سئو کلاه‌ سیاه چیست؟

black hat SEO

در مقالات قبلی با مفهوم سئو آشنا شدیم و توضیح دادیم که اجرا و پیاده‌سازی سئو به ۳ روش کلی قابل انجام است: سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری.

استراتژی ها و تکنیک های گوگل تمامی ندارد؛ چرا که شما به واسطه این تکنیک ها می توانید روش های مختلفی را دنبال کنید و اگر تکنیک های اصلی سئو مورد توجه  قرار نگیرد، صد در صد باید جریمه های بالایی را در گوگل متحمل شوی و به همین دلیل است که شناخت انواع روش ها می تواند به شما بسیار در بستر اینترنت کمک کند.

این نکته را به خاطر بسپارید که انواع سئو مانند سئو کلاه سفید صددرصد استاندارد و قوانین اصلی را رعایت می‌کند و شما به صورت هدفمند می توانید از روش های اصولی آن استفاده کنید تا رتبه سایت خود را بالا ببرید. عمدتا در تکنیک صحیح سئوکلاه سفید شما باید معیار اصلی را آن گونه در نظر بگیرید، که راندمان و عملکرد اصلی بهینه سازی سایت و صفحات آن در موتورهای جستجوگر مورد هدف واقع شوند.

 

 

استفاده از کلمات کلیدی مناسب و متناسب، لینک های داخلی و خارجی و… هر کدام می‌تواند به خودی خود برای افزایش رتبه سایت به شما کمک کند. اینچنین شما می توانید به صورت اصولی با توجه به سئو کلاه سفید می توانید خدمات قابل قبولی را در اختیار داشته باشید.

شما چنانچه از آدرس و صفحات کوتاه و البته بسیار خوانا استفاده کنید، همچنین بر روی کیفیت محتوا به صورت تخصصی سرمایه گذاری کنید، به بهترین شکل ممکن می توانید سئو کلاه سفید را برای بالا بردن رتبه سایت خود مورد کاربرد قرار دهید. البته شما نباید محتوای قدیمی را نیز برای به روز رسانی از یاد ببرید، در مورد سئوی کلاه خاکستری شما باید مابین ۲ سئوی کلاس سفید و و سیاه را سئوی کلاه خاکستری درنظر بگیرید؛ چرا که خطر آن همانند کلاه سیاه نیست اما استاندارد آن به پای کلاه سفید نیز نمی رسد که ما در این مقاله شما را بیشتر قرار است با سئو کلاه سیاه آشنا کنیم.

 

در اینجا قصد داریم به طور مفصل راجع به سئو کلاه سیاه صحبت کنیم و توضیح دهیم چه نکاتی را باید درنظر بگیریم که سئو مطلب ما از نوع کلاه سیاه نباشد.

سئو کلاه‌ سیاه چیست؟

سئو کلاه‌ سیاه چیست

 

در ابتدا با این سوال شروع می‌کنیم که سئو کلاه سیاه چیست؟ SEO کلاه سیاه به مجموعه اقدامات و روش‌هایی گفته می‌شود که با انجام آن الگوریتم‌های موتورهای جستجو را نقض می‌کنیم و نتیجه آن می‌شود که مطلب ما در مدت زمان کوتاه به نتایج اول موتور جستجو راه پیدا می‌کند. منظور ما از موتورهای جستجو در اینجا گوگل می‌باشد. زیرا اکثریت کاربران اینترنت از گوگل برای جستجو و پیدا کردن مطلب مورد نیاز خود استفاده می‌کنند.

این اقدامات کاملا مغایر قوانین و شرایط خدمات موتورهای جستجو است. در صورت تشخیص موتورهای جستجو و تکرار چندباره‌ی آن توسط سایت، امکان ممنوعیت انتشار محتوا در موتورهای جستجو برای وب‌سایت وجود دارد.

