اصول سئو تکنیکال چیست ؟ چک لیست سئو تکنیکال شامل چه مواردی است ؟

در این مبحث به بررسی اصول سئو تکنیکال می پردازیم. در زمان بحث در خصوص بازاریابی موفق وبلاگ، نوشتن محتوای متنی تنها یک قطعه از پازل است. استفاده از موتورهای جستجو با ایجاد ارزش ویژه در پیوندها، یکدست کردن وبلاگ شما و استفاده از سایر تاکتیک‌های SEO برای اطمینان از اینکه محتوای شما مورد توجه قرار می‌گیرد بسیار مهم است. این نکات SEO می‌تواند نقش مهمی در بالا بردن رتبه سایت و وبلاگ شما در نتایج کلی موتور جستجو داشته باشد و به شما این امکان را می‌دهد که رتبه بالاتری داشته باشید و بنابراین بازدیدکنندگان بیشتری از سایت خود کسب کنید.

در این مقاله لیستی از مراحل مهمی را که می‌توانید برای اطمینان از داشتن اصول SEO فنی خود انجام دهید، خواهید یافت.

 

سئو تکنیکال چیست؟

 

در کل سئوی تکنیکال به موارد بهینه سازی فنی یک سایت مربوط میشود. اصول سئو تکنیکال بیشتر شامل موارد مربوط به ایندکس شدن صفحات و خزش ربات های گوگل، تنطیم نقشه سایت، سرعت سایت و برخی از موارد دیگر مربوط به مسائل فنی سایت می شوند.

هدف سئوی تکنیکال یا سئوی فنی در درجه نخست رضایت کاربر است و در مراتب بعدی هدف بهینه سازی موتورهای جستجو از نقطه نظر فنی و تکنیکال است.

به طور کلی SEO تکنیکی به بهبود جنبه‌های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو اشاره دارد. ایجاد سریعتر وب سایت، آسان تر برای خزیدن و قابل فهم برای موتورهای جستجو، ارکان بهینه‌سازی فنی هستند. سئوی فنی بخشی از سئوی داخلی است که بر بهبود عناصر وب سایت شما برای کسب رتبه‌های بالاتر تمرکز دارد. این برعکس SEO خارج از صفحه است، که در مورد ایجاد وب سایت از طریق کانال های دیگر است.

سئو تکنیکال چیست؟

اصول سئو تکنیکال

 

موارد مربوط به فایل robots.txt

 

با کمک این فایل ما به ربات های گوگل اجازه خزش به هر کدام از قسمتهای سایت را می دهیم یا اجازه خزش رباتها را از برخی المانهای صفحه می گیریم.

این فایل در مسیر root وبسایت ما قرار می گیرد و به کمک برخی ابزارها مانند یوست سئو می توان به راحتی و بدون اعمال دستی تغییرات، این فایل را به صورت ساده ای ویرایش و تغییر دهیم.

گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتایج ممکن را برای درخواست خود به کاربران خود ارائه دهند. بنابراین، روبات‌های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل متعددی خزیده و ارزیابی می‌کنند. برخی از عوامل بر اساس تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگذاری صفحه.

عوامل دیگر به روبات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک کنند که صفحات شما در مورد چیست. این همان کاری است که در بین دیگران، داده‌های ساختار یافته انجام می‌دهد. بنابراین، با بهبود جنبه‌های فنی به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا سایت شما را خزیده و درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است با رتبه های بالاتر یا حتی نتایج غنی پاداش بگیرید.

همچنین اگر اشتباهات فنی جدی در سایت خود مرتکب شوید، ممکن است برای شما هزینه داشته باشد. شما اولین کسی نیستید که با افزودن تصادفی یک علامت خالی در مکان اشتباه در فایل robots.txt خود، موتورهای جستجو را به طور کامل از خزیدن سایت خود جلوگیری می‌کنید.

اما این تصور غلطی است که شما باید برای جلب رضایت موتورهای جستجو بر جزئیات فنی وب سایت تمرکز کنید. وب سایت باید در وهله اول به خوبی کار کند – سریع، واضح و آسان برای استفاده برای کاربران شما. خوشبختانه ایجاد یک پایه فنی قوی اغلب با تجربه بهتری برای کاربران و موتورهای جستجو همزمان می‌شود.

