تاثیر هاست بر روی سئو

در این بخش قصد داریم تا درباره ی تاثیر هاست بر روس سئو صحبت کنیم چرا که خیلی از کارشناسان این مهم را جدی نگرفته و پس از مدتی متوجه  اهمیت هاست بر روی سئو ی خود می شوند از این رو ما سعی کردیم که در این مقاله به طوز کامل درباره ی تاثیر هاست بر روی دامنه صحبت کنبم

در ابتدا جا داره که به صورت خیلی خلاصه بگم که هاست ها تاثیرات مستقیمی بر روی سئو ی سایت شما دارند و اگر قصد راه اندازی یک سایت را دارید و یا همین الان صاحب یک سایت هستید بهتر است که به سرویس خود مراجعه کنید و از کیفیت هاست خودتون با خبر بشید چرا که نداشتن هاست خوب در مرحله ی اول سرعت پاین سایت شما را به همراه دارد که این خود باعث رابطه ی کاربری نا مناسب می شود.

 

سئو هاست

اهمیت طراحی بر رابط کاربری (UX)

حال پس از درک اهمیت هاست مناسب و ارتباط مستقیم آن با تجربه‌ی کاربری یا User Experience، به بررسی اجمالی سایر فاکتورهای مهمِ موثر بر روی UX می‌پردازیم.

۱- تاثیر سرعت سایت بر روی تجربه کاربری

همانطور که می دانید سرعت لود سایت یکی از فاکتور های بسیار مهم می باشد! مخصوصا سرعت بارگذاری وب سایت برای کسب و کار شما مهم است.

آنچه سرعت لود صفحات سایت را خیلی مهم کرده، تاثیر سرعت و کارایی بر روی تجربه‌ی کاربری است؛ اما چطور؟

ما برای اثبات حرف خود به امار دقیق در گوگل رو می اوریم :

طبق این امار ,تعداد بانس ترید یا همان نر خ پرش در سایت های که مدت زمان ان ها از ۱ثانیه  به ۱۰ ثانیه می رسد می زان نر خ بالایی ۱۲۶% را دارد یعنی کاربرانی که به ابن سایت ها مراجعه می کنند دکمه ی بازگشت را می زنند تا واده سایت دیگریب بشوند این خود نشان دهنده ی اهمیت سرعت سایت بر روی کاربران می باشند .

یکی از فاکتور های مهم در تایین سرعت سایت ,هاست خوب می باشد که پیشتر به ان اشاره کردییمتاثیر هاست بر سئو - تاثیر کارایی و سرعت سایت بر روی تجربه کاربری

از آنجا که در سال جدید تمرکز گوگل بر روی دستگاه های موبایل با بیان عبارت Mobile-first است، مطابق آمار جهت بررسی بهینه بودن و بهره مندی از UX خوب، ۴ المان موثر مد نظر قرار گرفته است:

  • سرعت لود صفحه
  • سرعت دریافت اولین پاسخ
  • بهینه بودن
  • وزن

سایت آکامای، CDN معتبر جهانی، بعضی وقت ها آمارهایی دقیق و مفیدی در خصوص خدمات وب منتشر می‌کند که منبع اصلی بسیاری از مقالات است و موجب برنامه‌ریزی دقیق‌تر بخش مارکتینگ توسعه و تحقیق شرکت‌ها شده است. بر طبق آمار اخیرا منتشر شده توسط این شرکت، نتایج بسیار مهمی در خصوص تاثیر سرعت بر روی تجربه کاربری بدست آمده است:

  • ۴۷٪ خریداران اینترنتی انتظار دارند وبسایت طی مدت دو ثانیه و یا کمتر از آن باز شود.
  • ۴۰٪ افراد در صورت مواجه با صفحه‌ی فروشگاهی که بیش از سه ثانیه بارگذاری‌اش زمان می‌برد، آن را ترک می‌کنند.
  • ۵۲٪ کاربران عقیده دارند سرعت سریع لود صفحه موجب وفاداری آن‌ها به آن سایت خواهد شد.
  • ۷۹٪ از افرادی که تجربه نارضایتی از بازدید خود دارند (اعم از بازدید صفحاتی که لود آن‌ها به طول انجامیده)، دیگر از آن سایت خرید نخواهند کرد.

 

۲- اهمیت طراحی بر روی کاربران

زمانیی که درباره ی رابط کاربری صحبت می کنیم باید یک موضوع بسیار مهم را در نظر گرفت و ان این است که شما خود یک کار بر هستید و تجربه ی شما از یک سایت همان رابط کاربری می باشد .حالا با دانستن این مهم بیاید کمی فکر کنیم , فرض کنید که شما در گوگل کلمه ی مثلا استخر روباز رو سرچ می کنید در نتایج چندین سایت را به شما نمایش می دهند خوب حالا وارد سایت اول می شویم و مدت زمان زیادی را صرف بالا امدن ان صفحه می کنیم , چه نتیجه ای از این عمل می گیرید …….