جالب است بدانید اصطلاح کلاه سیاه از فیلم‌های سینمایی وسترن گرفته شده است که در آن‌ها شخصیت‌های مثبت که از کلاه سفید استفاده می‌کردند خود را از شخصیت‌های منفی فیلم با کلاه سیاه متمایز می‌کردند.

اخیرا از این واژه برای توصیف هکرهای رایانه‌ای، سازندگان ویروس‌های مخرب و کسانی که با رایانه کارهای غیراخلاقی انجام می‌دهند استفاده می‌شود.

سئو کلاه سیاه دقیقا روبروی سئو کلاه سفید قرار دارد؛ چرا که برخی از افراد در گوگل با استفاده از فرآیندها و تکنیک‌های کاملا غیرقانونی به دنبال بهینه سازی موتورهای جستجو هستند که اینچنین نتایج واهی را باید تماشا کنیم. شما با استفاده از سئو کلاه سیاه باید در نظر بگیرید که این روش غیر اصولی صددرصد نمی تواند نتیجه مناسبی را به وجود آورد.

به این دلیل که که گوگل بسیار شدید با روش ها و تکنیک های سئو کلاه سیاه برخورد می کند و شما نیز باید این نکته را به خاطر بسپارید، هر نوع وب سایتی به هر دلیل اگر از سئو کلاه سیاه استفاده کند، صددرصد باید جریمه‌های سنگینی را به گوگل  باید بپردازد. شاید تمامی صفحات نیز از گوگل حذف شود اما هنوز که هنوز است متاسفانه برخی از صاحبان صفحات از این ماجرا درس عبرت نگرفته اند و سئو کلاه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که دور زدن قوانین گوگل آنچنان که شما فکر می کنید نمی تواند برای افراد سودمند باشد. به این دلیل که در هر شرایطی با سوء استفاده تنها افراد به اعتبار خود ضربه می زنند و به خاطر الگوریتم های خاصی که در گوگل وجود دارداستفاده از سئو کلاه سیاه به نتیجه معقولانه و مناسبی دست پیدا نمی کند. به همین خاطر است که شما به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید از روش هایی که به سئوکلاه سیاه اشاره دارد نزدیک شوید؛ چون که سایت شما به عنوان یک سایت متقلب معرفی می شود و صددرصد کیفیت سایت شما پایین می اید.

 

 

نحوه تشخیص سئو کلاه سیاه

برای اینکه بدانید سئو شما از نوع کلاه سیاه هست یا خیر یک ترفند خیلی ساده وجود دارد. از خودتان بپرسید “آیا کاری که من انجام می‌دهم ارزش افزوده‌ای برای کاربر ایجاد می‌کند یا فقط می‌خواهم موتورهای جستجو مطلب من را ببینند؟”. با پاسخ به این سوال متوجه خواهید شد که آیا الگوریتم‌های موتور جستجو را رعایت کرده‌اید یا خیر.

اگر هیچ ارزش افزوده‌ای برای کاربر ایجاد نکرده باشید ولی رتبه‌بندی سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که شما از سئو کلاه سیاه استفاده کرده‌اید.

زمانی که شما از کلمات کلیدی به صورت بسیار و بدون برنامه خاصی استفاده می کنید و محتوای شما حتی  قابل مشاهده است کاملا طبیعی معلوم می شود که سئو شما کلاه سیاه است و همچنین با پنهان کردن متن شما از تکنیک هایی استفاده می کنید که جزء اصول سئوکلاه سفید نیست و یکی از عوامل تشخیص سئوکلاه سیاه استفاده از محتوای کپی شده است؛ چرا که محتوای کپی شده به هیچ عنوان نمی تواند جز تکنیک ها و استاندارد های اصلی سئو کلاه سفید قرار بگیرد. چنانچه شما به خریدن لینک اقدام کنید خرید لینک خود یکی از متاسفانه بدترین روش هایی است که می توان در سئو کلاه سیاه از آن یاد شود.