به طور کلی فایل robots.txt یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک ممکن است مانع خزیدن روبات‌ها (قسمت‌های مهم) سایت شما شود.

گاهی اوقات، افراد ناخواسته فایل‌های CSS و JS سایت خود را در فایل robot.txt مسدود می‌کنند. این فایل‌ها حاوی کدی هستند که به مرورگرها می‌گوید که سایت شما باید چگونه باشد و چگونه کار می‌کند. اگر آن فایل‌ها مسدود شده باشند، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

 

موارد مربوط به فایل robots.txt

برچسب meta robots

 

یکی دیگر از مواردی که در اصول سئو تکنیکال اهمیت دارد برچسب meta robots می باشد.متا تگ روبات‌ها قطعه‌ای از کد است که به عنوان بازدیدکننده در صفحه مشاهده نمی‌کنید. این در منبع منبع در بخش به اصطلاح سر صفحه است. روبات‌ها هنگام پیدا کردن صفحه، این بخش را می‌خوانند. در این کد، آنها اطلاعاتی را در مورد آنچه در صفحه پیدا می‌کنند یا آنچه باید با آن انجام دهند، پیدا می‌کنند.

اگر می‌خواهید ربات‌های موتورهای جستجو یک صفحه را خزند، اما به دلایلی آن را از نتایج جستجو دور نگه دارند، می‌توانید با متا تگ ربات‌ها به آنها بگویید. با استفاده از متا تگ روبات‌ها، می‌توانید به آنها دستور دهید تا یک صفحه را خزیده و پیوندهای صفحه را دنبال نکنند. با Yoast SEO به راحتی می‌توانید یک پست یا صفحه را ایندکس نکنید یا آن را دنبال نکنید. البته باید بدانید که برای کدام صفحات می‌خواهید این کار را انجام دهید.

به طور کلی موتورهای جستجو از روبات‌ها برای خزیدن یا عنکبوت کردن وب سایت شما استفاده می‌کنند. روبات‌ها پیوندهایی را دنبال می‌کنند تا محتوای سایت شما را کشف کنند. یک ساختار پیوند داخلی عالی اطمینان حاصل می‌کند که آنها می‌فهمند مهمترین محتوای سایت شما چیست.

اما راههای بیشتری برای هدایت روبات‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید آنها به آنجا بروند، می‌توانید آنها را از خزیدن منع کنید. همچنین می‌توانید به آنها اجازه دهید صفحه‌ای را بررسی کنند، اما به آنها بگویید این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا پیوندهای آن صفحه را دنبال نکنند.

کمک گرفتن از داده های ساختار یافته یا structured data

 

داده های ساختار یافته (جزو اساسی ترین اصول سئو تکنیکال) به کدهایی گفته می شوند که به موتورهای جستجوگر کمک می کنند تا المانهای موجود در صفحه ما را بهتر بفهمند و ساختار آنها را بهتر درک کنند.

برای مثال برای اینکه به گوگل بفهمانیم که این المان مربوط به یک کالا با ویژگی های منحصر بفرد خود است از داده ساخت یافته ی محصول یا product استفاده میکنیم که به هنگام نمایش آنها توسط گوگل و سایر موتورهای جستجوگر به جای نمایش ساده، از ساختار محصول با ویژگی قیمت، رنگ، و موجود بودن کالا استفاده می کند.

بنابراین علاوه براینکه موتورهای جستجوگر بهتر درک میکنند که این یک کالاست، حس بهتری هم به کاربرالقا می شود.

از آنجا که از نظر بصری جذاب‌تر هستند و بلافاصله اطلاعات مفید را برای جستجوگران برجسته می‌کنند، این نتایج پیشرفته می‌تواند نرخ کلیک (CTR) شما را بهبود بخشد و ترافیک بیشتری به سایت شما ایجاد کند. از آنجا که عموما سایت‌هایی با نتایج CTR بالاتر در نظر گرفته می‌شوند که در موتورهای جستجو از ترجیحات بیشتری برخوردارند، ارزش افزودن داده‌های ساختار یافته به سایت خود را دارد.