 

طبیعتا پس از دیدن سرعت سایت ضعیف به سایت دوم مراجعه می کنید .حال فرض کنید که سایت دوم از نظر سرعت دارای سرعت خوبی می باشد المان دوم از نظر شما چیست ؟ بله ظاهر عقل مردم به چشم انها است پس همی شه یک طراحی زیبا باعث جذب مخاطب می شود اما داستان همینجا به پایان نمی رسد ,کارایی سایت و قابلیت در دسترس بودن المان های ان از نکات بسیار مهم در طراحی سایت و رابط کاربری ان می باشد ,ِبرای درک بهتر این مطلب فرض کنید که وارد یک سایت با سرعت عالی و طراحی جذاب می شوید اما نمی توانید فروشگاه این سایت را بیابید در نتیجه کاربر از سایت شما خارج می شود و سئوی بدی برایی شما رقم می خورد

 

مسئله ی بعدی پاسخ به در خواست ها از طرف سایت است که یکی دیگر از المان های تاثیر هاست بر روی سئو می باشد :

مدت زمانی که کاربر پس از ورود به سایت و کلیک بر روی یک لینک، دکمه، انتخاب از منوی تاشو و … تا زمان پاسخگویی سرور به آن کلیک و در خواست با آن مواجه می‌شود، بر روی رفتار و نگرش او نسبت به سایت اثر می‌گذارد. اگر این وقفه یا Delay کمتر از ۱۰۰ میلی‌ثانیه باشد، کاربر آن را احساس نمی‌کند. در صورتی که وقفه ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌ثانیه باشد، به دلیل کوتاه بودن، این میزان وقفه قابل پذیرش است. چنانچه وقفه بین ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌ثانیه به طول انجامد، کاربر ذهنش سمت استدلال وجود یک ماشین به عنوان زیرساخت میزبانی در حال پردازش می‌رود و مهم‌تر از آن اگر وقفه بیش از ۱۰۰۰ میلی‌ثانیه‌ (۱ ثانیه) باشد، ذهن کاربر سراغ سایر محتوا می‌رود (Content-switch).

 

حال بیاییم به صورت عملی و ساده نگاهی به تاثیر مستقیم المان‌های اولیه طراحی کنیم. در فاز اول لازم است موارد زیر تعیین شوند:

پکیج سئو ی طلایی

طرح یا Layouts: این مورد بر روی ساختار و سلسله مراتب HTML و ID و Classها و محتویات CSS تاثیر مستقیم دارد.

تایپوگرافی: این مورد بر روی وزن و حجم و تعداد فایل‌های فونت مورد استفاده تاثیرگذار است.

الگوهای طراحی: این مورد بر نحوه نمایش و اطلاع از فایل‌های قابل کش کردن تاثیر می‌گذارد. همچنین بر نحوه لود Assets و میزان آسانی و قابلیت ویرایش سایت توسط طراحان و توسعه دهندگان بعدی تاثیرگذار است.

این قبیل تصمیمات اولیه که در مراحل اولیه تعریف Product Workflow مشخص می‌شود، تاثیر بسیار زیادی بر زمان لود صفحات طراحی شده وبسایت دارد. حال می‌خواهیم تصویری با میزان شفافیت، پسوند فایل و رنگ پس زمینه مختلف را ایجاد و بررسی کنیم. تصویر اولیه به شکل زیر است:

 

 

 

۳- اهمیت سرعت لود وبسایت بر روی سئو و در نتایج

برای اطلاع از تاثیر هاست بر روی سایت به نظریات داده شده در این زمینه و مباحث گفته شده توسط خود گوگل می پردازیم

  • سرعت بارگذاری وبسایت چند ثانیه باید باشد؟
  • سرعت بارگذاری ۲ ثانیه، آستانه سرعت مورد قبول برای یک وبسایت تجارت آنلاین است.

 

بر اساس تجربه شخصی بارها شاهد وبسایت‌هایی بودم که سرعت بارگذاریشان کند بوده و نتایج خوبی هم در نتایج جستجوی گوگل بدست نیاورده‌اند. در همین راستا به نقل قول زیر که در انجمن گوگل مطرح شده، نگاهی می اندازیم:

«تاکید می‌کنم که ما اولویت کمی برای صفحاتی که واقعا خیلی دیر لود می‌شوند قائل هستیم و به این مورد اهمیت می‌دهیم.»