در ادامه لیستی از ترفندها و استراتژی‌های سئو کلاه سیاه را که توسط متخصصان این حوزه معرفی شده‌اند بررسی می‌کنیم:

ترفندها و تاکتیک‌هایی که معادل سئو کلاه سیاه هستند

ترفندهای زیر به معنی استفاده از سئو کلاه سیاه می‌باشند. اگر می‌خواهید در نتایج موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشید باید این اقدامات را فراموش کنید!

این ترفندها شاید شما را در مدت زمان کمتری به نتیجه ای که می خواهید برساند، اما نتیجه شما به این دلیل که ماندگار نیست، برای شما مشکلات زیادی را نیز به وجود می آورد و به همین خاطر، شما به هیچ عنوان نباید از استراتژی های سئو کلاه سیاه استفاده کنید.

اتوماسیون محتوا

اتوماسیون محتوا (Content Automation) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که تمرکز آن بر حذف نقش انسان در تولید محتوا می‌باشد. هدف اتوماسیون محتوا این است که با برنامه‌ریزی و خودکارسازی، فرآیندهای وقت‌گیر و پرهزینه بازاریابی محتوا را حذف کند.

کارهایی که اغلب با اتوماسیون محتوا ساده می‌شوند شامل بهینه‌سازی موتور جستجو، برچسب گذاری در شبکه‌های اجتماعی و بررسی سرقت ادبی است. بنابراین استفاده از اتوماسیون محتوا می‌تواند در دسته سئو کلاه سیاه قرار گیرد و وب‌سایت شما را توسط گوگل جریمه کند.

زمانی که صحبت از برچسب‌گذاری می‌شود در بازاریابی محتوایی عمدتا بیشتر بر روی متا تگ ضرورت خود را نشان می دهد و از برچسب گذاری مقالات استفاده می شود و همان گونه که می دانید محتوای سئو شده همیشه از کلمات کلیدی مناسب حاصل می شود و زمانی که که شما از برچسب گذاری به صورت مناسب استفاده کنید، باید بدانید که استفاده مناسب نباید به گونه‌ای باشد که برچسب ها را به صورت نامنظم مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که انتخاب جایگاه مناسب برای بر چسب ها هر کدام می‌تواند در حوزه سئو کلاه سفید باشد. برعکس این عمل چنانچه انجام دهید صددرصد سئو کلاه سیاه را انتخاب کرده اید. تحقیقاتی که در مورد کلمات کلیدی به آن اشاره می شود در حوزه سئو کلاه سیاه نیست و به همین دلیل است که شما همیشه باید این تحقیقات را برای کیفیت بیشتر محتوای سئو شده در نظر بگیرید.

 

اتوماسیون محتوا

محتوای بی‌کیفیت:

 

ایجاد محتوای بی‌کیفیت که ارزش افزوده‌ای برای کابران ایجاد نمی‌کند از اقدامات رایج سئو کلاه سیاه می‌باشد. به همین منظور بسیاری از سایت‌ها با استفاده از ربات‌ مطالب سایت‌های دیگر را کپی و عینا در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. در گذشته گوگل قادر به تشخیص این کار و محتوای کپی شده نبود. ولی از سال ۲۰۱۱ با طراحی و معرفی الگوریتم‌های جدید این ترفند را متوجه می‌شود.

استفاده از کلمات کلیدی مخفی در متن نیز از جمله روش‌های کلاه سیاه می‌باشد. در این روش وب‌سایت‌ها هنگام تولید محتوا رنگ کلمات کلیدی را مشابه رنگ پس‌زمینه قرار می‌دهند تا دیده نشود. این کار تراکم کلیدی را افزایش می‌دهد که می‌تواند بر سئو سایت تاثیرگذار باشد. غافل از اینکه الگوریتم‌های گوگل متوجه این ترفند خواهند شد و وب‌سایت‌های متخلف را به شدت جریمه می‌کنند.

زمانی که در مورد محتوای به کیفیت صحبت می کنیم بهتر است بدانید که این محتوا محتوایی است که به چگالی کلماتی داخل آن اشاره شده است که بدون برنامه و انسجام خاصی مورد بررسی قرار گرفته است و محتوا به شکل یونیک نوشته نشده است. همانگونه که بسیاری از ما می دانیم در سئو کلاه سفید همیشه یونیک بودن محتوا یک شرط بسیار بارز و آشکار به حساب می آید.

