ای را ارائه می‌دهد

اساسا، دلیل اهمیت نشانه‌گذاری و اسکیما این است که صفحه وب شما را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بهتر نشان می‌دهد، زیرا محتوای نمایش داده شده، تحت عنوان صفحه محتوای شما نشانه‌گذاری شده است و به راحتی قابل دسترسی و آنالیز است.

به این ترتیب خواهید دید که چگونه اولین نتیجه تقریبا شامل تمام اطلاعاتی است که کاربر ممکن است نیاز داشته باشد. اسکیما فقط نشان می‌دهد که چگونه یک محتوای نشانه‌گذاری شده بسیار بهتر از یک محتوای کامل اما بدون اسکیما است که فقط شامل محتوا و فراداده‌هایی است که Google انتخاب می‌کند.

اسکیما و نشانه‌گذاری داده‌های ساختار یافته به شما کمک می‌کند اطلاعات دقیقی را که می‌خواهید کاربران شما در محتوای صفحات وب شما مشاهده کنند، نمایش دهید.

 

اسکیما چیست و چه ابزارها و قابلیت‌های گسترده‌ای را ارائه می‌دهد

نرخ کلیک ارگانیک را افزایش و بهبود می‌بخشد

 

افزایش نرخ کلیک اغلب نتیجه استفاده از اسکیما و البته دیگر ابزارهای لازم است که به خوبی در صفحات نتایج موتورهای جستجو برای کاربران نشان داده شود. همچنین، به یاد داشته باشید که اسکیما برای محتوای مختلف می‌تواند مزایای غیر مستقیم SEO را به همراه داشته باشد.

به این صورت که باعث می‌شود صفحات وب شما با ارائه یک محتوای هدفمند که از کلمات کلیدی ساده و دقیق‌تر تشکیل شده‌اند، به راحتی نمایه سازی و بهینه شوند. مهمتر از همه، تحقیقات صورت گرفته مبنی بر این است که داده‌های رفتاری SEO مانند نرخ کلیک پ، زمان حضور در سایت پ، نرخ پرش و موارد مشابه از عوامل مهم رتبه‌بندی سایت شما هستند.

 

اسکیما نرخ کلیک ارگانیک را افزایش و بهبود می‌بخشد

سئوی وب سایت شما را افزایش می‌دهد

 

با این که در مطالب بخش‌های قبل گفته شد که طراحی و ایجاد اسکیما یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست اما یکی از بهترین شیوه‌های SEO است که می‌تواند رتبه وب سایت شما را در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو قرار دهد.

همچنین طبق آنچه گفته شد متوجه شدید که چگونه نشانه‌گذاری ساختار یافته داده و اسکیما می‌تواند به افزایش بازدید محتوای شما کمک کند که در نهایت نرخ کلیک بیشتری را افزایش می‌دهد. به علاوه، اسکیما می‌تواند به موتورهای جستجو در درک محتوای صفحه وب شما کمک کند و نسبت به وب سایت‌های بدون اسکیما نمایه سازی بیشتری داشته باشد.

در واقع، یک مطالعه موردی مشخص کرد که صفحات وب با اسکیما و نشانه‌گذاری داده‌های ساختار یافته می‌توانند تا چهار موقعیت بالاتر از صفحاتی که از نشانه‌گذاری داده استفاده نمی‌کنند، رتبه بندی کنند.

بنابراین، می‌توان گفت که دانستن اینکه اسکیما چیست و چگونه از آن استفاده کنیم، به معنای SEO بهتر سایت است.

 

اسکیما و شکل درست استفاده از آنها

 

دنیای SEO و اسکیما بسیار بزرگ است. با این حال، این مورد نباید مانع از شروع شما شود، بنابراین وب سایت شما با حس قدرت در صفحات نتایج موتورهای جستجو قابل اعتماد به نظر می‌رسد. در این حالت باید مطمئن شوید که انواع اسکیماهای متداول را پیدا کرده‌اید و از آنها بیشتر استفاده می‌کنید. این موضوع به شما امکان می‌دهد نتایج بهتری کسب کنید.

همچنین، فراموش نکنید که همه انواع نشانه‌گذاری اسکیما را که می‌توانید استفاده کنید را به درستی پیدا کنید. انواع اسکیما زیادی وجود دارد. حتی اگر برخی از آنها که به طور معمول استفاده نمی‌شود، در حالتی که مربوط به وب سایت شما هستند، از آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید، هرچه بیشتر از اسکیما استفاده نمایید، SEO  وب سایت شما بهتر خواهد بود.

 

اسکیما چیست و شکل درست استفاده از آنها

هدف شما رتبه بندی بهتر، ظاهر بهتر و عملکرد بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو است و البته نمایش بهتر و مفیدتری در مقابل کاربران است.

نشانه‌گذاری طرح یا اسکیما به شما کمک می‌کند تا در این جهت پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشید. در نتیجه خواهید توانست که با دنبال کردن این مراحل گفته شده در زیر، از این ابزار مهم و مفید در جهت سئو سایت خود بهترین بهره را ببرید.

مرحله اول:

در ابتدا باید شما به Structured Data Markup Helper بروید.