در واقع یکی از مهم ترین المان ها و فاکتور ها برای گوگل سرعت لود ان می باشد

حتی ایشان یعنی جان مولر در پستی دیگر در خصوص ایندکس و سرعت لود صفحات سایت خطاب به کاربر گفته است:

«ما مدت زمان پاسخگویی بسیار بالایی برای درخواست‌هایی که به سمت وبسایتتان ارسال شده است، می‌بینیم (در حال حاضر بیش از ۲ ثانیه در ازای Fetch یک URL). این مورد موجب شده است که تعداد URLهایی که خزنده از وبسایت شما بررسی می‌کند، به شدت با محدودیت مواجه شود.»

 

حال اگر بخواهیم به بررسی تاثیر سرعت وبسایت در رنک بپردازیم، ابتدا باید به مقاله‌ی منتشر شده در سال ۲۰۱۰ در وبلاگ منتشر شده در وبمسترز گوگل اشاره کرد که در آن ذکر شده بود سرعت سایت نقش بسیار مهمی در رتبه جستجوی طبیعی دارد. کمپانی MOZ نیز که یکی از بزرگترین شرکت‌ های ارائه دهنده نرم‌افزار های و فعال و مشاور در زمینه سئو است، نیز ضمن تحقیق مقاله‌ای در مورد تاثیر سرعت سایت بر روی رنک سئو  در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد که طی آن مشخص شد سرعت پاسخگویی سرور به اولین درخواست (TTFB) در رنکینگ سرچ گوگل بسیار مهم است که این امر کاملا با هاست می باشد اما در خصوص سرعت لود صفحه به صورت کامل نتیجه‌ای به صورت دقیق مشخص نشد. برای اطلاع از سایر مقاله‌های بروز و مفید در خصوص سئو می‌توانید به آدرس وبلاگ شرکت موز مراجعه کنید تا با اخرین مقاله ها در زمینه ی سئو اشنا شوید.

 سرعت لود سایت در سال ۲۰۱۸ باید چقدر باشد؟

تا چندی پیش هدف اصلی ما بررسی سرعت بارگذاری سایت در دسکتاپ بود اما در سال ۲۰۱۸ با هدف گذاری اصلی گوگل بر روی موبایل ، حال سرعت بارگذاری صفحات بر روی موبایل نیز بسیار مهم شده است.، پلتفرم مارکتینگ گوگل، در خصوص نتیجه‌ی میانگین بازدید از وبسایت‌های سریع در مقابل وبسایت‌های کند گفته است: «مقایسه سایت‌هایی که طی ۵ ثانیه لود می‌شوند در مقابل سایت‌هایی که در ۱۹ ثانیه بارگذاری می‌شوند: ۲۵٪ نمایش تبلیغات بیشتر و  ۷۰٪ میانگین طول جلسات بیشتر (Session یا مدت زمان بازدید از سایت) و ۳۵٪ نرخ پرش بازدیدکنندگان کمتر.»

در سرورهای هاست حرفه ای و هاست پربازدید وب رمز، به لطف استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها اعم از هارد NVMe و منابع کلود و اختصاصی رم و سی پی یو، از بالاترین سرعت لود صفحات وب بهره‌مند خواهید شد. وب‌رمز خدمات هاست وردپرس و هاست NVMe را جهت افزایش سرعت بارگزاری سایت های وردپرسی و همچنین هاست حرفه ای را جهت میزبانی کلیه سایت ها و پرتال های کسب و کار از جمله جوملا ووکامرس پرستاشاپ و غیره ارائه می‌دهد.

۴- اهمیت سئو و نحوه ایندکس صفحات بر روی تجربه کاربری

گوگل به صورت داعم در حال بروزرسانی یا بهبود الگوریتم‌های خود برای شناخت بهتر رفتار انسان و ارائه‌ی بهتر تجربه‌ی شخصی بر اساس فرد است. یعنی در واقع SEO اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کند تا تجربه کاربری را بهتر و بهتر کند و تجربه‌ی رضایت‌بخش‌تری برای کاربران خود بوجود آورد. علاوه بر گوگل شما نیز لازم است همواره به نحوه تعامل بازدیدکنندگان به محتوای وبسایت توجه بسیاری دارد تا با استفاده از نتایج بررسی و آنالیز آنها تناسب لازم بین رفتار آنها و اهداف تجاری خود ایجاد کنید.

