سئو فنی یا تکنیکال

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به‌ منظور بهبود جنبه‌های فنی وب‌ سایت نظیر افزایش سرعت سایت، ایندکس شدن صفحات سایت و بسیاری از موارد فنی مربوط به وبسایت ما است که ما سعی در بهبود آن داریم. سئوتکنیکال یکی از انواع سه گانه سئو است.

ساخت سریع‌تر، راحت‌تر خزیدن وب‌ سایت و قابل ‌درک بودن برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه‌سازی فنی است. سئو فنی بخشی از سئو on-page است که بر بهبود عناصر وب‌ سایت شما برای گرفتن رتبه‌های بالاتر تمرکز دارد. برعکس سئو off-page، در مورد ایجاد نمایش برای یک وب‌ سایت از طریق کانال‌های دیگر کاربرد دارد.

اگر در ابتدای سفر SEO خود هستید، ممکن است جنبه فنی سئو برای شما جالب نباشد، اما هر چه بهتر و اصولی‌تر موضوع را بررسی کنید، خواهید توانست به شکل بهتری آن را درک کنید و به درستی آن را در سایت خود به کار گیرید.

SEO فنی به میزبانی (سمت سرور)، نقشه‌های سایت XML، سرعت، ایجاد لینک و کد استفاده شده صحیح در صفحه، مانند داده‌های ساختار یافته و پیوندهای متعارف اشاره دارد.

سئو تکنیکال چیست

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو در صدد آن هستند که بهترین نتیجه را برای کاربران خود به همراه داشته باشند. به عبارتی آنها تلاش می‌کنند تا عوامل مختلفی را در سئو تکنیکال سایت ارزیابی کنند تا بتوانند آنها را بهتر درک کنند و به شکل درستی برای کاربران نمایش دهد. در نتیجه می‌تواند مطمئن باشد که تجربه کاربر در استفاده از آنها در جستجوی اطلاعات، به بهترین شکل ممکن ایجاد شود.

ربات‌های گوگل وظیفه بررسی سایت از نظر بسیاری از عوامل و نکات مهم در این رابطه را برعهده دارند. برخی از عوامل مانند سرعت بارگیری یک صفحه که وظیفه بررسی آنها را دارند. در نهایت توجه داشته باشید که بهبود جنبه‌های فنی، علاوه بر اینکه به راحتی کاربران منجر خواهد شد، به رتبه بالای سایت شما نیز کمک خواهد کرد.

همچنین برعکس اگر در سایت خود اشتباهات فنی جدی انجام دهید، می‌تواند برای شما جریمه به همراه داشته باشد. همانقدر که جزئیات فنی در خصوص جلب رضایت موتورهای جستجو مهم و اساسی است، سرعت، شفافیت اطلاعات و استفاده آسان از این محتوا نیز بسیار مهم است.

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

خصوصیات وب‌ سایت بهینه شده از نظر سئو تکنیکال چیست؟

یک وب‌ سایت بهینه شده  از نظر فنی، برای کاربران سریع است و ربات‌های موتورهای جستجوگر راحت می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. سئو تکنیکال مناسب، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند سایت شما چیست و از سردرگمی ناشی از محتوای تکراری جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را با لینک‌های غیرفعال به خیابان‌های بن‌بست نمی‌فرستد. در اینجا، به برخی از ویژگی‌های مهم یک وب‌ سایت بهینه شده فنی می‌پردازیم.

خصوصیات وب‌ سایت بهینه شده از نظر سئو تکنیکال چیست؟

۱. سرعت

امروزه، صفحات وب باید سریع بارگیری شوند. مردم بی‌تاب هستند و نمی‌خواهند منتظر باز شدن صفحه‌ای بمانند. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان داد که اگر یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود، ۵۳٪ از بازدیدکنندگان وب‌ سایت را ترک می‌کنند؛ بنابراین اگر وب‌ سایت شما کند است، مردم ناامید شده و به وب‌ سایت دیگری منتقل می‌شوند و شما تمام این بازدیدها را از دست خواهید داد.

گوگل می‌داند صفحات وب کُند، تجربه بدی به جا می‌گذارد؛ بنابراین آنها صفحات وبی را که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند ترجیح می‌دهند؛ و یک وب‌ سایت کند در نتایج جستجو شده، پایین میاید و رتبه خود را از دست می‌دهد.