مرحله دوم:

نوع داده را انتخاب کنید. در این صورت چندین گزینه ذکر شده است. به عنوان مثال یکی از رایج‌ترین انواع محتوا، محتوای متنی یا همان مقاله است که می‌توانید آن را انتخاب نمایید.

مرحله سوم:

نشانی وب موردنظر خود را برای نشانه‌گذاری طرح به طور دقیق و کامل بنویسید. سپس، روی “شروع یا start” کلیک کنید.

صفحه مورد نظر شما برای ابزار نشانه‌گذاری آپلود می‌شود و فضای کار را برای مرحله بعدی نشانه‌گذاری و برچسب‌گذاری محتوای شما در اختیارتان قرار می‌دهد. در انتها صفحه وب خود را در پنجره سمت چپ و موارد داده را در قسمت راست مشاهده خواهید کرد.

مرحله چهارم:

Elements to Mark Up را انتخاب کنید.

اگر ابتدا محتوا از نوع یک مقاله را انتخاب کرده باشید، نام مقاله یکی از مهم‌ترین نشانه‌گذاری برای افزودن اسکیما به کار می‌رود. به این ترتیب که گزینه “Name” را از راهنمای ابزار انتخاب کنید. وقتی “Name” را انتخاب می‌کنید، این معنا و نام را به “Data” در قسمت سمت راست اضافه می‌کند.

مرحله پنجم:

افزودن موارد مختلف برای نشانه‌گذاری محتوا را ادامه دهید.

بعد از آن که به درستی متوجه مفهوم نشانه‌گذاری شدید و دانستید که اسکیما چیست باید این موارد را در محتوای خود اعمال کنید. در این صورت می‌توانید از فهرست موارد داده، یا همان فهرست مربوطه برای دادن اطلاعات در خصوص نشانه‌گذاری محتوای مربوطه، به عنوان راهنما استفاده کنید و سایر موارد و نشانه‌های موجود در مقاله خود را برجسته و نشانه‌گذاری کنید و آنها را به لیست نشانه‌گذاری‌ها اضافه کنید. احتمالا نمی‌توانید همه موارد موجود در لیست را تکمیل کنید. در نتیجه مواردی را پر کنید که برای آن محتوای به خصوص لازم است و معنای آن را بهتر و راحت‌تر منتقل می‌کند.

مرحله ششم:

HTML را ایجاد کنید.

پس از اتمام کار، روی “ایجاد HTML” کلیک کنید. ایجاد html برای schema از جهتی برای SEO مفید است. به این صورت که HTML، صفحه خود را با ریز داده‌های مربوطه که در مرحله قبل به عنوان نشانه‌گذاری و اسکیما انتخاب کرده‌اید، مطابقت خواهد داد.

مرحله هفتم:

Schema Markup را به سایت خود اضافه کنید.

در مرحله بعد، به CMS وارد می‌شوید و موارد برجسته و نشانه‌گذاری را در موقعیت‌های مناسب اضافه ‌کنید. ممکن است از CMS استفاده نکنید اما می‌توانید کد نشانه‌گذاری طرح را پیدا کرده و از آن در سایت خود استفاده کنید. یک راه‌حل جایگزین ساده، این است که فایل HTML تولید شده به صورت خودکار را بارگیری کرده و آن را در CMS یا کد منبع خود جایگذاری کنید.

در نهایت برای بارگیری نشانه‌گذاری ساختار برای طرح، رو گزینه finish کلیک کنید. مرحله بعدی برای افزودن نشانه‌گذاری به وب سایت شما است.

مرحله هشتم:

اسکیما خود را آزمایش کنید.

از ابزار تست داده‌های ساخت یافته استفاده کنید تا بدانید صفحه شما با علامت‌گذاری اضافه شده چگونه خواهد بود. در این صورت به تجزیه و تحلیل یک صفحه وب منتشر شده با وجود اسکیما خواهید پرداخت که در جهت بهبود رتبه‌بندی سایت شما رقم خواهد خورد. به این صورت که بررسی کنید مقاله منتشر شده شما با وجود استفاده منایب از اسکیما، در نتایج جستجوی Google چگونه خواهد بود.

نحوه عملکرد اسکیما (SCHEMA)

 

جاستین آماتو، مدیر حساب SEO در Tinuiti می‌گوید: ایجاد داده‌های ساختار یافته از سایتی به سایت دیگر بر اساس فرصت‌های دسته بندی و نشانه‌های موجود متفاوت است.

به عنوان مثال محتوای ویدئویی با داده‌های ساختار یافته می‌تواند اطلاعات اضافی را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهد. به این صورت که با ارائه توضیحات ویدئو به موتورهای جستجو، و همچنین تاریخ بارگذاری و مدت زمان آن می‌تواند برای فیلم‌ها و حتی محتوای صوتی استفاده شود.

وب سایت‌های تجارت الکترونیک و فروشگاهی نیز می‌توانند از طرح محصول برای افزایش دید بیشتر با عوامل متمایز کننده نام محصول، برند و مارک‌ محصولات، توضیحات تکمیلی و جزئیات، بررسی‌ها، تصاویر محصول، قیمت، و در دسترس بودن آن محصول، استفاده کنند. این امر باعث افزایش دید بیشتر در نتایج جستجو توسط موتورهای جستجوگر برای تصویری واضح از یک محصول خاص می‌شود.

