سئو فنی یا تکنیکال

سئو فنی یا تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به‌منظور بهبود جنبه‌های فنی وب‌سایت نظیر افزایش سرعت سایت، ایندکس شذن صفحات سایت و بسیاری از موارد فنی مربوط به وبسایت ما است که ما سعی در بهبود آن داریم .سئوتکنیکال یکی از انواع سه گانه سئو است.

ساخت سریع‌تر، راحت‌تر خزیدن وب‌سایت و قابل‌درک بودن برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه‌سازی فنی است. سئو تکنیکال بخشی از سئو on-page است که بر بهبود عناصر وب‌سایت شما برای گرفتن رتبه‌های بالاتر تمرکز دارد. برعکس سئو off-page، در مورد ایجاد نمایش برای یک وب‌سایت از طریق کانال‌های دیگر کاربرد دارد.

 

 

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتیجه ممکن را برای جستجوی کاربران خود ارائه دهند؛ بنابراین، ربات‌های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل مختلفی ارزیابی می‌کنند. برخی از عوامل مانند سرعت بارگیری یک صفحه بر اساس تجربه کاربر است.

عوامل دیگر ی که به موتورهای جستجو کمک می کنند تا المان ها و نوع آنها را بهتر درک کند ، داده های ساخت یافته است ؛ بنابراین، با بهبود جنبه‌های فنی، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید سایت شما را بهتر درک کنند. اگر این کار را به‌خوبی انجام دهید، ممکن است با رتبه‌های بالاتر یا حتی نتایج غنی به شما جایزه دهد. همچنین برعکس  اگر در سایت خود اشتباهات فنی جدی انجام دهید ، می‌تواند برای شما جریمه داشته باشد.

اما این یک تصور غلط است که شما باید فقط به‌منظور جلب رضایت موتورهای جستجو، روی جزئیات فنی یک وب‌سایت تمرکز کنید. در وهله اول یک وب‌سایت باید برای کاربران شما خوب کار کند و سریع، شفاف و آسان برای استفاده باشد.

 

 

 

*خصوصیات وب‌سایت بهینه شده از نظر سئو تکنیکال چیست؟

یک وب‌سایت بهینه شده  از نظر فنی ، برای کاربران سریع است و ربات‌های موتورهای جستجوگر راحت می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند . سئو تکنیکال مناسب ،به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند سایت شما چیست و از سردرگمی ناشی از محتوای تکراری جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را با لینک های غیرفعال به خیابان‌های بن‌بست نمی‌فرستد. در اینجا، به برخی از ویژگی‌های مهم یک وب‌سایت بهینه شده فنی می‌پردازیم.

۱. سرعت

امروزه، صفحات وب باید سریع بارگیری شوند. مردم بی‌تاب هستند و نمی‌خواهند منتظر باز شدن صفحه‌ای بمانند. در سال ۲۰۱۶ ، تحقیقات نشان داد که اگر یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود، ۵۳٪ از بازدیدکنندگان وب‌سایت را ترک می‌کنند؛ بنابراین اگر وب‌سایت شما کند است، مردم ناامید شده و به وب‌سایت دیگری منتقل می‌شوند و شما تمام این بازدیدها را از دست خواهید داد.

گوگل می‌داند صفحات وب کُند، تجربهٔ بدی به جا می‌گذارد؛ بنابراین آنها صفحات وبی را که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند ترجیح می‌دهند؛ و یک وب‌سایت کند در نتایج جستجو شده، پایین میاید و رتبه خود را از دست می‌دهد.

۲. قابل رویت بودن برای موتور جستجو

موتورهای جستجو برای ردیابی وب‌سایت شما از ربات‌ها استفاده می‌کنند. ربات‌ها برای کشف محتوای سایت شما لینک ها را دنبال می‌کنند. یک ساختار لینک داخلی عالی، اطمینان حاصل خواهد کرد که مهم‌ترین محتوای سایت شما چیست.

اما روش‌های بهتر و راحت تری برای هدایت ربات‌ها وجود دارد. اگر نمی‌خواهید کاربران به آنجا بروند، می‌توانید به‌عنوان‌مثال جلوی دسترسی آنها را بگیرید. همچنین می‌توانید به آنها اجازه دهید صفحه‌ای را رویت کنند، اما به آنها بگویید که این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا لینک های آن صفحه را دنبال نکنند.