چنانچه برای نوشتن محتوا شما نتوانید از یک محتوای یونیک استفاده کنید، صددرصد محتوای شما  به خوبی شناخته نمی شود و این کپی بودن باعث می‌شود تا گوگل محتوای شما را شناسایی و جریمه سنگینی را برای شما در نظر بگیرد و استفاده از عنوان ها، زیر تیترها و همچنین پاراگراف بندی های درست و قواعد نگارشی هر کدام می‌تواند به کیفیت اساسی محتوا کمک کند. زمانی که شما برعکس این عملکرد را انجام دهید صددرصد محتوای شما یک محتوای بسیار بی کیفیت شناخته می شود که شما نمی توانید برای سئوی کلاه سفید اصلا قابل قبول نیست و این چنین است که از سئو کلاه سیاه بهره گرفته اید.

صفحات Doorway: 

به صفحاتی گفته می‌شود که برای دستکاری عمدی در فهرست‌های موتور جستجو ایجاد می‌شوند. یک صفحه ورودی با درج عبارات خاص هنگام ارسال بازدیدکنندگان به صفحه دیگری، بر شاخص موتور جستجو تأثیر می‌گذارد. صفحات Doorway که بازدیدکنندگان را بدون اطلاع آنها هدایت می‌کنند، از نوعی پنهان‌کاری استفاده می‌کنند که می‌تواند در دسته سئو کلاه سیاه قرار گیرد.

این صفحات را که برای بالابردن ترافیک مورد استفاده قرار می دهند به هیچ وجه صفحات مناسبی نمی توان شناسایی کرد. به گونه ای که محتوای درون آن از صفحاتی که اسپم دارد به دست می آید. بدین ترتیب است که این صفحات ارزش واقعی خود را نمی تواند به نمایش بگذارد. شاید کند شدن اینترنت یکی از ضررهای اصلی این صفحه به حساب آید. زمانی که شما از این نسخه استفاده کنید صددرصد یکی از تکنیک های اصلی سئو کلاه سیاه را هدف گرفته اید.

ریدایرکت‌های مشکوک

ریدایرکت باعث می‌شود کاربر از آدرسی که روی آن کلیک کرده به یک آدرس دیگر منتقل شود. در سئو کلاه سیاه از ریدارکت‌ها استفاده‌ای به جز چنین رویکردی می‌شود. به همین جهت مانند مورد قبلی ریدارکت‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای طراحی شوند که کاربران و موتورهای جستجو را به دو آدرس متفاوت انتقال دهند.

در برخی از مواقع ممکن است یک سایت چند دامنه گوناگون داشته باشد و زمانی که شما بخواهید تمامی این دامنه ها را به نمایش در بیاورید بهتر است راهکارهای متفاوتی را مورد بررسی قرار دهید، که در این بین سئو کلاه سیاه اجازه نمی دهد تا شما بتوانید به درستی تمام اصول سئو را برجا بگذارید.

استفاده نامتعارف از کلمات کلیدی

منظور از استفاده نامتعارف از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) پر کردن محتوای وب‌سایت با کلمات کلیدی مشخص با هدف کسب رتبه در آنهاست. در واقع با این کار تلاش می‌شود گوگل را متقاعد کنیم که محتوای ما با آن کلمات ارتباط دارند. اضافه کردن مشتقات و هم‌خانواده‌های یک کلمه کلیدی بدون اینکه ضرورتی داشته باشد، تجربه کاربری منفی ایجاد می نماید. در نتیجه این کار، وب‌سایت ممکن است در کلمات کلیدی نا مربوط نیز رتبه بالایی کسب کند.

شما یه هیچ عنوان نباید از کلمات کلیدی بدون اینکه چگالی آن را رعایت کنید استفاده کنید؛ چرا که گوگل این روند شما را می تواند تشخیص دهد و این کار را استفاده از سئو کلاسیاه قلمداد می کند.