 

نحوه عملکرد اسکیما چیست

اساس واژگان معنایی و نشانه‌گذاری محتوا

 

مهم نیست که تا چه اندازه فکر می‌کنیم که گوگل هوشمند است، اما هنوز در تلاش است تا بفهمد که صفحه وب در واقع در مورد چیست و برای چه کلمات جستجو شده‌ای مناسب است. به همین دلیل نشانه‌گذاری اسکیما وجود دارد.

به عبارتی به طور خلاصه می‌توان برای پاسخ به سوال اسکیما چیست گفت که اسکیما نوعی فراداده است که به یک وب سایت اضافه می‌شود و به الگوریتم‌ها می‌گوید که چه چیزی را ترسیم می‌کند و محتوا در مورد چیست و برای چه نتایجی بهتر است که نمایش داده شود.

به عبارت دیگر، نشانه‌گذاری اسکیما (Schema markup) که به داده‌های ساخت یافته نیز معروف است، زبان موتورهای جستجو است که از واژگان معنایی منحصر به فردی استفاده می‌کند.

اساس واژگان معنایی به سادگی توانایی تجزیه یک جمله (در هر زبانی) به قسمت‌های مختلف آن است. به عنوان مثال، اگرچه ممکن است بتوانید “سگمنبهآبنیازدارد” را به عنوان “سگ من به آب نیاز دارد” تفسیر کنید، اما رایانه نمی‌تواند این کار را انجام دهد. به همین ترتیب، نشانه‌گذاری اسکیما از واژگان معنایی مناسبی برای تجزیه زبان کامپیوتر استفاده می‌کند.

این کد برای ارائه واضح‌تر اطلاعات به موتورهای جستجو به منظور درک محتوای شما استفاده می‌شود. به این صورت است که به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات بهتر و دقیق‌تری در محتوای کاربردی و مناسب که در زیر عنوان صفحات نمایش داده می‌شوند، ارائه دهند.

 

اساس واژگان معنایی و نشانه‌گذاری محتوا در اسکیما چیست

طریقه استفاده از اسکیما

 

حتما این سوال برایتان پیش آمده که برخی از کاربردهای اسکیما چیست احتمالا با این کاربردها آشنایی داشته باشید شاید هم متوجه آن نشده باشید،آنها عبارتند از: رتبه‌بندی، بازبینی، محصول و یا خدمات (نشان دادن قیمت یا عدم موجودی آن محصول و خدمت) و مقالات خبری که هنگام وارد کردن برخی از پرسش و پاسخ‌های مهم و پر تکرار، مستقیما در نتایج برتر Google ظاهر می‌شوند.

بسته به پلتفرمی‌که سایت شما بر اساس آن ساخته شده است، چند روش برای پیاده سازی طرح وجود دارد. برای وردپرس، به عنوان مثال، افزونه‌هایی وجود دارد که می‌توانید نصب کنید. برای سایر CMS ها، بسته به نوع زبان، یا بصورت دستی در سر صفحه یا درون خطی با HTML قرار می‌گیرد.

برای موتورهای جستجو بسیار ضروری است، schema.org، وب سایت نشانه‌گذاری اسکیما، در واقع نتیجه همکاری بین گوگل، بینگ و یاهو است. اگر این ابزار رقبا را به این صورت گرد هم آورده، حتما بسیار مهم و اساسی است.

 

طریقه استفاده از اسکیما

نکاتی در مورد استفاده از نشانه‌گذاری طرحواره برای SEO

چند نکته بعدی به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید عمیق‌تر و بهتر این کار را انجام دهید و نتایج مناسب و بهتری را از اسکیما بدست آورید. در ادامه پرکاربردترین انواع اسکیما را مشاهده خواهید کرد.

لیست انواع اسکیما: Schema.org لیستی از رایج‌ترین انواع نشانه‌گذاری برای انواع مختلف محتوا را ارائه می‌دهد. برای مشاهده این لیست می‌توانید از صفحه مربوط به این سایت و در موضوع لیست نشانه‌گذاری محتوا استفاده کنید. در این جهت توصیه می‌شود ابتدا انواع مناسب نشانه‌گذاری‌ها را با موضوع سایت خود بررسی کنید.

از همه اطلاعات مورد نیاز استفاده کنید: همانطور که قبلا گفته شد، انواع مختلفی از نشانه‌گذاری محتوا وجود دارد. در این لیست انواع نشانه‌گذاری موجود را ارائه می‌دهد. بهتر است ابتدا این اطلاعات را بررسی کنید.

هر چه نشانه‌گذاری بیشتر باشد، بهتراست: دستورالعمل‌های Schema.org به وضوح نشان می‌دهد، که هر چه بیشتر محتوای مربوطه را علامت‌گذاری کنید، بهتر است. به عبارت دیگر هنگامی‌که شروع به نشانه‌گذاری محتوا می‌کنید، هر چه اطلاعات و داده در خصوص آن بیشتر باشد، درک موتورهای جستجو از معنا و کاربرد آن بالاتر رفته و همچنین برای کاربران بسیار مفید واقع خواهد شد.

