سئو کلاه‌ سیاه چیست؟

black hat SEO

در مقالات قبلی با مفهوم سئو آشنا شدیم و توضیح دادیم که اجرا و پیاده‌سازی سئو به ۳ روش کلی قابل انجام است: سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری.

در اینجا قصد داریم به طور مفصل راجع به سئو کلاه سیاه صحبت کنیم و توضیح دهیم چه نکاتی را باید درنظر بگیریم که سئو مطلب ما از نوع کلاه سیاه نباشد.

آنچه در این مقاله خواهید آموخت :

  • سئو کلاه سیاه چیست؟
  • ترفندها و تاکتیک‌هایی که معادل سئو کلاه سیاه هستند.
  • نحوه گزارش سئو کلاه سیاه
  • سئو کلاه سیاه چه تاثیری بر وب‌سایت خواهد داشت.

سئو کلاه‌ سیاه چیست؟

در ابتدا با این سوال شروع می‌کنیم که سئو کلاه سیاه چیست؟ SEO کلاه سیاه به مجموعه اقدامات و روش‌هایی گفته می‌شود که با انجام آن الگوریتم‌های موتورهای جستجو را نقض می‌کنیم و نتیجه آن می‌شود که مطلب ما در مدت زمان کوتاه به نتایج اول موتور جستجو راه پیدا می‌کند. منظور ما از موتورهای جستجو در اینجا گوگل می‌باشد. زیرا اکثریت کاربران اینترنت از گوگل برای جستجو و پیدا کردن مطلب مورد نیاز خود استفاده می‌کنند.

این اقدامات کاملا مغایر قوانین و شرایط خدمات موتورهای جستجو است. در صورت تشخیص موتورهای جستجو و تکرار چندباره‌ی آن توسط سایت، امکان ممنوعیت انتشار محتوا در موتورهای جستجو برای وب‌سایت وجود دارد.

جالب است بدانید اصطلاح کلاه سیاه از فیلم‌های سینمایی وسترن گرفته شده است که در آن‌ها شخصیت‌های مثبت که از کلاه سفید استفاده می‌کردند خود را از شخصیت‌های منفی فیلم با کلاه سیاه متمایز می‌کردند.

اخیرا از این واژه برای توصیف هکرهای رایانه‌ای، سازندگان ویروس‌های مخرب و کسانی که با رایانه کارهای غیراخلاقی انجام می‌دهند استفاده می‌شود.

سئو کلاه سیاه
نحوه تشخیص سئو کلاه سیاه

برای اینکه بدانید سئو شما از نوع کلاه سیاه هست یا خیر یک ترفند خیلی ساده وجود دارد. از خودتان بپرسید “آیا کاری که من انجام می‌دهم ارزش افزوده‌ای برای کاربر ایجاد می‌کند یا فقط می‌خواهم موتورهای جستجو مطلب من را ببینند؟”. با پاسخ به این سوال متوجه خواهید شد که آیا الگوریتم‌های موتور جستجو را رعایت کرده‌اید یا خیر.

اگر هیچ ارزش افزوده‌ای برای کاربر ایجاد نکرده باشید ولی رتبه‌بندی سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که شما از سئو کلاه سیاه استفاده کرده‌اید.

در ادامه لیستی از ترفندها و استراتژی‌های سئو کلاه سیاه را که توسط متخصصان این حوزه معرفی شده‌اند بررسی می‌کنیم:

ترفندها و تاکتیک‌هایی که معادل سئو کلاه سیاه هستند

ترفندهای زیر به معنی استفاده از سئو کلاه سیاه می‌باشند. اگر می‌خواهید در نتایج موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشید باید این اقدامات را فراموش کنید!

اتوماسیون محتوا: 

اتوماسیون محتوا (Content Automation) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که تمرکز آن بر حذف نقش انسان در تولید محتوا می‌باشد. هدف اتوماسیون محتوا این است که با برنامه‌ریزی و خودکارسازی، فرآیندهای وقت‌گیر و پرهزینه بازاریابی محتوا را حذف کند.

کارهایی که اغلب با اتوماسیون محتوا ساده می‌شوند شامل بهینه‌سازی موتور جستجو، برچسب گذاری در شبکه‌های اجتماعی و بررسی سرقت ادبی است. بنابراین استفاده از اتوماسیون محتوا می‌تواند در دسته سئو کلاه سیاه قرار گیرد و وب‌سایت شما را توسط گوگل جریمه کند.