۳. فاقد لینک شکسته باشد

گفتیم که وب‌سایت‌های کند ناامیدکننده هستند. آنچه حتی ممکن است از یک صفحه آهسته برای بازدیدکنندگان آزاردهنده‌تر باشد، قرارگرفتن در صفحه‌ای است که به‌هیچ‌وجه وجود ندارد. اگر لینکی منجر به صفحه‌ای غیر موجود در سایت شما شود، افراد با صفحه خطای ۴۰۴ روبرو می‌شوند. علاوه بر این، موتورهای جستجوگر دوست ندارند این صفحات خطا را نیز پیدا کنند و این کار ممکن است به سئو تکنیکال شما آسیب جدی وارد کند.

 

 

متأسفانه، اکثر سایت‌ها برخی لینک‌های شکسته دارند ، زیرا یک وب‌سایت به صورت مداوم در حال کار است و افراد چیزهایی را می‌سازند و چیزهایی را خراب می‌کنند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما در بازیابی لینک های شکسته در سایت کمک کنند.

۴. موتورهای جستجو نباید با محتوای تکراری ما گیج شوند

اگر در چندین صفحه از سایت خود (یا حتی در سایت‌های دیگر) محتوای یکسانی داشته باشید، موتورهای جستجو ممکن است گیج شوند. زیرا، اگر این صفحات همان محتوا را نشان دهند، کدام‌یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، ممکن است همه صفحات با محتوای یکسان را پایین‌تر رتبه‌بندی کنند.

بازاریابی محتوا در ایران

۵. امنیت وبسایت در سئو تکنیکال

یک وب‌سایت بهینه شده از نظر فنی یک وب‌سایت امن است. امروزه ایجاد امنیت وب‌سایت برای کاربران برای اطمینان از حریم خصوصی کاربران، یک نیاز اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای امنیت وب‌سایت خود (یا سایت وردپرسی) انجام دهید و یکی از مهم‌ترین موارد پیاده‌سازی HTTPS است.

HTTPS  اطمینان می‌دهد که کسی نمی‌تواند داده‌هایی را که بین مرورگر و سایت ارسال می‌شود را رهگیری کند؛ بنابراین،  در صورت ورود کاربران به سایت شما ، آنها ایمن هستند. برای پیاده‌سازی HTTPS در سایت خود به یک گواهینامه به نام SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تأیید می‌کند و ازاین‌رو HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل می‌کند که در آن، رتبه وب‌سایت‌های امن بالاتر از معادل‌های ناامن است.

در اکثر مرورگرها به‌راحتی می‌توانید HTTPS بودن وب‌سایت خود را بررسی کنید. در سمت چپ نوار جستجو در مرورگر خود، اگر قفل باشد ایمن است. اگر جمله “ایمن نیست” را دیدید، شما (یا برنامه نویس خود) باید اقدام به فعال سازی آن کنید!

 

۶. داده‌های ساختاریافته

داده‌های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند وب‌سایت، محتوا یا حتی تجارت شما را بهتر درک کنند. با استفاده از داده‌های ساختاری، می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید، چه نوع محصولی را می‌فروشید یا دستورالعمل‌های لازم را در سایت خود دارید. به‌علاوه، این فرصت را به شما می‌دهد که انواع جزئیات مربوط به آن محصولات یا دستورالعمل‌ها را ارائه دهید.

ازآنجاکه یک قالب ثابت وجود دارد که باید در آن این اطلاعات را ارائه دهید، موتورهای جستجو می‌توانند به‌راحتی آن را پیدا و درک کنند. به آنها کمک می‌کند محتوای شما را در یک تصویر بزرگ‌تر قرار دهند.

۷. نقشهٔ XML

عامل بسیار مهم دیگر در سئو تکنیکال این نقشه است. به زبان ساده، نقشه سایت XML لیستی از تمام صفحات سایت شما است. این به‌عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر پست‌های سفارشی طبقه‌بندی می‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح شده برای هر صفحه است.

 

در حالت ایده‌آل، یک وب‌سایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر ساختار پیوند داخلی داشته باشد که همه مطالب را به زیبایی متصل کند، ربات‌ها به آن نیازی نخواهند داشت. بااین‌حال، همه سایت‌ها ساختار عالی ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ ضرری نخواهد داشت؛ بنابراین ما همیشه توصیه می‌کنیم یک نقشه سایت XML در سایت خود داشته باشید.

و در آخر … سئو تکنیکال

سئو تکنیکال شامل تعدادی از بررسی‌ها و تنظیماتی است که شما باید به آنها کمک کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنند وب‌سایت شما را بدون مشکل نمایش دهند.

واژه تکنیکال به این معنی است که برای انجام برخی از کارها (مانند بهینه‌سازی سرعت صفحه، افزودن داده‌های ساختاریافته و غیره) باید دانش فنی داشته باشید، اما لازم است این کار را انجام دهید در غیر این صورت وب‌سایت شما به پتانسیل کامل خود نخواهد رسید.

 

منبع yoast

 

 

آموزش سئو