در نتیجه خواهید توانست که مجموعه وسیعی از انواع نشانه‌گذاری را انتخاب کنید، و بررسی کنید که چه میزان موقعیت‌های مختلف در وب سایت شما وجود دارد که می‌توانید به درستی علامت‌گذاری کنید. پیاده سازی نشانه‌گذاری محتوا ساده است اما اینکه تعداد کمی از مشاغل و وب سایت‌ها از آن استفاده کرده‌اند، جای تعجب دارد.

همچنین از این غفلت خواهید توانست بهترین استفاده کنید و با استفاده از اسکیما و درک اینکه اسکیما چیست، بهترین رتبه را برای سایت خود به همراه داشته باشید. توجه داشته باشید که نشانه‌گذاری طرحواره یکی از آن تکنیک‌های سئو است که احتمالا برای مدت طولانی وجود داشته باشد. در نتیجه اکنون زمان یادگیری و پیاده‌سازی ریز داده‌های مربوطه برای بهبود نتایج جستجو است. انجام این کار بلافاصله شما را جلوتر از رقبا قرار می‌دهد و به شما در این رقابت بهترین کمک را خواهد داشت.

 

نکات اسکیما

چرا پیاده‌سازی نشانه‌گذاری اسکیما باید برای ما مهم باشد؟

 

نتایج جستجویی که اسکیما از آنها استفاده می‌کند سریعتر به کاربر اطلاعات مفید می‌دهد. به عبارت دیگر کاربر می‌تواند جزئیات صفحه شما را در یک نگاه مشاهده کند که به او کمک می‌کند تصمیم بگیرد روی صفحه کلیک کند یا به صفحه دیگری برود که نتیجه خود را بیابد.

این اطلاعات همچنین به وب سایت شما کمک می‌کند تا برای انواع مختلف محتوای موجود، رتبه بهتری داشته باشد، در نتایج جستجو برای کاربران پیدا شود و به نوبه خود، نرخ کلیک‌های بیشتری دریافت کند. به خاطر داشته باشید که این یک روش مستقیم برای SEO نیست، بلکه روش‌ها و ابزارهای اصلی آن است که به موتورهای جستجو در پیدا کردن و نمایش محتوای شما کمک می‌کند و راحتتر می‌توانید درک کنید که اسکیما چیست.

تنها راهی که اسکیما می‌تواند به شما آسیب برساند این است که رقیب شما از آن استفاده می‌کند و شما از آن استفاده نمی‌کنید. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، با اجرای آن می‌توانید ۳۰٪ نرخ کلیک را افزایش دهید.

در وبلاگها، نشانه‌گذاری اسکیما برای مقاله را که شامل عنوان، توضیحات مربوط و درست در خصوص تصویر، مشخصات نویسنده، تاریخ انتشار و غیره است را باید پیاده سازی ‌کنید.

طبق مطالعه‌ای که توسط Searchmetrics انجام شده است، صفحات دارای نشانه‌گذاری و Schema بهبد چهار رتبه در نتایج جستجو را برای سایت خود دارند.

نشانه‌گذاری طرح (Schema markup) انواع مختلفی از گزینه‌ها را در اختیار وب مسترها قرار می‌دهد تا فهرست سایت آنها در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) با رتبه بالا و کاملا مرتبط با کسب و کار یا خدمات شما باشد.

می‌تواند به موتورهای جستجو بگوید که مقاله و محتوایی که در سایت خود قرار می‌دهید واقعا چه معنایی دارد و به رفع هرگونه سردرگمی‌کمک می‌کند. به عبارتی اگر شما در مورد سیل مقاله‌ای را در سایت خود منتشر کرده‌اید، با اسکیما به موتور جستجو می‌گویید که این عنوان و مقاله به پدیده طبیعی مربوط می‌شود نه عنوان یک فیلم و یا کتاب و یا هر موضوع دیگر.

دلایل اهمیت اسکیما

سوالی که به طور گسترده توسط مدیران وب مطرح می‌شود، این است که آیا باید از نشانه‌گذاری Schema استفاده کنیم؟ در این حالت باید گفت اگر می‌خواهید سایت شما و رتبه بالای آن از بقیه متمایز باشد، انجام این کار ضروری است.

در عین حال که استفاده از اسکیما تنها به دلایل SEO نیست، بلکه به نفع کاربران و جستجوگران نیز هست. به این صورت که اگر جزئیات بیشتری در اختیار داشته باشند، می‌توانند انتخاب آگاهانه‌تری انجام دهند. به این ترتیب موتورهای جستجو سعی می‌کنند با اطمینان بیشتر به نتایج مرتبط‌تر وب سایت‌هایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند، آنها را در بالاترین رتبه در صفحات نتایج قرار دهد.

طبق نتایج بررسی شده توسط Searchmetrics، تنها ۰.۳٪ از دامنه‌ها از اسکیما استفاده می‌کنند. در عین حال کمتر از ۱ درصد از کل صفحات وب از مزایای اسکیما استفاده می‌کنند. در نتیجه می‌توان گفت که اسکیما یک زمین بازی فوق‌العاده عالی و در حال حاضر خالی است.

در عین حال که به ندرت توسط مدیران وب استفاده می‌شود، Google در حال حاضر از این نشانه‌گذاری‌های مبتنی بر داده‌های ساختار یافته توسط وب سایت‌ها در بسیاری از نتایج خود استفاده می‌کند و بسیار رایج است.

