نقشه سایت (sitemaps) چیست؟ انواع نقشه سایت

نقشه سایت چیست؟

در این مطلب می‌گوییم نقشه سایت چیست و انواع آن را معرفی می‌کنیم. نقشه سایت فایلی است که اطلاعات مربوط به صفحات، آدرس‌ها، فیلم‌ها و سایر فایل‌های موجود در یک وب سایت را فراهم می‌کند. نقشه سایت همچنین به خزنده‌های موتورهای جستجو می‌گوید که کدام فایل‌ها در یک وب سایت مهم هستند.

نقشه سایت (معمولا) یک سند XML است که شامل لیستی از صفحات وب سایت شما است که برای انتخاب فهرست به گوگل و سایر موتورهای جستجو انتخاب کرده‌اید. Google اغلب از فایل نقشه سایت به عنوان راهنمای صفحات موجود در وب سایت شما استفاده می‌کند.

توجه داشته باشید که نقشه سایت همچنین حاوی اطلاعات مربوط به هر صفحه، از جمله زمان ایجاد و آخرین تغییر آن و اهمیت آن نسبت به سایر صفحات سایت شما است. اگر صفحات سایت شما به درستی پیوند خورده باشند ، خزنده های وب ما معمولاً می توانند بیشتر سایت شما را کشف کنند. با این وجود، یک نقشه سایت می‌تواند بررسی سایت شما توسط ربات‌ها را بهبود بخشد.

وب سایت‌های زیر به نقشه سایت نیاز دارند:

وب سایت‌های بزرگ

وب سایت‌هایی با محتوای زیاد که پیوند خوبی ندارند

وب سایت‌های جدید

وب سایت‌هایی با محتوای رسانه‌ای غنی

از موارد بالا مشخص است که اکثر وب سایت‌ها باید دارای نقشه سایت باشند.

نقشه‌های سایت بخشی نادر، زیبا و فوق‌العاده از سئو است. داشتن نقشه سایت هیچ خطری برای صاحبان وب سایت ندارد وبلکه مزایایی عالی نیز به همراه دارد.

در حالی که گوگل به این نکته اشاره می‌کند که نمی‌تواند تضمین کند که ربات‌هایش نقشه سایت را می‌خوانند، اما از این موضوع مطمئن هستند که سایت شما از داشتن نقشه سایت سود می‌برد. به طور خلاصه، گوگل تأیید کرده است که با یک نقشه سایت به وب سایت شما کمک می‌کند.

 

نقشه سایت چیست؟

انواع نقشه‌های سایت

 

نقشه سایت دو نوع است:

نقشه سایت HTML

نقشه های سایت XML.

تفاوت این دو در این نکته است که نقشه‌های سایت XML برای موتورهای جستجو و نقشه‌های سایت HTML برای افراد نوشته می‌شوند.

به این صورت که نقشه سایت XML به طور خاص برای ربات‌های موتورهای جستجو نوشته شده است. یک ربات موتور جستجو می‌تواند با نگاه کردن به فایل XML به سرعت و به آسانی همه اطلاعات مهم مربوط به سایت شما را استخراج و بررسی کند.

یک نقشه سایت HTML به کاربران این امکان را می‌دهد تا صفحه‌ای را در سایت شما پیدا کنند که به دنبال دستیابی به آن هستند. به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو به سایت‌هایی که استفاده از آنها آسان است پاداش می دهند و در بسیاری از موارد می‌توانید با بهبود تجربه کاربری، رتبه سایت خود را ارتقا دهید. به عبارتی ممکن است با ارائه نقشه سایت HTML، تجربه کاربری بهتری ارائه دهید.