اگر می خواهید نحوه بهبود سئو را بدانید، با بهبود تجربه کاربر شروع کنید. تجربه کاربر نقش اساسی در SEO دارد. هر زمان که شخصی از وب سایت شما بازدید می‌کند، می‌خواهید او تجربه مثبتی داشته باشد و با محتوای سایت شما درگیر شود.

برای شروع بهبود و افزایش سرعت سایت شما، می توانید از Google PageSpeed  Insights برای مشاهده مدت زمان بارگیری سایت خود استفاده کنید. این ابزار معیارهایی برای زمان بارگذاری شما در دسکتاپ و تلفن همراه ارائه می‌دهد.

Google PageSpeed Insights همچنین بهینه‌سازی‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید برای بهبود زمان بارگذاری در سایت خود انجام دهید. عناصر و انواع محتوای موجود در سایت باید به سرعت بارگیری شوند. در نتیجه در ابتدا زمان لازم برای نمایش اجزای مهم را در نظر بگیرید.

۲. قابل رویت بودن برای موتور جستجو

موتورهای جستجو برای ردیابی وب‌ سایت شما از ربات‌ها استفاده می‌کنند. ربات‌ها برای کشف محتوای سایت شما لینک‌ها را دنبال می‌کنند. یک ساختار لینک داخلی عالی، اطمینان حاصل خواهد کرد که مهم‌ترین محتوای سایت شما چیست.

اما روش‌های بهتر و راحت‌تری برای هدایت ربات‌ها وجود دارد. اگر نمی‌خواهید کاربران به آنجا بروند، می‌توانید به ‌عنوان‌ مثال جلوی دسترسی آنها را بگیرید. همچنین می‌توانید به آنها اجازه دهید صفحه‌ای را رویت کنند، اما به آنها بگویید که این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا لینک‌های آن صفحه را دنبال نکنند.

قابل رویت بودن برای موتور جستجو

 

۳. فاقد لینک شکسته باشد

گفتیم که وب‌ سایت‌های کند ناامیدکننده هستند. آنچه حتی ممکن است از یک صفحه آهسته برای بازدیدکنندگان آزاردهنده‌تر باشد، قرارگرفتن در صفحه‌ای است که به ‌هیچ‌ وجه وجود ندارد. اگر لینکی منجر به صفحه‌ای غیر موجود در سایت شما شود، افراد با صفحه خطای ۴۰۴ روبرو می‌شوند. علاوه بر این، موتورهای جستجوگر دوست ندارند این صفحات خطا را نیز پیدا کنند و این کار ممکن است به سئو تکنیکال شما آسیب جدی وارد کند.

متأسفانه، اکثر سایت‌ها برخی لینک‌های خراب دارند، زیرا یک وب‌ سایت به صورت مداوم در حال کار است و افراد چیزهایی را می‌سازند و چیزهایی را خراب می‌کنند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما در بازیابی این لینک‌های خراب در سایت کمک کنند.

صفحات باید بارگذاری شوند بدون اینکه عناصر طرح را جابجا کنند. تغییر در چیدمان صفحه می‌تواند باعث شود از نظر کاربران اعتبار خود را برای آن صفحه از دست بدهید.

۴. موتورهای جستجو نباید با محتوای تکراری ما گیج شوند

اگر در چندین صفحه از سایت خود (یا حتی در سایت‌های دیگر) محتوای یکسانی داشته باشید، موتورهای جستجو ممکن است گیج شوند. زیرا، اگر این صفحات همان محتوا را نشان دهند، کدام‌ یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، ممکن است همه صفحات با محتوای یکسان را پایین‌تر رتبه‌بندی کنند.

به عبارت دیگر در جهت رفع مشکلات محتوای تکراری تلاش کنید. به این ترتیب که محتوای تکراری برای کاربران (و در واقع الگوریتم‌های موتور جستجو) گیج‌کننده است. همچنین می‌توان از آن برای دستکاری رتبه بندی جستجو یا کسب ترافیک بیشتر استفاده کرد.

در نتیجه، موتورهای جستجو علاقه ای به آن ندارند و گوگل و بینگ به مدیران وب توصیه می‌کنند هرگونه مشکل محتوای تکراری را که پیدا می‌کنند، برطرف کنند.