چرا Google، Bing ، Yandex و Yahoo همکاری می‌کنند؟

 

در حال حاضر، استانداردها و طرح‌های زیادی برای علامت‌گذاری انواع مختلف اطلاعات در صفحات وب وجود دارد. در نتیجه، تصمیم گیری در مورد مناسب‌ترین و پشتیبانی‌شده‌ترین استانداردهای نشانه‌گذاری برای استفاده توسط مدیران وب سایت دشوار است. ایجاد یک اسکیمای واحد که توسط همه موتورهای جستجوی اصلی پشتیبانی می‌شود، افزودن نشانه‌گذاری را برای وب مسترها را آسان می‌کند. در نتیجه، این امر باعث می‌شود موتورهای جستجو بتوانند ویژگی‌های جستجوی غنی را برای کاربران ایجاد کنند.

 

چرا Google، Bing ، Yandex و Yahoo همکاری می‌کنند؟

روش‌های مختلف برای نشانه‌گذاری اسکیما بهتر و مفیدتر

 

صدها نوع نشانه‌گذاری مختلف وجود دارد زیرا سوالات بسیار متفاوتی در این زمینه مطرح می‌شود که مردم برای پاسخ به آنها به موتورهای جستجو مراجعه می‌کنند.

ممکن است از خود بپرسید، آیا طرح خاصی وجود دارد که فقط در موتورهای جستجو خاص کار می‌کند؟ همانطور که اشاره کردیم موتورهای جستجوی بزرگ (گوگل، بینگ، یاندکس و یاهو) در این زمینه همکاری دارند. در نتیجه تنها یک موتور جستجو نیست که این ابزار را به ابزارهای اساسی و ضروری برای سایت‌ها در نظر گرفته است. به این دلیل که همه آنها به دنبال اطلاعات مشابه هستند و آنها را با مفهوم اینکه اسکیما چیست بهتر برای الگوریتم‌های خود تعریف می‌کنند.

در این بخش از مقاله ۱۰ مورد از رایج‌ترین نشانه‌گذاری اسکیما که مورد استفاده قرار می‌گیرد را بررسی خواهیم کرد.

 

  1. نشانه‌گذاری اسکیما برای سازمان و شرکت‌های مختلف

 

نشانه‌گذاری اسکیما سازمان معرفی شرکت شما، از جمله لوگوی رسمی، اطلاعات تماس، مکان و نمایه‌های اجتماعی را بیان می‌کند. ایناطلاعات به شما کمک می‌کند تا کوتاه و مفید برای کسی که یک شرکت را بدون در نظر گرفتن اصول اولیه جستجو می‌کند بهتر نمایش داده شوید. همچنین این امر باعث می‌شود افراد بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را فورا پیدا کنند.

 

  1. نشانه‌گذاری اسکیما برای افراد

 

اسکیما برای افراد به این صورت است که اطلاعات مربوط به یک فرد مانند نام، تاریخ تولد، آدرس، تحصیلات و اعضای خانواده را نشان می‌دهد. گوگل فرض می‌کند که اگر فردی را با نام جستجو می‌کنید، به احتمال زیاد به دنبال برخی اطلاعات اولیه هستید.

بنابراین، با این اسکیما، هدف این است که پاسخی را که می‌خواهید بدون نیاز به کلیک کردن به وب سایت دیگر برای شما نمایش داده شود.

 

نشانه‌گذاری اسکیما برای افراد

 

 

       ۳.نشانه‌گذاری اسکیما کسب و کار محلی

 

نشانه‌گذاری اسکیما برای کسب و کار محلی و برای شرکت‎های محلی یا شعبه محلی یک سازمان عالی است. استفاده از این ابزار به مصرف کنندگان کمک می‌کند تا مکان شرکت و سایر اطلاعات مانند آدرس، ساعات کار، اطلاعات تماس و غیره را پیدا کنند.

تجارت محلی، می‌تواند یک تجارت یا شعبه خاص از یک سازمان باشد، به عنوان مثال، شعبات یک رستوران، شعبه یک بانک، سالن بولینگ، مراکز درمانی و پزشکی و غیره.

 

  1. نشانه‌گذاری اسکیما و محصول

 

نشانه‌گذاری محصولات و پیشنهادات برای فروش یک مورد خاص از یک سرویس یا محصول استفاده می‌شود. هر دو مورد امکان تحویل اطلاعات محصول، مانند قیمت و وضعیت آن (در دسترس بودن یا نبودن) را فراهم می‌کنند. اما نشانه‌گذاری پیشنهاد قیمت و ویژگی‌های قیمت و امکانات آن نیز نیاز دارد، در حالی که نشانه‌گذاری محصول فقط به ویژگی و نام و مشخصات کلی محصول نیاز دارد.

در این حالت اگر رقبا از آن استفاده نمی‌کنند، این امر به محصول و خدمات شما کمک می‌کند تا از بقیه متمایز شود، یا به کاربران این امکان را می‌دهد که در صورت فروش محصول یا خدمات مشابه شما، شما را به راحتی با سایر رقبا مقایسه کنند.

 

  1. نشانه‌گذاری بردکرامب

 

نشانه‌گذاری Breadcrumb پیوندهای مسیر را که به صفحه فعلی منتهی می‌شود، لیست می‌کند. این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا مکان خود را ببینند و به کاهش نرخ پرش کمک می‌کند.