انواع نقشه‌های سایت

در این قسمتی سوالی مطرح می‌شود که آیا بهتر است از نقشه سایت XML استفاده کنیم یا نقشه سایت HTML؟ توجه داشته باشید که یک نقشه سایت HTML باید خوب طراحی شده و دارای پیوند لنگر به هر صفحه وب سایت شما باشد. در نتیجه این اطمینان را می‌دهد که وب سایت شما قابل جستجو در موتورهای جستجو است و می‌توان برای رتبه بالا بودن در نتایج جستجو، تلاش بیشتری کرد.

از لحاظ تئوری، یک نقشه سایت HTML خوب طراحی شده، نیاز به یک نقشه سایت XML را برطرف می‌کند. بنابراین از کدام نقشه سایت باید استفاده کنید؟ پاسخ آسان به این سوال هر دو است. با نقشه سایت XML به ربات‌های موتور جستجو و با نقشه سایت HTML به کاربران جستجوگر خود توجه می‌کنید.

چگونه می‌توانیم نقشه سایت ایجاد کنیم؟

برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) می‌توانند نقشه‌های سایت XML را به صورت خودکار ایجاد کنند. اگر کاربر وردپرس هستید، افزونه Yoast SEO می‌تواند به راحتی برای وب سایت شما نقشه سایت XML ایجاد کند.

اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید و CMS شما به صورت خودکار نقشه سایت ایجاد نمی‌کند، ابزار رایگانی وجود دارد که می‌توانند برای شما نقشه سایت ایجاد کنند. به عنوان مثال Screaming Frog و XML-sitemaps.com وجود دارند که می‌توانید آنها را انتخاب کنید. گرچه تعداد بسیار زیادی ابزار در این جهت در دسترس هستند که می‌توانید آنها را نیز برای ایجاد نقشه سایت انتخاب کنید.

۱) نقشه سایت HTML

همانطور که گفته شد نقشه سایت HTML برای کاربران است. به بازدیدکنندگان کمک می کند تا به راحتی در سایت پیمایش کنند.

تصویر زیر نمونه یک نقشه سایت HTML است:

نقشه سایت HTML

۲) نقشه سایت XML

نقشه سایت xml به ربات‌ها کمک می‌کند تا وب سایت را به روشی بهتر جستجو کنند. همچنین به آنها کمک می‌کند مهمترین URL های یک سایت را بفهمند.

یکی از موارد مهم که برای شما پیش می آید که اهمیت دارد بدانید در نقشه سایت چیست پیدا کردن دلایل داشتن نقشه سایت XML است که کارش مقابله با مسائل مربوط به تکرار محتوا است. غیر معمول نیست که وب سایت‌هایی که مطالب زیادی منتشر می‌کنند محتوای خود را در وب سایت‌های دیگر نیز منتشر کنند. این مورد، نمونه‌ای از تکرار محتوا هستند.

گوگل از تکرار محتوا خوشش نمی‌آید. به روز رسانی پاندا گوگل، وب سایت‌های دارای محتوای تکراری را مجازات می‌کند تا سایت‌های با کیفیت پایین را از صفحات نتایج جستجو حذف کند. این به روز رسانی، محتوای تکراری را از نتایج جستجو حذف کرد و فقط محتوای منتشرشده اولیه و منحصر به فرد را نشان می‌دهد.

همچنین گوگل بیانیه‌ای را منتشر کرد که با عنوان “به روز رسانی کیفیت” شناخته می‌شود و در آن گوگل سیگنال‌های محتوای با کیفیت را در الگوریتم رتبه بندی اصلی خود معرفی کرد. نتیجه این بود که محتوای با کیفیت بالا پاداش می‌گیرد، در حالی که محتویات با کیفیت پایین و تقلیدگرایانه بیشتر مجازات می‌شوند.

در نتیجه نقشه‌های سایت XML برای شما راهی سریع است که وقتی محتوای جدیدی را به وب سایت خود اضافه کرده‌اید یا محتوای قدیمی را به روز کرده‌اید، به Google اطلاع دهید. اگر مرتبا محتوای باکیفیت منتشر می‌کنید، باید هر بار که انتشار یا به روز رسانی می‌کنید، در اسرع وقت به Google اطلاع دهید تا بهبود رتبه خود را مشاهده کنید.