شما می‌توانید مشکلات محتوای تکراری را برطرف کنید. به این صورت که جلوگیری از انتشار چندین نسخه از صفحه یا پست CMS (به عنوان مثال، با غیرفعال کردن شناسه‌های موجود که در عملکرد وب سایت شما اهمیتی ندارد و از شر نسخه‌های زیاد محتوای خود خلاص شوید).

استفاده از عنصر پیوند متعارف برای اطلاع‌رسانی به موتورهای جستجو در محل اصلی نسخه اصلی محتوای شما می‌توان در این جهت موثر واقع شود. می‌توانید از افزونه وردپرس استفاده کنید. به این صورت که باید عبارت noindex را در فهرست افزونه جستجو کنید. همچنین ممکن است بخواهید بایگانی‌های خود را فهرست‌بندی نکنید زیرا Google سایت‌ها را به دلیل محتوای تکراری بیش از حد مجازات می‌کند.

۵. امنیت وبسایت در سئو تکنیکال

یک وب‌ سایت بهینه شده از نظر فنی یک وب‌ سایت امن است. امروزه ایجاد امنیت وب‌ سایت برای کاربران برای اطمینان از حریم خصوصی کاربران، یک نیاز اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای امنیت وب‌ سایت خود (یا سایت وردپرسی) انجام دهید و یکی از مهم‌ترین موارد پیاده‌سازی HTTPS است.

HTTPS  اطمینان می‌دهد که کسی نمی‌تواند داده‌هایی را که بین مرورگر و سایت ارسال می‌شود را رهگیری کند؛ بنابراین، در صورت ورود کاربران به سایت شما، آنها ایمن هستند. برای پیاده‌سازی HTTPS در سایت خود به یک گواهینامه به نام SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تأیید می‌کند و از این ‌رو HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل می‌کند که در آن، رتبه وب‌ سایت‌های امن بالاتر از معادل‌های ناامن است.

در اکثر مرورگرها به ‌راحتی می‌توانید HTTPS بودن وب‌ سایت خود را بررسی کنید. در سمت چپ نوار جستجو در مرورگر خود، اگر قفل باشد ایمن است. اگر جمله “ایمن نیست” را دیدید، شما (یا برنامه نویس خود) باید اقدام به فعال سازی آن کنید!

امنیت وبسایت در سئو تکنیکال

۶. داده‌های ساختاریافته

داده‌های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند وب‌ سایت، محتوا یا حتی تجارت شما را بهتر درک کنند. با استفاده از داده‌های ساختاری، می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید، چه نوع محصولی را می‌فروشید یا دستورالعمل‌های لازم را در سایت خود دارید. به‌علاوه، این فرصت را به شما می‌دهد که انواع جزئیات مربوط به آن محصولات یا دستورالعمل‌ها را ارائه دهید.

ازآنجاکه یک قالب ثابت وجود دارد که باید در آن این اطلاعات را ارائه دهید، موتورهای جستجو می‌توانند به‌راحتی آن را پیدا و درک کنند. به آنها کمک می‌کند محتوای شما را در یک تصویر بزرگ‌تر قرار دهند.

در نتیجه نشانه‌گذاری ساختار یافته برای انواع داده‌ها و محتوای استفاده شده در سایت و وبلاگ‌ها به صورت کدی است که به وب سایت اضافهه می‌شود. در نتیجه به درک بهتر مطالب موجود و انواع محتوا از محتوای متنی، عکس و ویدئو کمک می‌کند. فهرست‌بندی موثرتر این داده‌ها در سایت شما، نتایج خوبی را برای شما به همراه خواهند داشت.

سازماندهی اطلاعات به گونه‌ای که آتها را در دسته‌های درست و مجزا تقسیم کنید و صفحات فرعی در وب سایت و نحوه پیوند آنها به یکدیگر، عملیاتی است که تحت عنوان سئو فنی به حساب می‌آید. این دسته از عملیات سئو برای سایت، معماری اطلاعات گفته می‌شود. به این صورت که با ایجاد لینک چه در داخل سایت و چه در خارج سایت، خواهید توانست اطلاعات را به خوبی سازماندهی کنید.

داده‌های ساختاریافته

این سازماندهی اطلاعات همان چیزی است که موتورهای جستجو نیز به دنبال آن هستند. به این صورت که دو حالت مختلف دارند:

معماری سایت مسطح

معماری سایت عمیق.

