۵نکته‌ی ساده برای بهینه‌سازی عملکرد موتور جستجو

عملکرد موتور جستجو را چگونه بهبود بخشیم

در ابتدا در مورد عملکرد موتور جستجو صحبت می کنیم و در ادامه کارهایی که سبب بهینه سازی عملکرد موتور جستجو می شود را برای شما آورده ایم.

گوگل در مسابقه موتور جستجو پیروز شد زیرا قادر است:

اطلاعات بیشتری پیدا کند و ثبت کند، نتایج دقیق تری ارائه دهد و همه این کارها را سریعتر از هر موتور جستجو انجام دهد.بنیانگذاران گوگل ، لری پیج و سرگئی برین این موضوع را بنیان گذاری کردند که هرچه صفحات پیوندهای بیشتری دریافت کنند ، از اعتبار بیشتری در مورد آن موضوع خاص برخوردار می شوند.اگر مثلاً از دو وب سایت مختلف دو پیوند دریافت کرده باشید ، پیوندی که دارای قدرت بیشتری در موضوع باشد ارزش بیشتری دارد.

خزیدن موتورهای جستجو

 

موتورهای جستجو با خزیدن صدها میلیارد صفحه با استفاده از خزنده های وب خود کار می کنند. این خزنده های وب معمولاً به عنوان ربات های موتور جستجو یا عنکبوت شناخته می شوند. یک موتور جستجو با بارگیری صفحات وب و دنبال کردن پیوندها در این صفحات ، به وب دستور می دهد تا صفحات جدیدی را که در دسترس است کشف کند ،آنها ممکن است این کار را هر چند روز یک بار انجام دهند.

 

خوانده شدن توسط موتورهای جستجو

 

مرحله دوم خوانده شدن توسط موتورهای جستجو است، موتور جستجو سعی می کند محتوای موجود در یک صفحه وب را از طریق کلمات کلیدی درک و دسته بندی کند. اگر از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید به موتورهای جستجو کمک می کنید تا محتوای شما را درک کنند که می توانند محتوای شما را رتبه بندی کنند.

 

رتبه بندی نتایج جستجو

 

مرحله سوم رتبه بندی نتایج جستجو است که سایت ها بر اساس عوامل مختلفی رتبه بندی می شوند.که ممکن است شامل تراکم ، سرعت و پیوندهای کلمات کلیدی باشد. هدف از بهینه سازی موتور جستجو ارائه مناسب ترین نتیجه به کاربر است.

اگرچه بیشتر موتورهای جستجو نکاتی در مورد چگونگی بهبود رتبه بندی صفحه شما ارائه می دهند ، موتور های جستجو از الگوریتم های دقیقی استفاده می کنند که قابلیت محافظت دارند.در صورتی که روش های بهینه سازی موتورهای جستجو را رعایت کنید به نتایج خوبی در جستجو دست خواهید یافت.

موتور جستجو باید پیدا کند که چه صفحاتی مربوط به جستجو  هستند. به عبارت دیگر صفحاتی که به بهترین شکل ممکن به پرسش جستجوی کاربر پاسخ می دهند را پیدا می کنند.این کار را با خزیدن منظم تمام وب سایت ها در اینترنت و تجزیه و تحلیل محتوای آنها انجام می دهد.

 

کیفیت محتوا

 

الگوریت های گوگل کیفیت محتوا را بررسی می کنند. به احتمال زیاد میلیون ها صفحه برای هر جستجوی گوگل وجود دارد ، بنابراین Google باید صفحاتی را که محتوای با کیفیت ارائه می دهند اولویت بندی کند و نمایش دهد.یکی از عناصر اصلی الگوریتم اصطلاحاً PageRank است که کیفیت و کمیت پیوندهای اشاره به یک صفحه را در نظر می گیرد.

نقش اصلی را کلمات کلیدی بازی می کنند. اگر عبارت جستجو و عباراتی که به درخواست جستجو مربوط می شوند در صفحه ظاهر شوند ، احتمال ارتباط این صفحه برای کاربر بسیار زیاد است.