 

نشانه‌گذاری بردکرامب

 

  1. نشانه‌گذاری اسکیما مقاله

 

نشانه‌گذاری مقاله اسکیما چیست را می‌توان این گونه تعریف کرد که بیشتر برای اخبار و پست های وبلاگ استفاده می‌شود. در این حالت درک مطالبی که در سرفصل عنوان، زمان انتشار، توضیحات تصویر و حتی گاهی ویدئو قرار می‌گیرد برای موتورهای جستجو آسانتر می‌شود. با این حال، انواع مختلفی از نشانه‌گذاری اسکیما مقاله برای انواع مختلف مقاله، مانند پست وبلاگ، مقاله خبری و مقاله علمی وجود دارد.

 

  1. نشانه‌گذاری اسکیما ویدئویی

 

نشانه‌گذاری اسکیما ویدئویی یک راه خوب برای کمک به Google برای رتبه‌بندی و فهرست‌بندی فیلم‌ها در وب سایت شما است، زیرا همه ما می‌دانیم که انجام این کار برای موتورهای جستجو دشوار است. همچنین به شما کمک می‌کند ویدیوی شما در کنار ویدیوهای YouTube در جستجوی ویدئویی Google ظاهر شود.

 

  1. نشانه‌گذاری اسکیما برای رویدادها

 

نشانه‌گذاری رویداد برنامه، اطلاعات اضافی را برای رویدادهای برنامه‌ریزی شده (مانند وبینارها، کنسرت‌ها، سخنرانی‌ها و غیره) مانند تاریخ، مکان و قیمت ارائه می‌دهد. این ابزار مفید به شما کمک می‌کند تا افراد را به رویدادهای خاصی که به دنبال آن هستند ترغیب و تشویق کنید و اطلاعات اولیه مورد نیاز برای خرید را در اختیار آنها قرار دهند.

 

  1. توضیحات متا و نشانه‌گذاری اسکیما

 

توضیحات متا و نشانه‌گذاری اسکیما، برای این است که صفحات وب سایت بر طبق یک دستور العملی خاص به عنوان یک محتوای درست و مفید نشان داده شود. علاوه بر نیاز جستجوگران، به آنها کمک می‌کند تا محصول نهایی را قبل از کلیک کردن روی آن ارزیابی کنند.

 

  1. رتبه بندی و مرور نشانه‌گذاری اسکیما

 

چه کسی قبل از خرید خدمات یا محصول به بررسی‌های لازم در خصوص آنها نمی‌پردازد؟ رتبه‌بندی نشانه‌گذاری، بهترین شما را مستقیما در صفحات جستجو (SERP) نمایش خواهد داد.  در نتیجه این امر به اطلاعات مفید خریداران کمک می‌کند بدون اینکه کاربر نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد.

 

مزایای استفاده از نشانه‌گذاری طرحواره

 

در سئو مراحل زیادی وجود دارد که می‌توان برای بهینه‌سازی و ارتقاء صفحه وب شما پیاده‌سازی کرد. در این خصوص خواهید توانست که با افزودن یک قطعه کد کوچک به صفحه وب خود به نام Schema Markup که در Schema.org یافت می‌شود، بدست آورید. (Schema.org با همکاری همه موتورهای جستجو به منظور ایجاد ساختار در محتوا برای سهولت خوانایی و بهبود نمایش نتایج جستجو انجام می‌شود.)

موتور جستجو دارای الگوریتمی خاص است که به شناسایی محتوا به بهترین شکل کمک می‌کند. این الگوریتم اطلاعات موجود در صفحه وب و همچنین ارتباط بین موجودیت‌ها را درک می‌کند. سپس به محتوا یک ساختار داده اضافه می‌شود که پس از آن Schema به تصویر در می‌آید. همچنین این امر باعث افزایش حضور برند شما برای رقابت با مارک‌های اصلی محصول می‌شود و می‌تواند مشتریان بالقوه را جذب کند.

علاوه بر آن همانطور که در بالا ذکر شد باعث می‌شود که محتوای صفحه شما در یک رتبه عالی در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود و بهترین عملکرد را داشته باشد. در نتیجه با درک اینکه اسکیما چیست و چه قابلیت‌هایی دارد، خواهید توانست که بهترین استفاده را از آن داشته باشید و موارد سئو را به خوبی پشت سر بگذرانید.

 

انواع نشانه‌گذاری اسکیما

وقتی موتورهای جستجو صفحه وب شما را مورد بررسی قرار دهند، می‌توانند خیلی از ابزارهای موجود در آن را درک کنند. در این صورت برخی از عناصر مانند فیلم‌ها و عکسها و یا حتی نظرات، به راحتی برای ربات‌های مختلف موتورهای جستجوگر قابل درک نیستند. در نتیجه شما باید با افزودن نشانه‌گذاری محتوا که به اصطلاح همان داده‌های ساختار یافته برای انواع محتواها است.

با این ابزار خواهید توانست که به ربات‌های موتورهای جستجوگر بگویید که صفحه وب شامل چه اطلاعاتی است و چه معنا و مفهومی دارد.