علاوه بر این، داده‌های ساختار یافته نتایج جستجو را با افزودن “قطعات غنی” افزایش می‌دهد – برای مثال، می‌توانید از داده‌های ساختار یافته برای افزودن رتبه‌بندی ستاره نسبت به نظرات استفاده کنید.

 

کمک گرفتن از داده های ساختار یافته یا structured data

حذف لینک های شکسته

 

اگر آدرس یک عکس یا صفحه ای تغییر کند، کاربر پس از ورود به آن آدرس با خطای ۴۰۴ مواجه خواهد شد که در اصطلاح به این لینک ها، لینکهای خراب می گویند .

برای این منظور ما باید لینک های شکسته و خراب را شناسایی کرده و اقدام به ویرایش و یا حذف آنها نماییم. به این منظور ما می توانیم از ابزار های رایگان و یا افزونه های موجود استفاده کنیم.

یک وب سایت از نظر فنی سالم برای کاربران سریع است و برای ربات‌های موتور جستجو به راحتی قابل جستجو است. یک تنظیم فنی مناسب به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند که سایت در مورد چیست و از سردرگمی ناشی از، برای مثال، محتوای تکراری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، از طریق پیوندهای غیر فعال، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را به خیابان‌های بن بست نمی‌فرستد.

 

حذف لینک های شکسته

استفاده نکردن از محتوای تکراری

 

یکی دیگ از مواردی که به آن می پردازیم استفاده نکردن از محتوای تکراری می باشد.اگر محتوای یکسانی در صفحات متعدد سایت خود دارید – یا حتی در سایت‌های دیگر – موتورهای جستجو ممکن است گیج شوند. زیرا، اگر این صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، کدام یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، آنها ممکن است همه صفحات با محتوای یکسان را در رتبه پایین‌تری قرار دهند.

متأسفانه، ممکن است بدون اطلاع از مشکل محتوای تکراری مواجه شوید. به دلایل فنی، URL های مختلف می‌توانند محتوای یکسانی را نشان دهند. برای یک بازدیدکننده، این موضوع هیچ تفاوتی نمی‌کند، اما برای یک موتور جستجو این اتفاق می‌افتد. به این صورت محتوای یکسانی را در دو نشانی اینترنتی متفاوت مشاهده می‌کند.

خوشبختانه یک راه حل فنی برای این موضوع وجود دارد. با عنصر به اصطلاح پیوند متعارف می‌توانید مشخص کنید که صفحه اصلی – یا صفحه‌ای که می‌خواهید در موتورهای جستجو رتبه‌بندی کنید – چیست. در Yoast SEO به راحتی می‌توانید یک آدرس اینترنتی متعارف برای یک صفحه تعیین کنید. و برای سهولت کار، Yoast SEO پیوندهای متعارف خود را به همه صفحات شما اضافه می‌کند. این به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری که ممکن است حتی از آنها آگاه نباشید، جلوگیری می‌کند.

 

درست کردن نقشه سایت یا sitemap

 

درست کردن نقشه سایت یا sitemap یکی دیگر از موارد مهم در اصول سئو تکنیکال می باشد.نقشه سایت یا sitemap یک فایل xml  است که آدرس صفحات سایت ما در آن قرار دارد. این فایل در مسیر اصلی سایت قرار می گیرد و به هرچه سریع تر ایندکس شدن صفحات ما توسط ربات های گوگل کمک شایانی می کند.

بهتر است سایت خود را با Google Search Console و Bing Webmaster Tools ثبت کنید. Google Search Console و Bing Webmaster Tools به ترتیب ابزارهای رایگان Google و Microsoft هستند که به شما امکان می‌دهد وب سایت خود را برای فهرست‌بندی به موتورهای جستجوی آنها ارسال کنید.