همچنین چهار لایه مختلف در این زمینه وجود دارد که ارزش لینک را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که هر چه ساختار سایت شما مسطح‌تر باشد، موقعیت آن برای رتبه‌بندی بهتر است و باعث می‌شود صفحات شما در فهرست موتورهای جستجو باقی بمانند تا توسط جستجوگران نمایش داده شوند.

۷. نقشه XML

عامل بسیار مهم دیگر در سئو تکنیکال این نقشه است. به زبان ساده، نقشه سایت XML لیستی از تمام صفحات سایت شما است. این به‌عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر پست‌های سفارشی طبقه‌بندی می‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح شده برای هر صفحه است.

در حالت ایده‌آل، یک وب‌ سایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر ساختار پیوند داخلی داشته باشد که همه مطالب را به زیبایی متصل کند، ربات‌ها به آن نیازی نخواهند داشت. بااین‌حال، همه سایت‌ها ساختار عالی ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ ضرری نخواهد داشت؛ بنابراین ما همیشه توصیه می‌کنیم یک نقشه سایت XML در سایت خود داشته باشید.

در نتیجه ایجاد نقشه سایت XML نیز یکی از مهم‌ترین اصول تکنیکال سئو محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که نقشه سایت XML فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب سایت شما را در حین خزیدن درک کنند – شما می‌توانید آن را مانند “نقشه راه جستجو” در نظر بگیرید، که به موتورهای جستجو دقیقا می‌گوید هر صفحه کجاست.

همچنین حاوی اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما، از جمله موارد زیر:

زمان آخرین تغییر صفحه

چه اولویتی برای سایت شما دارد ؛

چند بار به روز می‌شود

در BigCommerce، سایت XML شما به طور خودکار ایجاد می‌شود. اگر از پلت‌فرم دیگری استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد از یک مولد نقشه سایت برای ساختن آن استفاده کنید.

  1. بک لینک‌ها

مطمئن شوید که صفحات شما به یکدیگر پیوند دارند تا ارزش و اعتماد سایت شما توسط ربات‌های موتورهای جستجو افزایش یابد. اگر محتوای متنی در وبلاگ و یا سایت خود با ۱۰۰ بک لینک و صفحه دیگری با ۳ پیوند دارید، صفحه با ۳ پیوند دارای رتبه کمتری در گوگل خواهد بود، مگر اینکه این لینک‌ها از سایت‌های معتبر و کاملا شناخته شده باشد. در این حالت می‌توانید مطمئن باشید با بک لینک کم اما از سایت‌های معتبر، رتبه بالاتری داشته باشید.

با این حال، اگر صفحه شما دارای ۱۰۰ پیوند بک لینک به صفحاتی با محبوبت و اعتبار کمتری باشد، ارزش لینکی که به اشتراک می‌گذارد نیز کمتر خواهد بود. در نتیجه احتمال زیادی وجود دارد که به بهبود رتبه بهتر آن در نتایج جستجو کمک نکند.

پیوندهای داخلی برای همه مقالات شما به یکدیگر می‌تواند یک فرآیند خسته‌کننده باشد، اما خوشبختانه وردپرس دارای افزونه‌هایی برای پیوندهای داخلی خودکار است. می‌توانید در این جهت SEO Auto Links & Posts Related را بررسی کنید.

  1. کلمات کلیدی محتوا

تحقیق و ادغام کلمات کلیدی دو جزء مهم SEO فنی هستند. هنگامی که کاربران، جستجوی خود را انجام می‌دهند، از کلمات کلیدی برای یافتن اطلاعات مرتبط در مورد موضوعی که قصد جستجوی آن را دارند، استفاده می‌کنند. در نتیجه شما باید این کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید و از این بهترین آنها استفاده نمایید.

تحقیقات کلمات کلیدی یک جزء مهم برای کمک به شما در رتبه‌بندی در نتایج جستجوی مرتبط است. می توانید از ابزارهای متعدد تحقیق کلمات کلیدی مانند BuzzSumo یا Keyword Tool استفاده کنید. این ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی شما را قادر می سازد تا مناسب‌ترین اصطلاحات برای کمپین خود را بیابید.

کلیدواژه‌های کوتاه هدف خاصی برای جستجو ندارند، بنابراین ایجاد ترافیک با ارزش بیشتر چالش برانگیز است. به احتمال زیاد سایت شما به درخواست جستجوی آنها مربوط نمی‌شود زیرا بسیار گسترده است.