به خاطر داشته باشید که وقتی از محتوای با کیفیت صحبت می‌کنیم، فقط به طول و اندازه کلمات مقاله اشاره نمی‌کند (هرچند تحقیقات نشان داده است که محتوای طولانی، عملکرد بهتری دارد). اگرچه هیچ دستورالعمل رسمی وجود ندارد، اما می‌دانیم که کیفیت محتوا را می‌توان با توجه به ارتباط محتوا، استفاده طبیعی از کلمات کلیدی و تغییرات و استفاده درست از کلمات کلیدی، خوانایی و ساختار جمله، پیوندهای داخلی و خارجی مربوطه، قالب بندی محتوا و برچسب‌های عنوان و توضیحات متا قضاوت کرد.

 

نقشه سایت XML به شما این امکان را می دهد که به Google نشان دهید که شما خالق محتوای اصلی هستید.

تصویر زیر نمونه یک نقشه سایت XML است:

 

 

<lastmod> ،<changefreq>   و<priority>   چند برچسب هستند که می‌توانند در یک نقشه سایت XML  گنجانده شوند:

برچسب <lastmod> تاریخ آخرین اصلاح فایل را به همراه دارد. برچسب <lastmod>  باید همیشه در قالب YYYY-MM-DD باشد.

برچسب <changefreq> به خزنده می گوید که صفحه چند مرتبه تغییر کرده

یکی از این مقادیر – همیشه، ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه باید در برچسب <changefreq>  وجود داشته باشد.

مقدار الویت می تواند از ۰.۰ تا ۱.۰ باشد.

برچسب اولویت برای نشان دادن اهمیت صفحات تکی به گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می شود

در این حالت ، ۱ بالاترین و ۰ کمترین است

اگر مقدار <Priority> برای صفحه خاصی تنظیم نشده باشد، به طور پیش فرض مقدار ۰.۵ در نظر گرفته می‌شود.

انواع نقشه سایت XML

نقشه های سایت XML  به انواع زیر تقسیم می شوند:

نقشه های سایت تصویری (عکس)

نقشه سایت‌ های ویدیویی

نقشه سایت‌ های خبری

نقشه سایت ‌های موبایل

به این صورت که اگر از نقشه سایت Yoast.com XML (و یا هر ابزار دیگری)  استفاده می‌کنید، چندین نقشه سایت “index” را نشان می‌دهد: این نقشه‌ها عبارتند از post-sitemap.xml، page-sitemap.xml، video-sitemap.xml و غیره. این دسته‌بندی، ساختار یک سایت را تا حد امکان مشخص می‌کند. بنابراین اگر روی یکی از نقشه‌های سایت فهرست کلیک کنید، همه URL های آن نقشه سایت خاص را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر روی post-sitemap.xml کلیک کنید، همه آدرس‌های پست Yoast.com (نقشه سایت برای متن و خبری) را مشاهده خواهید کرد. در نتیجه برای هر یک از انواع نقشه سایت XML می‌توانید به راحتی یک نقشه ایجاد کنید.

۲.۱) نقشه سایت تصویر:

این نقشه، یک نقشه کلی در سایت برای تصاویر است.

داشتن یک نقشه سایت برای تصاویر به شما کمک می کند تا تصاویر در جستجوی تصویر گوگل برجسته شوند. برچسب های <image: image> و <image: loc>  برچسب های اجباری برای نقشه سایت تصویر هستند.

<image: caption>، <image: title> ، <image: title> و <image: geo_location>  برچسب های اختیاری برای نقشه سایت تصویر هستند. همچنین در مورد بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو بخوانید.

تصویر زیر نمونه یک نقشه سایت تصویر است:

 

 

 

نقشه سایت تصویر

۲.۲) نقشه سایت ویدیو:

مشابه نقشه سایت تصویر، یک نقشه سایت ویدیویی به نمایش فیلم‌ها در SERP کمک می کند. همچنین به ربات ها کمک می کند تا محتوای ویدیویی را بهتر درک کنند.