 

رتبه بندی بر اساس تعامل کاربر

 

گوگل با استفاده از الگوریتم رنک برین میزان تعامل کاربر را می سنجد،اگر یک صفحه نرخ پرش بالایی داشته باشد،در نتایج جستجو رتبه خوبی نخواهد گرفت که در واقع نرخ پرش به این معنی است که وقتی کاربران وارد صفحه می شوند در صورتی که داخل آن صفحه نمانند و سریع خارج شوند Bounce rate می گیرند.هر چقدر کاربران کلیک بیشتری کنند آن صفحه نرخ کلیک بیشتری دریافت می کند و در نتیجه رتبه بهتری می گیرد و همچنین تعداد نظراتی که کاربران می دهند و همچنین مدت زمانی که کاربر در صفحه باقی می ماند در رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر زیادی دارد.صفحاتی که کاربر در کروم Bookmark می کند رتبه خوبی می گیرند.

 

قابلیت استفاده از صفحات

 

اکنون که Google ارتباط و کیفیت محتوا را پوشش داده است ، آنها باید مطمئن شوند که وب سایت از قابلیت استفاده و کاربرپسندی خوبی برخوردار است.

 

تاثیر مکان بر نتایج جستجو

نتایج جستجو به شدت تحت تأثیر شرایط فردی و تنظیمات کاربر است.آیا خزنده ها می توانند همه مطالب مهم شما را پیدا کنند؟
گاهی اوقات یک موتور جستجو قادر است قسمتهایی از سایت شما را با خزیدن پیدا کند ، اما ممکن است به همین دلیل صفحات یا بخشهای دیگر پنهان باشند. اطمینان از اینکه موتورهای جستجو قادر به کشف تمام محتوایی هستند که می خواهید index و خوانده شوند و نه فقط صفحه اصلی شما بسیار مهم است.بنابراین این موضوع را حتما چک کنید آیا ربات می تواند از طریق وب سایت شما عبور کند.

 

در ادامه به سوال شما برای بهینه سازی موتورهای جستجو پاسخ خواهیم داد.

۱.انتشار مطالب مرتبط

اولین نکته در بهینه سازی عملکرد موتور جستجو محتوای با کیفیت و خوانا می باشد و هیچ جایگزینی برای محتوای عالی وجود ندارد.برای افزایش بازدید سایت باید محتوای با کیفیت ایجاد کرد که برای کاربر موردنظر شما موجب بازدید سایت را افزایش می‌دهد که باعث بهبود اعتبار و ارتباط سایت شما خواهد شد. مهارت‌های وب‌سایت نویسی خود را بیشتر کنید. ما در ادامه این مقاله درباره بهینه سازی موتور جست‌و‌جو ۵نکته آورده‌ایم.

هنگامی که از کلمات تقویت‌کننده که کلمات ساده ولی مؤثری هستند، استفاده می‌کنید،موجب کلیک افراد بیشتری روی سایت شما می شود که این به معنی می باشد که سایت شما بیشتر قرار خواهد گرفت . این نوع کلمات به عملکرد موتور جستجو کمک خواهند کرد و ترافیک مربوط به آن صفحه را تا ۵۰ درصد افزایش خواهند داد. به‌عنوان‌مثال کلمات:

راهنما

جالب

جدید

سریع

چگونه

تحقیقات

نتایج

گام‌به‌گام

موجب ترافیک بیشتر سایت می‌شوند.