در همین حال UX می‌تواند با ارائه‌ی بینشی در مورد فریم‌ورک و بهینه‌سازی محتوا به SEO کمک کند زیرا که کمک به کاربر کمک به سئوی سایت خودمان است. اساس سئو استفاده از بک لینک و کلمات کلیدی برای افزایش اعتبار سایت و رتبه یا رنک در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) است. همچنین تمرکز اصلی سئو بر روی بهینه‌ سازی و آنالیز محتوا است تا کاربران بیشتری جذب مطالب مرتبط و مورد نیاز شوند. در همین جهت طراحان تجربه کاربری می‌توانند از اطلاعات در دسترس در خصوص کلمات کلیدی استفاده کنند تا کاربران مدنظرشان را هدف قرار دهند. با اطلاع از خواسته‌ها و نیازهای کاربران، تیم‌های UX Designer می‌توانند کاربردپذیری و مسیریابی کاربران را بهبود بخشند. مورد دوم یعنی مسیریابی صحیح از دید سئو مهم‌تر است، چرا که اگر کاربران نتوانند به راحتی اطلاعات مدنظرشان را پیدا کنند، وبسایت را ترک نموده و ممکن است شما مشتریان وفادار احتمالی را از دست دهید. گوگل نیز در حال تغییر رویکرد به سمت بکارگیری Mobile First Indexing است. بدین معناکه نه تنها بازدیدکنندگان دسکتاپ،‌ بلکه کاربران موبایل نیز لازم است به راحتی مسیریابی را انجام دهند.

البته سئو و UX همپوشانی‌هایی نیز دارند. از جمله‌ی آن‌ها که رسیدن به هدف مشترک را تضمین می‌کنند می‌توان به استفاده از عناوین و هدینگ مناسب (به همراه تگ صحیح <h>)، محتوای باکیفیت و قابل فهم، سرعت وبسایت و معماری و ساختار آن اشاره کرد. موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در آن SEO و UX با یکدیگر همپوشانی دارند اما در این وهله از بیان آن‌ها صرف نظر کرده و به عنوان مثال جهت بیان اهمیت موضوع، به بررسی تاثیر ساختار وبسایت در سئو و تجربه کاربری می‌پردازیم:

اکثر کاربران مستقیماً به صفحه اصلی یا خانه وبسایت مراجعه نمی‌کنند. لذا باید بدانید آن‌ها دقیقاً به چه صفحاتی مراجعه کرده و چگونه می‌توانند از طریق آن صفحه به سایر صفحات وبسایت مراجعه کنند. چنانچه از مقصد نهایی آن‌ها دقیقا اطلاع ندارید، حداقل لازم است نحوه‌ی دسترسی آسان به مسیر مقصد را برای بازدیدکنندگان فراهم کنید. در صورتی که کاربری پس از بازدید وبسایت نتواند به راحتی به مقصد مورد نظرش در وبسایت دست پیدا کند، آن را ترک کرده و سریعاً به نتایج جستجو برمی‌گردد. این عمل که به آن نرخ پرش یا Bounce Rate گفته می‌شود، نهایتاً منجر به رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل می‌شود.

با بهینه‌سازی سایت می‌توان از بالا رفتن نرخ پرش جلوگیری کرد. این مورد می‌تواند به طرق مختلف مثل حذف پاپ‌آپ‌های اضافه، کاهش آپشن‌های طولانی و متعدد، حذف لینک‌های شکسته، سازماندهی محتوا، کاهش دسته‌بندی‌ها و ایجاد بالانس بین زیردسته‌ها و … انجام شود. مثال مهم دیگر می‌تواند تصویر زیر باشد:

تاثیر هاست بر سئو - تاثیر ساختار سایت بر سئو

 

یک ساختار خوب و مناسب، انجام عملیات خزش (Crawl) یعنی بررسی محتوا توسط ربات‌های موتورهای جستجو را آسان می‌کند و تصویری مناسب از لینک‌های وبسایت را در گوگل به نمایش در می‌آورد. این یک مزیت برتر در سئو و تجربه کاربری است!

 

در نتیجه‌ی این بخش باید گفت ایجاد تناسب بین SEO و UX موجب برندسازی قوی‌تر و تبدیل بیشتر بازدیدکنندگان احتمالی به مشتریان وفادار می‌شود. کارشناسان وب­رمز با برخورداری از شناخت و تجربه‌ی کافی در زمینه ارائه‌ی مشاوره افزایش بازدید سایت و خدمات سئو ، همه روزه آماده‌ی ارائه‌ی خدمات در راستای بهبود رتبه‌ی وبسایت شما در موتورهای جستجو و رونق کسب و کارتان هستند.

در پایان باید گفت که تاثیر هاست بر روی سئو بسیار زیاد بود و جز المان های اصلی در سئو ی سایت می باشد.