هنگامی‌که آماده راه‌اندازی وب سایت خود هستید، باید نقشه سایت XML آن را (در بالا ببینید) به Google Search Console و Webmaster Tools ارسال کنید تا بتوانند سایت جدید شما را خزیده و نتایج آن را در نتایج جستجو نمایش دهند.

این خدمات همچنین به شما امکان می‌دهد عملکرد کلی سایت خود را از نظر موتور جستجو تحت نظر داشته باشید – سایر کارهایی که می‌توانید با این ابزارها انجام دهید عبارتند از:

آزمایش قابلیت استفاده از تلفن همراه سایت شما

دسترسی به تجزیه و تحلیل جستجو

مشاهده پیوندهای سایت شما

رد پیوندهای اسپم

و خیلی قابلیت‌های بیشتر.

به زبان ساده، نقشه سایت XML لیستی از تمام صفحات سایت شما است. این نکته به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن می‌شوید که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر انواع پست سفارشی طبقه‌بندی می‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح شده برای هر صفحه است.

در حالت ایده‌آل، یک وب سایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر دارای ساختار پیوند داخلی باشد که همه محتواها را به خوبی به هم متصل می‌کند، روبات‌ها به آن نیاز ندارند. با این حال، همه سایت‌ها ساختار فوق‌العاده‌ای ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ آسیبی نمی‌رساند. بنابراین ما همیشه توصیه می‌کنیم که حتما نقشه سایت XML را در سایت خود داشته باشید.

 

درست کردن نقشه سایت یا sitemap

بهبود سرعت سایت، از مهم ترین اصول سئو تکنیکال

 

باید توجه داشت که اگر سرعت سایت پایین باشد و لود صفحات سایت کند انجام شود، کاربران نا امید شده و بلافاصله صفحه سایت ما را خواهند بست . برای این منظور باید با کمک ابزارهایی از قبیل Gtmetrix، ابتدا به آنالیز سرعت سایت پرداخت و سپس درصورت پایین بودن سرعت اقدامات لازم را انجام دهیم.

برای بهبود سرعت می توان سایز عکس ها را بهینه کرد، از افزونه های کش کردن صفحات استفاده کرد و یا می توان از هاست بهتری استفاده کرد.

امروزه صفحات وب باید سریع بارگیری شوند. مردم بی حوصله هستند و نمی‌خواهند منتظر باز شدن صفحه‌ای باشند. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان داد که ۵۳ درصد از بازدیدکنندگان وب سایت تلفن همراه در صورت باز نشدن یک صفحه وب در عرض سه ثانیه، آن را ترک می‌کنند. بنابراین اگر وب سایت شما کند است، مردم ناامید می‌شوند و به وب سایت دیگری منتقل می‌شوند و شما تمام این ترافیک را از دست خواهید داد.

گوگل می‌داند صفحات وب آهسته تجربه‌ای کمتر از مطلوب را ارائه می‌دهند. بنابراین آنها صفحات وب را ترجیح می‌دهند که سریعتر بارگیری شوند. بنابراین، یک صفحه وب آهسته نیز در نتایج جستجو بیشتر از معادل سریعتر آن به پایان می‌رسد و در نتیجه ترافیک کمتری نیز ایجاد می‌شود. در سال ۲۰۲۱، تجربه Page، با اشاره به سرعت تجربه افراد در یک صفحه وب، حتی به یک عامل رتبه‌بندی تبدیل می‌شود.

نمی‌دانید آیا وب سایت شما به اندازه کافی سریع است؟ اکثر آزمایشات همچنین به شما راهنمایی ‌ایی برای بهبود موارد ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید به Core Web vitals نگاه کنید زیرا Google از آنها برای نشان دادن تجربه صفحه استفاده می‌کند.

به این ترتیب بهترین کار در اصول سئو تکنیکال این است که سرعت سایت خود را افزایش دهید. موتورهای جستجو تمایل دارند تا سایتهایی که سریع بارگیری می‌شوند را پیدا کنند و آنها را در رتبه‌های بالا قرار دهند. در نتیجه سرعت صفحه به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مهم در نظر گرفته می‌شود.

چندین راه برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:

از میزبانی سریع استفاده کنید.