اتوماسیون محتوامحتوای بی‌کیفیت:

ایجاد محتوای بی‌کیفیت که ارزش افزوده‌ای برای کابران ایجاد نمی‌کند از اقدامات رایج سئو کلاه سیاه می‌باشد. به همین منظور بسیاری از سایت‌ها با استفاده از ربات‌ مطالب سایت‌های دیگر را کپی و عینا در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. در گذشته گوگل قادر به تشخیص این کار و محتوای کپی شده نبود. ولی از سال ۲۰۱۱ با طراحی و معرفی الگوریتم‌های جدید این ترفند را متوجه می‌شود.

استفاده از کلمات کلیدی مخفی در متن نیز از جمله روش‌های کلاه سیاه می‌باشد. در این روش وب‌سایت‌ها هنگام تولید محتوا رنگ کلمات کلیدی را مشابه رنگ پس‌زمینه قرار می‌دهند تا دیده نشود. این کار تراکم کلیدی را افزایش می‌دهد که می‌تواند بر سئو سایت تاثیرگذار باشد. غافل از اینکه الگوریتم‌های گوگل متوجه این ترفند خواهند شد و وب‌سایت‌های متخلف را به شدت جریمه می‌کنند.

صفحات Doorway: 

به صفحاتی گفته می‌شود که برای دستکاری عمدی در فهرست‌های موتور جستجو ایجاد می‌شوند. یک صفحه ورودی با درج عبارات خاص هنگام ارسال بازدیدکنندگان به صفحه دیگری، بر شاخص موتور جستجو تأثیر می‌گذارد. صفحات Doorway که بازدیدکنندگان را بدون اطلاع آنها هدایت می‌کنند، از نوعی پنهان‌کاری استفاده می‌کنند که می‌تواند در دسته سئو کلاه سیاه قرار گیرد.

ریدایرکت‌های مشکوک: 

ریدایرکت باعث می‌شود کاربر از آدرسی که روی آن کلیک کرده به یک آدرس دیگر منتقل شود. در سئو کلاه سیاه از ریدارکت‌ها استفاده‌ای به جز چنین رویکردی می‌شود. به همین جهت مانند مورد قبلی ریدارکت‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای طراحی شوند که کاربران و موتورهای جستجو را به دو آدرس متفاوت انتقال دهند.

استفاده نامتعارف از کلمات کلیدی: 

منظور از استفاده نامتعارف از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) پر کردن محتوای وب‌سایت با کلمات کلیدی مشخص با هدف کسب رتبه در آنهاست. در واقع با این کار تلاش می‌شود گوگل را متقاعد کنیم که محتوای ما با آن کلمات ارتباط دارند. اضافه کردن مشتقات و هم‌خانواده‌های یک کلمه کلیدی بدون اینکه ضرورتی داشته باشد، تجربه کاربری منفی ایجاد می نماید. در نتیجه این کار، وب‌سایت ممکن است در کلمات کلیدی نا مربوط نیز رتبه بالایی کسب کند.

Cloaking یا مخفی‌کاری:

منظور از Cloacking نمایش دو نسخه متفاوت از محتوای یک آدرس واحد سایت به کاربر و گوگل می‌باشد. هدف از این کار کسب رتبه در نتایج جستجو به ازای کلمات کلیدی نامرتبط است. در اغلب مواقع وب‌سایت‌های اسپم برای مخفی کردن محتوای غیرمجاز درج شده در سایت خود دست به چنین کاری می‌زنند.

خرید لینک: 

گوگل صراحتا کابران را از خرید و فروش بک لینک منع کرده است. این موتور جستجو در وب‌سایت خود اعلام نموده هرگونه لینکی که با هدف شبیه‌سازی رتبه صفحه و سایت‌ در نتایج جستجو ایجاد شده باشند با قوانین آن مغایرت دارد.

بنابراین بهتر است از گرفتن بک لینک به ازای پرداخت پول خودداری کنید چرا که طبق اعلام گوگل هر دو سایت خریدار و فروشنده با جریمه روبرو خواهند شد.

اگر تا قبل از این اطلاعی از این موضوع نداشتید و اقدام به خرید بک لینک برای سایت خود کردید بهتر است در اولین فرصت آن بک لینک‌ها را پاک کنید.