انتشار مطالب مرتبط

 

تاثیر کلیدواژه‌ها در بهینه سازی عملکرد موتور جستجو

برای هر صفحه در وب‌سایت خود یک عبارت کلیدواژه‌ای خاص را شناسایی و هدف قرار دهید. درمورد این‌که خواننده چگونه می‌تواند راجع‌به آن صفحهٔ خاص با عبارات جست‌و‌جو، جست‌و‌جو کند فکر کنید، مانند:

کارشناسی ارشد مدیریت مهندسی

مهندسی پزشکی چیست؟

شفق قطبی

چگونه می‌توان برای بورس تحصیلی اقدام کرد؟

مهلت درخواست

 

چندین عبارت کلیدی

برای یک صفحه وب دستیابی به رتبه‌بندی موتور جست‌و‌جو برای چندین عبارت کلیدی بسیار سخت می باشد. مگر اینکه این عبارات بسیار شبیه به هم باشند. یک صفحه ممکن است بتواند هم برای “مشاغل مهندسی پزشکی” و هم “شغل‌های مهندسی پزشکی” رتبه‌بندی شود. رتبه‌بندی برای “امور دانشجویی” و “رئیس دانشجویان” یا “تبعیض جنسیتی” و “روش‌های گزارش خشونت” به‌وسیلهٔ یک صفحه تقریبا غیر ممکن می باشد.

 

 

جای‌گذاری کلیدواژه‌ها

پس از انتخاب عبارت کلیدی برای یک صفحه مشخص، این سؤالات را در نظر بگیرید:

آیا امکان استفاده از بخشی یا کل عبارت کلیدی را در URL صفحه (با استفاده از کلمات کلیدی در پوشه‌ها) وجود دارد؟

آیا قادر به استفاده از بخشی یا کل عبارت کلیدی را در عنوان صفحه می باشم؟

آیا می‌توانم بخشی یا کل عبارت کلیدی را در عنوان صفحه و زیر عنوان استفاده کنم؟

پاسخ مثبت به این سؤالات می‌تواند رتبه شما در موتور جستجو را بهبود بخشد. همچنین طبیعی و دوستانه باشید. به‌عنوان‌ مثال، شما نمی‌خواهید کلمه “مهندسی” سه بار یا بیشتر در URL نشان داده شود یا عبارت شفق قطبی در عنوان صفحه و هر عنوان تکرار شود.

خوانا بودن و قابل‌استفاده بودن هنوز هم باعث بهینه‌سازی عملکرد موتور جستجو خواهد شد.

 

محتوا

فراتر از URL صفحه، موضوع و عنوان، محتوا بیشترین تأثیر را در رتبه‌بندی موتور جست‌و‌جو خواهد داشت. عبارت کلیدی خود را چندین بار در سراسر صفحه تکرار کنید. یک یا دو بار در پاراگراف‌های باز و بسته و دو تا چهار بار دیگر در باقی محتوا.

محتوای صوتی و تصویری ابزاری مناسب برای به‌ دست‌آوردن ترافیک و بک لینک می باشد اما مشکلی بزرگ دارد و این مشکل این می باشد که گوگل قدرت فهم آنها را ندارد. برای همین توصیه ما این است که از متن زیادی در کنار محتوای تصویری یا صوتی خود بهره ببرید. این کار به بهینه‌سازی عملکرد موتور جستجو کمک زیادی می‌کند.

از مقدمه‌های کوتاه استفاده کنید، مقدمه‌های طولانی باعث فراری شدن افراد از سایت شما می‌شود. مقدمه‌ها باید کوتاه و مؤثر باشند و حداکثر در ۹ جمله خلاصه شوند.

اگر به نظرتان موضوع محتوای کسل‌کننده می باشد و کسی آن را جست‌وجو نمی‌کند، می‌توانید به موضوعات پیرامون و مرتبط به محتوای اصلی خود که جذاب‌تر هستند بپردازید. این‌گونه، هم بازدید کافی را برای صفحه و سایت خود به وجود آورده‌اید، هم محتوایی که به زمینه کاری خودتان مرتبط می باشد منتشر کرده‌اید.