در این بخش بررسی می‌شود که برنامه مخصوص اسکیما چیست. در این صورت انواع مختلف رمزگذاری برای Schema Markup وجود دارد که عبارتند از:

SEMRush ،

Microdata،

RDFa،

JSON-LD.

درک این نکته مهم است که RDFa و Microdata قدیمی‌ترین روش برای نوشتن کد گذاری‌های اسکیما هستند. با اینکه  SEMRush کار فوق‌العاده ای را انجام می‌دهد تا بازاریاب‌های معمولی نیز بتوانند آن را درک کنند.

این نوع زبانها شامل پیاده‌سازی کد مستقیم در HTML می‌شود و این مورد می‌تواند کارها را دشوارتر کرده و باعث ایجاد مشکلاتی در صفحه شما مانند ایجاد نحو نادرست کدهای HTML و بارگذاری نشدن صحیح صفحه شما شود.

Microdata مجموعه‌ای از برچسب‌ها است که به شما امکان می‌دهد صفحه وب خود را به درستی علامت‌گذاری کنید. این برچسب‌ها مستقیما به HTML اضافه می‌شوند. به عنوان مثال برچسب itemcope برای شناسایی موردی که مورد اشاره است استفاده می‌شود.

JSON-LD روش ترجیحی برای افزودن داده‌های ساختار یافته به وب سایت شما است زیرا درک و پیاده‌سازی آن در کد سایت آسان‌ترین راه است. مدتی پیش همه موتورهای جستجو از این نوع زبان استفاده نمی‌کردند، در نتیجه شما مجبور بودید از دیگر زبان‌ها برای کدگذاری‌های مربوطه استفاده کنید. اما اکنون می‌توانید به راحتی از این زبان استفاده نمایید.JSON-LD (JavaScript Objective Notation for Linked Data) یک قالب داده ساختار یافته برای علامت‌گذاری وب سایت است و توسط بزرگترین موتورهای جستجو Google ، Bing و Yandex پشتیبانی می‌شود. این روش توصیه شده Google برای پیاده سازی داده‌های ساختار یافته است.

RDFa مخفف عبارت Resource Descriptive Framework in Attributes است. به این صورت که یک کد است که می‌تواند به هر سند مبتنی بر HTML ، XHTML و XML اضافه شود. در نهایت، همه آنها یک کار مشابه را برای بیرون کشیدن و نمایش دادن محتوای شما برای موتورهای جستجو انجام می‌دهند، تنها تفاوت آنها در نحوه پیاده‌سازی آنها در سایت شما است.RDFa (چارچوب توصیف منابع در ویژگی‌ها) یک پسوند به HTML5 است که برای علامت‌گذاری فراداده در صفحات وب استفاده می‌شود. RDFa شبیه Microdata است و درست مانند Microdata RDFa از تگ‌های درون خطی با HTML موجود استفاده می‌کند.

انواع نشانه‌گذاری اسکیما چیست

 

ویژگی‌های RDFa عبارتند از:

 

about – برای تعیین منبعی که محتوا درباره آن است

rel و rev – برای تعیین رابطه و رابطه معکوس با منبع دیگر

src ، href و منبع – برای تعیین منبع مشترک

محتوا – برای نادیده گرفتن محتوای عنصر هنگام استفاده از ویژگی‌های آن

نوع داده – برای تعیین نوع داده متن مشخص شده برای استفاده با ویژگی آن

پیاده سازی Microdata مشابه RDFa است و ویژگی‌های آن شامل موارد زیر است:

itemscope – برای ایجاد موارد خاص و نشان دادن اینکه بقیه محتوا حاوی اطلاعاتی در مورد آن است

itemtype – برای توصیف مورد و ویژگی‌ها

itemprop – نشان می‌دهد که برچسب حاوی ارزش یک ویژگی مشخص شده است

itemid – برای نشان دادن شناسه منحصر به فرد محصول

JSON-LD مخفف Javascript Object Notation for Linked Objects است. این سبک حاشیه نویسی می‌تواند طرح را با چسباندن مستقیم در برچسب <head> یا <body> یک سند وب پیاده‌سازی کند. این نماد از ویژگی‌های “context” و “type” برای تعیین واژگان (schema.org) استفاده می‌کند.

 

چگونه می‌توان نشانه‌گذاری اسکیما را در سایت پیاده‌سازی کرد؟

 

اکنون احتمالا با خود گفته‌اید که زبان برنامه نویسی دیگری باید یاد برای این کار یاد بگیرید، یا پول بیشتری باید صرف داشتن برنامه نویس برای پیاده‌سازی این برنامه در سایت انجام دهید. اما اینطور نیست. در این حالت باید به مزایا اسکیما چیست اشاره کرد و متذکر شد که نیازی به یادگیری مهارت‌های جدید برنامه نویسی ندارید.

به این دلیل که می‌توانید با استفاده از برخی از ابزارهای Google برای ایجاد نشانه‌گذاری طرح خود استفاده کنید.

در این قسمت چند مرحله وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید:

  1. به Structured Data Markup Helper بروید.
  2. نوع داده‌هایی را که قصد علامت‌گذاری دارید، انتخاب کنید.
  3. آدرس صفحه یا مقاله‌ای را که می‌خواهید علامت‌گذاری کنید قرار دهید.
  4. نوع عناصر مورد علامت‌گذاری را برجسته و انتخاب کنید.
  5. افزودن موارد نشانه‌گذاری را ادامه دهید.