<url> ، <loc> ، <video: video> ، <video: thumbnail_loc> ، <video: عنوان> ، <video: description> ، <video: content_loc> و <video: player_loc>  برچسب های اجباری برای نقشه سایت ویدیو هستند.

تصویر زیر نمونه یک نقشه سایت ویدیو است.

 

نکته

با این حال نقشه سایت XML «رسانه» یا «تصویر» نیز برای اکثر وب سایت‌ها ضروری نیست. به این دلیل که تصاویر شما احتمالا در صفحات و پست‌های شما استفاده می‌شوند، بنابراین قبلا در نقشه سایت “پست” یا “صفحه” شما قرار خواهند گرفت.

تنها استثنا در این مورد این است که این تصاویر، مخصوص کسب و کار اصلی شما هستند. به عنوان مثال، عکاسان احتمالا می‌خواهند نقشه سایت “رسانه” یا “تصویر” جداگانه‌ای را به Google نشان دهند.

۲.۳) نقشه سایت اخبار:

این نقشه سایت برای وب سایت‌های خبری اجباری است.

نقشه های سایت خبری نمی‌توانند حاوی مقالاتی باشند که بیش از ۲ روز قبل منتشر شده باشند.

نقشه های سایت خبری نمی‌توانند بیش از ۱۰۰۰ URL داشته باشند.

اگر بیش از ۱۰۰۰ URL وجود دارد، این URL ها را به چندین نقشه سایت تقسیم کنید و از یک فایل فهرست نقشه سایت استفاده کنید.

داشتن یک نقشه سایت خبری به معرفی مقاله ها در “بخش اخبار” Google SERPs کمک می کند.

صفحاتی را که می خواهید شامل بررسی ربات‌های موتورهای جستجو شوند و صفحاتی که می‌خواهید در دسترس آنها نباشند را انتخاب کنید. ممکن است در ابتدا وقتی قرار است که همه صفحات را وارد کنید و نقشه کلی برای آنها ایجاد کنید، سخت و طاقت‌فرسا باشد. اما ارزش آن را دارد که هرگونه محتوای تکراری و مطالب بی‌کیفیت که ممکن است در وب سایت شما و جود داشته باشید را حذف کنید.

آخرین تاریخ اصلاح شده را وارد کنید، اولویت URL های خود را لیست کنید، فرکانسی را که احتمال دارد صفحات شما تغییر کنند وارد کنید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید تصاویر وب سایت خود را در نقشه سایت خود قرار دهید یا خیر. همه اینها اختیاری است و نمی توان گفت آیا Google یا Bing واقعا به این اطلاعات نیاز دارد یا نه.  پوشه‌ای را انتخاب کنید تا نقشه سایت خود را در آن ذخیره کنید.

اگر می خواهید Google نقشه سایت XML شما را سریعتر پیدا کند، باید آن را به حساب Google Search Console خود اضافه کنید. در بخش “نقشه‌های سایت”، بلافاصله خواهید دید که آیا نقشه سایت XML شما قبلا اضافه شده است یا خیر.

افزودن نقشه سایت به شما کمک می‌کند تا بررسی کنید که آیا Google همه صفحات نقشه سایت شما را فهرست‌بندی کرده است یا خیر.

۲.۴) نقشه سایت تلفن همراه:

به گفته جان مولر، نیازی به نقشه سایت موبایل برای یک وب سایت مناسب موبایل نیست.

نقشه سایت موبایل فقط درصورتی لازم است که نسخه قالب بندی ویژه آن برای دستگاه های تلفن همراه طراحی شده باشد. توجه داشته باشید که پس از ایجاد نقشه سایت، مهم است که آن را به Google Search Console و Bing Webmaster Tools ارسال کنید تا روند نمایه سازی سایت خود را سرعت بخشید.