Cloaking یا مخفی‌کاری:

منظور از Cloacking نمایش دو نسخه متفاوت از محتوای یک آدرس واحد سایت به کاربر و گوگل می‌باشد. هدف از این کار کسب رتبه در نتایج جستجو به ازای کلمات کلیدی نامرتبط است. در اغلب مواقع وب‌سایت‌های اسپم برای مخفی کردن محتوای غیرمجاز درج شده در سایت خود دست به چنین کاری می‌زنند.

خرید لینک

گوگل صراحتا کابران را از خرید و فروش بک لینک منع کرده است. این موتور جستجو در وب‌سایت خود اعلام نموده هرگونه لینکی که با هدف شبیه‌سازی رتبه صفحه و سایت‌ در نتایج جستجو ایجاد شده باشند با قوانین آن مغایرت دارد.

بنابراین بهتر است از گرفتن بک لینک به ازای پرداخت پول خودداری کنید چرا که طبق اعلام گوگل هر دو سایت خریدار و فروشنده با جریمه روبرو خواهند شد.

اگر تا قبل از این اطلاعی از این موضوع نداشتید و اقدام به خرید بک لینک برای سایت خود کردید بهتر است در اولین فرصت آن بک لینک‌ها را پاک کنید.

خرید لینک متاسفانه به این دلیل که شاید لینک مورد نظر که خریداری می‌کنید لینک معتبری نباشد اینچنین است که شما را از خرید منبع می کند.

 

خرید بک لینک

 

دوباره‌ نویسی محتوا

این تکنیک مشابه تکنیک کپی کردن محتواست. تفاوتی که وجود دارد در این است که در تکنیک دوباره نویسی محتوا از نرم‌افزارهایی استفاده می‌شود که با ایجاد تغییر در جمله‌بندی و قالب آن، یک محتوای جدید برای کاربر ایجاد خواهد کرد. این روش شاید ریسک کمتری نسبت به موردهای قبلی داشته باشد ولی بدلیل استفاده از نرم‌افزار، محتوای بازسازی شده ارزش زیادی نخواهد داشت.

محتوای بازسازی شده که با آن دوباره نویسی گفته می شود را بهتر است شما مدنظر نداشته باشید؛ چرا که همان محتوای کپی محسوب می شود و نمی‌تواند از جمله اصول سئو کلاه سفید به حساب آید. به همین خاطر توصیه ما به شما این است که سعی کنید تا حد امکان تنها از محتوای یونیک استفاده کنید. حتی استفاده از نرم افزارهایی که به شما برای دوباره نویسی محتوا کمک می کند بازهم در حکم استفاده از سئو کلاه سیاه را دارد.

مزرعه‌های لینک

به مجموعه وب‌سایت‌هایی که با هدف بک لینک سازی ایجاد می‌شوند مزرعه لینک (Link Farm) گفته می‌شود. یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل جهت رتبه‌بندی نتایج تعداد بک لینک‌هایی است که از وب‌سایت خارجی داده می‌شود. بنابراین بسیاری از مدیران سایت‌ها با آگاهی از این موضوع اقدام به ایجاد مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها به منظور دریافت بک لینک کردند که معادل با سئو کلاه سیاه خواهد بود.

مزرعه‌های لینک معمولا دارای محتوای محدود و کم ارزش و تعداد لینک‌های متعدد هستند که انکرتکست‌های آن‌ها مشابه کلمات کلیدی شما می‌باشد.

همانگونه که ما در این مقاله به آن اشاره کردیم صددرصد کلمات کلیدی مشابه نمی‌توانند نتیجه قابل قبولی را برای شما در نظر بگیرند و همچنین محتوای با کیفیت صددرصد در مزرعه لینک قرار می گیرد و استفاده از محتوای بی کیفیت هیچ کاری نمیتواند انجام دهد جزء  اینکه  به پایین آوردن بازخورد سایت شما کمک می کند و به همین خاطر بهترین کار این است که شما همیشه به کیفیت لینک ها ومحتوای خود و استفاده مناسب از کلمات کلیدی توجه کنید.