خرید لینک
دوباره‌ نویسی محتوا: 

این تکنیک مشابه تکنیک کپی کردن محتواست. تفاوتی که وجود دارد در این است که در تکنیک دوباره نویسی محتوا از نرم‌افزارهایی استفاده می‌شود که با ایجاد تغییر در جمله‌بندی و قالب آن، یک محتوای جدید برای کاربر ایجاد خواهد کرد. این روش شاید ریسک کمتری نسبت به موردهای قبلی داشته باشد ولی بدلیل استفاده از نرم‌افزار، محتوای بازسازی شده ارزش زیادی نخواهد داشت.

مزرعه‌های لینک: 

به مجموعه وب‌سایت‌هایی که با هدف بک لینک سازی ایجاد می‌شوند مزرعه لینک (Link Farm) گفته می‌شود. یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل جهت رتبه‌بندی نتایج تعداد بک لینک‌هایی است که از وب‌سایت خارجی داده می‌شود. بنابراین بسیاری از مدیران سایت‌ها با آگاهی از این موضوع اقدام به ایجاد مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها به منظور دریافت بک لینک کردند که معادل با سئو کلاه سیاه خواهد بود.

مزرعه‌های لینک معمولا دارای محتوای محدود و کم ارزش و تعداد لینک‌های متعدد هستند که انکرتکست‌های آن‌ها مشابه کلمات کلیدی شما می‌باشد.

مزرعه لینک

نحوه گزارش سئو کلاه سیاه

در حالت کلی دو دلیل برای ارسال گزارش کلاه سیاه وجود دارد:

  1. وب‌سایت شما تحت عوامل مخرب همچون هک شدن، سئو منفی، مشکلات ویروسی یا بک‌لینک‌های مضر ممکن است آسیب دیده باشد. در این حالت باید گزارشی تهیه کنید و آن را از طریق malware review در سرچ کنسول گوگل خود ثبت کنید.
  2. ممکن است شما نتایج اسپمی در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کرده باشید. به همین جهت گوگل صفحه‌ای با نام webspam report مشخص کرده و شما می‌توانید مشاهدات خود را در آن گزارش نمایید. البته در استفاده از این ابزار باید دقت داشته باشید. الزاما هر سایتی که رتبه بالاتری نسبت به شما در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد به معنای اسپم نخواهد بود. لذا گزارشات اسپم که به اشتباه ارسال شوند به منزله سئو کلاه سیاه در نظر گرفته خواهند شد.

در صورتی که وب‌سایت شما مورد حمله هکرها، ویروس‌ها یا بدافزارها قرار گرفته است در ابتدا کد مخرب را حذف کنید سپس درخواست بررسی بدافزار را ارسال کنید.

اگر وب‌سایت شما مورد حمله لینک‌های اسپم سئو منفی قرار گرفته است می‌توانید از disavow links tool واقع در سرچ کنسول خود استفاده کنید و بک‌لینک‌های اسپم شناسایی شده را گزارش دهید.

سئو کلاه سیاه چه تاثیری بر وب‌سایت ما دارد وچرا باید از آن دوری کرد؟

سئو کلاه سیاه باعث می‌شود از طرف موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما ممنوعیت انتشار محتوا ایجاد شود. اگرچه پیاده‌سازی تکنیک‌های آن باعث می‌شود در مدت کوتاه رتبه صفحه شما بهبود یابد و ترافیک زیادی به سایت شما هدایت شود اما به تدریج الگوریتم‎‌های گوگل متوجه این موضوع خواهند شد و سایت شما را جریمه و مجازات خواهند کرد.

نتیجه آن خواهد بود که محتوای شما برای میلیون‌ها کاربر که روزانه از گوگل استفاده می‌کنند نمایش داده نخواهد شد.

جریمه گوگل

نتیجه‌گیری:

اجرای تاکتیک‌ها و استراتژی‌های سئو کلاه سیاه می‌تواند از طرف موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما ممنوعیت به وجود بیاورد. با این کار حتی اگر مطلب شما در رتبه‌بندی گوگل وضعیت خوبی داشته باشد از دسترس کابران خارج خواهد شد و دیگر قابل نمایش نخواهد بود. این اتفاق علاوه بر اینکه باعث بدبینی گوگل نسبت به شما می‌شود، تاثیر مخربی هم بر وب‌سایت شما خواهد داشت که ممکن است به برند شما آسیب وارد کند. بنابراین لازم است با دانش کافی و رعایت اصول حرفه‌ای اقدام به سئو سایت بکنید.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند

۸ نکته برای موفقیت در سئو