از لیست اقلام داده به عنوان راهنما استفاده کنید و سایر موارد موجود در مقاله خود را برجسته کنید تا آنها را به لیست نشانه‌گذاری اضافه کنید. اگر نمی‌توانید همه موارد را نشانه‌گذاری کنید، نگران نباشید، فقط موارد ضروری و مورد نیاز را تهیه کنید. اما توجه داشته باشید که این نشانه‌گذاری هرچه بیشتر باشد، بهتر است.

  1. HTML را ایجاد کنید.
  2. از ابزار تست داده‌های ساخت یافته استفاده کنید تا بدانید صفحه شما با علامت‌گذاری اضافه شده چگونه خواهد بود.
  3. نشانه‌گذاری اسکیما ایجاد شده را به صفحه وب خود اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید ابتدا به عنوان آزمایش، آنها را اضافه کنید.

بسیاری از ابزارهای دیگر وجود دارد که به شما کمک می‌کند نشانه‌گذاری اسکیما خود را ایجاد کرده و حتی آن را تأیید کنید.

 

چگونه می‌توان نشانه‌گذاری اسکیما را در سایت پیاده‌سازی کرد؟

روش‌های پیاده‌سازی اسکیما

به طور کلی سه روش پیاده‌سازی وجود دارد که در ادامه آن ها را مرور می‌کنیم:

به طور مستقیم در HTML:

طرحواره JSON-LD به عنوان یک اسکریپت قالب‌بندی شده در <head> قالب‌بندی شده است یا <body> از HTML شما. اگر مدیر وب نیستید، با توسعه‌دهندگان وب سایت خود صحبت کنید و در مورد نحوه واگذاری این کار به آنها توافق کنید.

این موارد شامل نگاشتن درست و تخصصی آدرس‌های اینترنتی یا دسته‌بندی آنها در طرح‌های مختلف و برجسته کردن مقادیر استاتیک و پویا است (برند در مقابل قیمت طرح محصول در نظر گرفته می‌شود)، است که علاوه بر ابزار اسکیما به سئو بهتر وب سایت شما کمک شایانی می‌کند.

استفاده از Google Tag Manager:

در هر حال در گذشته مردم فکر می‌کردند که استفاده از نشانه‌گذاری طرح از طریق GTM گزینه مناسبی نیست زیرا Googlebot برای دسترسی به این اطلاعات نیاز به JavaScript دارد. با این حال، گوگل اخیرا پیاده‌سازی GTM را به عنوان یکی از گزینه‌های تایید شده رسمی اضافه کرده است.

این امر به ویژه برای بازاریابانی که از کار با GTM راحت هستند، بسیار مناسب است. کافی است اسکیما ایجاد شده را به عنوان یک تگ HTML سفارشی ایجاد کنند و براساس نمای صفحه آن را جایگذاری نمایند.

استفاده از CMS و افزونه‌ها:

این روش رایج‌ترین و به نوعی ساده‌ترین راه برای استقرار نشانه‌گذاری محتوا و اسکیما است. گاهی نیز ممکن است به دلیل تعداد مختلف CMS و افزونه‌ها، گیج‌کننده به نظر برسد.  همچنین پیاده‌سازی اسکیما برای وردپرس با استفاده از چند افزونه نیز یک روش عالی برای نشانه‌گذاری محتوا محسوب می‌شود.

بعد از آن که متوجه شدید اسکیما چیست می‌توانید از یک افزونه SEO همه کاره مانند Yoast ، RankMath یا The SEO Framework استفاده کنید. اگر افزونه شما با تمام نیازهای نشانه‌گذاری محتوا شما مطابقت ندارد، از افزونه طرح اختصاصی آن استفاده کنید.

 

روش‌های پیاده‌سازی اسکیما

نتیجه‌گیری

 

امیدوارم با خواندن این مقاله به جواب این سوال که تاثیر اسکیما چیست توانسته باشیم پاسخ دهیم. به عبارت ساده تر، داده‌های ساختار یافته نشانه‌گذاری اسکیما (SCHEMA) به گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌گوید محتوای یک صفحه وب چیست و آنها را به درستی نشان‌گذاری می‌کند. در نتیجه گوگل می‌تواند این اطلاعات را به جستجوگران منتقل کرده و مرتبط‌ترین نتایج را به آنها نشان دهد.

وقتی از نشانه‌گذاری اسکیما  استفاده می‌کنید، Google می‌تواند به راحتی محتوای صفحه وب شما را درک کند. در نتیجه، صفحه وب شما یک مزیت پیدا می‌کند و می‌تواند به یک نهاد در نمودار دانش Google تبدیل شود.

استفاده از اسکیما (SCHEMA) یک ابزار تاثیر گذار بر نتیجه جستجوی Google است که اطلاعات اضافی بین URL و توضیحات متا را نشان می‌دهد. در نتیجه بهتر است که بدانید اسکیما چیست و چگونه می‌توان از آن بهره برد.

کد مطلب:۱۴۰۰۰۴۲۶۰۰۳-۰۰۱-۲۴۲

اسکیما چیست