 

سرچ کنسول

 

 

محتوای خود را به طور منظم به‌روز کنید

احتمالاً متوجه شده‌اید که ما کاملاً محتوا را احساس می‌کنیم. موتورهای جست‌و‌جو نیز همین‌طور. محتوای به طور منظم به‌روز شده به‌عنوان یکی از بهترین شاخص‌های مرتبط بودن یک سایت مشاهده می‌شود، بنابراین حتماً آن را تازه نگه دارید. محتوای خود را بر اساس یک برنامه مشخص (به‌عنوان‌مثال به‌صورت ترمی) حسابرسی کرده و در صورت لزوم بروزرسانی گردانید.

اگر محتوای قدیمی ولی پرکاربردی دارید که دیگر ترافیکی به سایت شما نمی‌آورد، موقعیت خوبی برای بهینه‌سازی عملکرد موتور جستجو دارید. می‌توانید برای این محتوا لینک خارجی قرار دهید و محتوای آن را دسته‌بندی کنید تا خواناتر بشود. همچنین می‌توانید عنوان و توضیحات جدیدی برای آن بنویسید و با این ترفند، صفحه را به یک صفحه پربازدید برای مطالب مرتبط تبدیل کنید.

 

کلمه کلیدی خود را در بخش هدر (Header) سایت قرار دهید

حداقل یک‌بار از کلمه کلیدی خود در هدر و ساب هدر استفاده کنید. شما می‌توانید به‌وسیلهٔ سازمان‌دهی نمودن صفحات وب‌سایت خود با یک هدر بزرگ و اصلی در بالا و چندین ساب هدر در ادامه، دسترسی کاربران و همچنین موتورهای جست‌و‌جو به صفحات دسته‌بندی‌شده و سازمان‌یافته را بسیار آسان‌تر کنید. این مورد به گوگل کمک می‌کند تا عنوان دقیق مطالب و عناوین صفحات شما را به نمایش بگذارد.

 

یک سایت مناسب لینک داشته باشید

 

بر ایجاد پیوندهای مرتبط در متن تمرکز کنید. به‌جای داشتن پیوندهای “اینجا کلیک کنید”، سعی کنید نام مقصد را بنویسید. “اینجا را کلیک کنید” ارزشی فراتر از موتور جستجو URL پیوست ندارد، درحالی‌که “برنامهٔ شرکت فناوری میشیگان” غنی از کلمات کلیدی می باشد و باعث بهبود رتبه‌بندی و عملکرد موتور جستجو و همچنین رتبه‌بندی صفحه‌ای می‌شود که به آن پیوند می‌دهید. همیشه از پیوندهای توصیفی استفاده کنید – این کار نه‌تنها موجب بهینه‌سازی عملکرد موتور جستجو می‌شود، بلکه به خوانندگان شما، از جمله افراد دارای معلولیت یا افرادی که از صفحه‌خوان استفاده می‌کنند، کمک می‌کند.

 

از برچسب‌های alt استفاده کنید

 

همیشه رسانه‌های تصویری خود را با استفاده از برچسب‌های alt یا توصیف متن جایگزین توصیف کنید. آنها موجب می‌شوند تا موتور جستجو صفحه شما را پیدا کنند که بسیار مهم می باشد – به‌ویژه برای کسانی که از مرورگرهای “فقط متن” یا “صفحه خوان” استفاده می‌کنند.

 

 

alt tag

 

بهینه سازی ساختار Navigation

 

همانطور که یک خزنده نیاز دارد سایت شما را از طریق پیوند به سایت های دیگر کشف کند ، به یک مسیر پیوند در سایت شخصی شما نیز نیاز دارد تا آن را از صفحه ای به صفحه دیگر هدایت کند. اگر صفحه ای دارید که می خواهید موتورهای جستجو آن را پیدا کنند ، اما از صفحه دیگری به آن پیوند داده نشده است ، به همان اندازه قابل مشاهده نیست. بسیاری از سایتها با ایجاد ساختار navigation خود به روشهایی که برای موتورهای جستجو غیرقابل دسترسی است ، اشتباه می کنند و مانع از نمایش در نتایج جستجو می شوند.

 

محتوای سئوشده