از ارائه‌دهنده سریع DNS (“سیستم نام دامنه”) استفاده کنید

“درخواست‌های HTTP” را به حداقل برسانید – استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها را به حداقل برسانید

از یک شیوه نامه CSS (کدی که برای نشان دادن نحوه نمایش وب سایت به مرورگر وب استفاده می‌شود) به جای چندین کد و داده CSS یا CSS درون خطی استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که فایل های تصویری شما تا حد امکان کوچک هستند (بدون پیکسل شدن بیش از حد)

صفحات وب خود را فشرده کنید (این کار را می‌توان با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام داد)

کد سایت خود را حداقل کنید. به این صورت که هرگونه فاصله غیر ضروری در HTML، CSS و Javascript سایت خود استفاده نکنید (برای کمک در این مورد به صفحه Minify Resources Google مراجعه کنید).

 

بهبود سرعت سایت، از مهم ترین اصول سئو تکنیکال

رسپانسیو بودن وبسایت

 

این نکته بسیار حائز اهمیت است که از نظر گوگل رسپانسیو بودن و mobile-friendly  بودن سایت بسیار مهم است. این بدان معناست که نمایش سایت ما در حالت تبلت یا موبایل هم درست مثل حالت دسکتاپ، صحیح باشد. یعنی المانهای صفحه در حالت موبایل یا تبلت بهم ریخته نباشد.

در نتیجه اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای موبایل مناسب است. به این صورت که طراحی وب سایت “واکنش گرا” به طور خودکار تنظیم می‌شود تا بتواند به راحتی در هر دستگاهی حرکت و خوانده شود.

گوگل در مورد این واقعیت که داشتن یک سایت ریسپانسیو و قابل دسترس توسط الگوریتم‌های آن، یک سیگنال رتبه‌بندی بسیار مهم تلقی می‌شود، کاملا واضح و روشن است. و با معرفی رویکرد Google برای اولین بار برای نمایه‌سازی محتوا، یک وب سایت واکنش گرا در حال حاضر از همیشه مهمتر است.

بنابراین منطقی است که اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های ارتباطی کاملا پاسخگو است و در بهترین قالب ممکن برای کاربران تلفن همراه، رایانه لوحی یا رومیزی نمایش داده می‌شود.

 

امنیت سایت

 

یکی دیگر از موارد مهم در امنیت سایت اصول سئو تکنیکال می باشد.یک وب‌سایت بهینه شده از نظر فنی یک وب‌سایت امن است. امروزه ایجاد امنیت وب‌سایت برای کاربران برای اطمینان از حریم خصوصی کاربران، یک نیاز اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای امنیت وب‌سایت خود (یا سایت وردپرسی) انجام دهید و یکی از مهم‌ترین موارد پیاده‌سازی HTTPS است.

HTTPS اطمینان می‌دهد که کسی نمی‌تواند داده‌هایی را که بین مرورگر و سایت ارسال می‌شود را رهگیری کند؛ بنابراین، در صورت ورود کاربران به سایت شما، آنها ایمن هستند. برای پیاده‌سازی HTTPS در سایت خود به یک گواهینامه به نام SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تأیید می‌کند و از این ‌رو HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل می‌کند که در آن، رتبه وب‌سایت‌های امن بالاتر از معادل‌های ناامن است.

در اکثر مرورگرها به ‌راحتی می‌توانید HTTPS بودن وب‌سایت خود را بررسی کنید. در سمت چپ نوار جستجو در مرورگر خود، اگر قفل باشد ایمن است. اگر جمله “ایمن نیست” را دیدید، شما (یا برنامه نویس خود) باید اقدام به فعال سازی آن کنید!

به طور کلی لایه سوکت امن – SSL – یک فناوری امنیتی است که یک پیوند رمزگذاری شده بین یک سرور وب و یک مرورگر ایجاد می‌کند. به راحتی می‌توانید سایتی را با استفاده از SSL مشاهده کنید: آدرس وب سایت به جای «http: //» با «https: //» شروع می‌شود.