سخن پایانی

حالا که می‌دانید نقشه سایت چیست و چه کاربردی دارد بهتر است هرچه زودتر برای تهیه آن اقدام کنید.

به این ترتیب داشتن نقشه سایت XML می‌تواند به SEO سایت شما کمک کند. اگر آدرس‌های اینترنتی مناسب را به آنها اضافه کنید، Google می‌تواند به راحتی به مهمترین صفحات و پست‌های شما دسترسی پیدا کند. همچنین Google به راحتی محتوای به روز شده را پیدا می‌کند، بنابراین آنها می‌دانند چه زمانی یک URL باید دوباره بررسی شود. در نهایت، افزودن نقشه سایت XML به Google Search Console کمک می‌کند تا نقشه سایت شما را سریع پیدا کند و به شما امکان می‌دهد ببینید خطاهای نقشه سایت چیست

در نتیجه ایجاد یک نقشه سایت XML و یک نقشه سایت HTML برای صاحبان وب سایت‌هایی که می خواهند مطمئن شوند همه کار خود را برای جلب رضایت اصول SEO انجام می‌دهند، ارزشمند است. اگرچه هیچ مدارک قطعی و مشخصی وجود ندارد که نشان دهد نقشه سایت چیست و چرا به نفع وب سایت شما است، اما شانس زیادی وجود دارد که این کار را انجام دهد و بدون هیچ گونه خطر جریمه، بهتر است آن را تنظیم کنید.

نقشه سایت HTML چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟

یک نقشه سایت HTML به کاربران این امکان را می‌دهد تا صفحه‌ای را در سایت شما پیدا کنند که به دنبال دستیابی به آن هستند. به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو به سایت‌هایی که استفاده از آنها آسان است پاداش می دهند و در بسیاری از موارد می‌توانید با بهبود تجربه کاربری، رتبه سایت خود را ارتقا دهید. به عبارتی ممکن است با ارائه نقشه سایت HTML، تجربه کاربری بهتری ارائه دهید.

نقشه سایت XML چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟

یکی از موارد مهم که برای شما پیش می آید که اهمیت دارد بدانید در نقشه سایت چیست پیدا کردن دلایل داشتن نقشه سایت XML است که کارش مقابله با مسائل مربوط به تکرار محتوا است. غیر معمول نیست که وب سایت‌هایی که مطالب زیادی منتشر می‌کنند محتوای خود را در وب سایت‌های دیگر نیز منتشر کنند. این مورد، نمونه‌ای از تکرار محتوا هستند.

گوگل از تکرار محتوا خوشش نمی‌آید. به روز رسانی پاندا گوگل، وب سایت‌های دارای محتوای تکراری را مجازات می‌کند تا سایت‌های با کیفیت پایین را از صفحات نتایج جستجو حذف کند. این به روز رسانی، محتوای تکراری را از نتایج جستجو حذف کرد و فقط محتوای منتشرشده اولیه و منحصر به فرد را نشان می‌دهد.

همچنین گوگل بیانیه‌ای را منتشر کرد که با عنوان "به روز رسانی کیفیت" شناخته می‌شود و در آن گوگل سیگنال‌های محتوای با کیفیت را در الگوریتم رتبه بندی اصلی خود معرفی کرد. نتیجه این بود که محتوای با کیفیت بالا پاداش می‌گیرد، در حالی که محتویات با کیفیت پایین و تقلیدگرایانه بیشتر مجازات می‌شوند.

در نتیجه نقشه‌های سایت XML برای شما راهی سریع است که وقتی محتوای جدیدی را به وب سایت خود اضافه کرده‌اید یا محتوای قدیمی را به روز کرده‌اید، به Google اطلاع دهید.

 

کد مطلب۱۰۰۳۲۰۰۲۸۰۱۰۱۰۰۰۷۰۴

شبکه های اجتماعی