 

نحوه گزارش سئو کلاه سیاه

در حالت کلی دو دلیل برای ارسال گزارش کلاه سیاه وجود دارد:

  1. وب‌سایت شما تحت عوامل مخرب همچون هک شدن، سئو منفی، مشکلات ویروسی یا بک‌لینک‌های مضر ممکن است آسیب دیده باشد. در این حالت باید گزارشی تهیه کنید و آن را از طریق malware reviewدر سرچ کنسول گوگل خود ثبت کنید.
  2. ممکن است شما نتایج اسپمی در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کرده باشید. به همین جهت گوگل صفحه‌ای با نام webspam reportمشخص کرده و شما می‌توانید مشاهدات خود را در آن گزارش نمایید. البته در استفاده از این ابزار باید دقت داشته باشید. الزاما هر سایتی که رتبه بالاتری نسبت به شما در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد به معنای اسپم نخواهد بود. لذا گزارشات اسپم که به اشتباه ارسال شوند به منزله سئو کلاه سیاه در نظر گرفته خواهند شد.

در صورتی که وب‌سایت شما مورد حمله هکرها، ویروس‌ها یا بدافزارها قرار گرفته است در ابتدا کد مخرب را حذف کنید سپس درخواست بررسی بدافزار را ارسال کنید.

اگر وب‌سایت شما مورد حمله لینک‌های اسپم سئو منفی قرار گرفته است می‌توانید از disavow links tool واقع در سرچ کنسول خود استفاده کنید و بک‌لینک‌های اسپم شناسایی شده را گزارش دهید.

سئو کلاه سیاه چه تاثیری بر وب‌سایت ما دارد وچرا باید از آن دوری کرد؟

سئو کلاه سیاه باعث می‌شود از طرف موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما ممنوعیت انتشار محتوا ایجاد شود. اگرچه پیاده‌سازی تکنیک‌های آن باعث می‌شود در مدت کوتاه رتبه صفحه شما بهبود یابد و ترافیک زیادی به سایت شما هدایت شود اما به تدریج الگوریتم‎‌های گوگل متوجه این موضوع خواهند شد و سایت شما را جریمه و مجازات خواهند کرد.

نتیجه آن خواهد بود که محتوای شما برای میلیون‌ها کاربر که روزانه از گوگل استفاده می‌کنند نمایش داده نخواهد شد.

استفاده از سئو کلاه سیاه تنها می‌تواند شما را نزد گوگل بدنام کند و اگر اعتبار از بین برود دیگر نمی توانید به درستی فعالیت کنید و اینچنین گوگل برای سایت شما هیچ ارزشی قائل نیست و بهتر است در نظر بگیرید که شاید تمام صفحات از طرف گوگل حذف شود.

 

سئو کلاه سیاه چه تاثیری بر وب‌سایت ما دارد

نتیجه‌گیری:

اجرای تاکتیک‌ها و استراتژی‌های سئو کلاه سیاه می‌تواند از طرف موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما ممنوعیت به وجود بیاورد. با این کار حتی اگر مطلب شما در رتبه‌بندی گوگل وضعیت خوبی داشته باشد از دسترس کابران خارج خواهد شد و دیگر قابل نمایش نخواهد بود. این اتفاق علاوه بر اینکه باعث بدبینی گوگل نسبت به شما می‌شود، تاثیر مخربی هم بر وب‌سایت شما خواهد داشت که ممکن است به برند شما آسیب وارد کند. بنابراین لازم است با دانش کافی و رعایت اصول حرفه‌ای اقدام به سئو سایت بکنید.

سئو کلاه سیاه همانگونه که در این مقاله به آن اشاره شد چیز جز اتلاف هزینه و زمان نیست و به همین دلیل نباید به هیچ وجه از آن استفاده کنید.