اگر شرکت شما به طور رسمی فعالیت می‌کند باید توجه داشته باشید که نام تجاری، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل و قیمت را به درستی ارائه دهید. همچنین یک وب سایت باید به طور مداوم بهبود یابد و رشد کند تا ترافیک و بازدید موثر و خوبی را به همراه داشته باشد.

و در آخر، سئو تکنیکال

سئو تکنیکال شامل تعدادی از بررسی‌ها و تنظیماتی است که شما باید به آنها کمک کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنند وب‌ سایت شما را بدون مشکل نمایش دهند.

واژه تکنیکال به این معنی است که برای انجام برخی از کارها (مانند بهینه‌سازی سرعت صفحه، افزودن داده‌های ساختاریافته و غیره) باید دانش فنی داشته باشید، اما لازم است این کار را انجام دهید در غیر این صورت وب‌ سایت شما به پتانسیل کامل خود نخواهد رسید.

همچنین توجه داشته باشید که فعال کردن AMP را در نظر بگیرید.  AMP یک پروژه پشتیبانی شده توسط گوگل است که هدف آن سرعت بخشیدن به تحویل محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد مخصوص معروف به AMP HTML است.

قابلیت نسخه‌های AMP این است که سرعت بارگیری در دستگاه‌های تلفن همراه را به شدت افزایش می‌دهند. و این همان چیزی است که موتورهای جستجو به دنبال آن هستند. در نتیجه این ابزار با تغییر محتوا و کد شما به حالت‌هایی که بهترین نمایش داده را در تلفن همراه به دنبال دارد، بهترین نمایش سایت در گوشی‌های همراه ایجاد می‌کند.

در عین حال که با این ابزار متن، تصاویر و ویدئوها، دست نخورده باقی می‌مانند و تنها اسکریپت‌ها، نظرات و فرم‌ها از حالت اصلی به شکلی درستی در تلفن همراه در می‌آیند.

البته توجه داشته باشید که نسخه‌های AMP صفحات توسط کاربران شما اجرا خواهند شد و به اشتراک گذاشته می‌شود. به عبارت دیگر با استفاده از این ابزار (نسخه‌های AMP) سایت شما خیلی سریع بارگیری می‌شود. همچنین مزیت دیگر و مهم استفاده از این ابزار نکات مربوط به زمان ماندگاری و تعداد پیوندهای پشتیبان به محتوای شما است. به این ترتیب سایت شما اعتبار بیشتری را جذب خواهد کرد. در نتیجه از نظر SEO تکنیکال همه چیز خوب است.

سئو تکنیکال

 

سخن پایانی

در نتیجه بهتر است که در ابتدای راه اصول SEO را با جزئیات پایه‌ریزی کنید. موتورهای جستجو هنگامی که صفحه‌ای را در نتایج جستجو قرار می‌دهند، به طور کلی حضور آنلاین، اعتبار و قابلیت اطمینان شرکت را بررسی می‌کنند.

هر یک از این اصول SEO تأثیر بسیار زیادی در اعتبار و رتبه سایت شما دارد. انجام همه آنها بدون شک یک وب سایت موفق ایجاد می‌کند که سال به سال به شکوفایی آنلاین خود ادامه می‌دهد. در عین حال به یاد داشته باشید که دستیابی به رتبه صفحه خوب یک سفر است و همیشه کاری برای انجام وجود دارد.

هنگام ایجاد وب سایت، بهینه‌سازی موتورهای جستجو اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد.طراحان وب سایت معمولا متخصص سئو نیستند و بالعکس، بعلاوه هیچ استاندارد رسمی در این زمینه وجود ندارد. هرچند توصیه‌هایی از طرف گوگل وجود دارد، ولی ایجاد پایه‌های قوی به بهینه‌سازی موتورهای جستجو کمک می‌کند.

البته همواره توجه داشته باشید که ابتدا یک وب سایت خوب باید برای همه اندازه صفحه نمایش و در همه دستگاه‌ها قابل دسترسی باشد. اندازه و رنگ فونت ضروری است. و باید این گونه موارد را نیز به خوبی رعایت کنید و این نکات را در ایجاد محتوای عالی به خاطر بسپارید.

منبع yoast

آموزش سئو