موتورهای جستجو در بررسی سایت‌های موجود وب سایت‌های HTTPS ایمن را بر وب سایت‌های غیر امن برتری می‌دهد. بنابراین، در صورت امکان، اطمینان از امنیت سایت شما منطقی است. البته این مورد را می‌توان با نصب گواهی SSL در وب سایت خود انجام داد، اگرچه اکثر سازندگان برتر وب سایت اکنون SSL را به طور پیش فرض شامل می‌شوند. در نتیجه بهتر است هر چه زودتر از SSL استفاده کنید.

 

امنیت سایت

وب سایت‌های بین‌المللی از hreflang استفاده می‌کنند

 

اگر سایت شما بیش از یک کشور یا کشورهایی را که زبان یکسانی در آنها صحبت می‌شود، هدف قرار می‌دهد، موتورهای جستجو به کمی‌کمک نیاز دارند تا درک کنند کدام کشورها یا زبانی را که سعی می‌کنید به آنها دسترسی پیدا کنید. اگر به آنها کمک کنید، آنها می‌توانند در نتایج جستجو، وب سایت مناسب منطقه خود را به افراد نشان دهند.

برچسب‌های Hreflang به شما در انجام این کار کمک می‌کنند. شما می‌توانید برای یک صفحه مشخص کنید که کشور و زبان مورد نظر برای کدام صفحه است. این نیز یک مشکل محتوا تکراری را حل می‌کند: به عبارتی اگر سایت شما در ایران و انگلستان محتوای یکسانی را نشان دهد، گوگل متوجه می‌شود که برای یک منطقه متفاوت نوشته شده است. در نتیجه بهینه‌سازی وب سایت‌های بین‌المللی کاملا یک تخصص است.

 

استفاده از تگ لینک با rel  کنونیکال

 

استفاده از تگ لینک با rel  کنونیکال یکی از موارد مهم در رعایت اصول سئو تکنیکال می باشد.حتما بهتر است دامنه و آدرس اصلی صفحه خود را مشخص کنیم. برای اینکه گوگل معیار شناسایی اش چیزی جز آدرس url نیست و براساس آن صفحات مختلف را ارزیابی می کند. و از طرف دیگر صفحات وب انواع مختلفی دارند برای مثال صفحه با www و بدون www یا با https و یا بدون آن و هر نوع ترکیب آنها برای گوگل صفحات متفاوتی اند.

تگ لینک با خاصیت کنونیکال به گوگل عنوان صفحه اصلی و مرجع را مشخص می کند و دیگر گوگل با آنها به عنوان صفحات کپی برخورد نخواهد کرد.

 

استفاده صحیح از url

 

استفاده صحیح از url از اصول سئو تکنیکال می باشد.خیلی از وب مسترها به url صفحات بی توجهی می کنند. برای مثال باید از عناوین با معنا و ترجیحا انگلیسی برای url صفحات استفاده کرد، چون گوگل حتی به نام گذاری url صفحات هم توجه می کند. ضمنا بهتر است که از url های کوتاه استفاده شود و کلمات کلیدی در ابتدای آنها مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی باید ساختار URL خود را بهینه کنید. منظور از ساختار URL قالب URL های شما است. بهترین شیوه‌های SEO موارد زیر را در مورد URL ها تعیین می‌کند:

از نویسه‌های کوچک استفاده کنید

استفاده – برای جدا کردن کلمات در URL

آنها را به صورت توصیفی کوتاه کنید

از به کار بردن حروف یا کلمات غیرضروری خودداری کنید

از کلمات کلیدی مورد نظر خود در URL بدون پر کردن کلمات کلیدی استفاده کنید

به طور کلی، هنگامی که قالب ساختار پیوند دائمی خود را تعیین می‌کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هنگام انتشار محتوای جدید، URL های خود را بهینه کنید. اگر از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می‌کنید، متوجه خواهید شد که هنگام ایجاد یک پست جدید، وردپرس عنوان پست شما را می‌گیرد و آدرس اینترنتی را ایجاد می‌کند.

هنگامی که صفحاتی با محتوای مشابه دارید، می توانید از rel = ”canonical” برای اهداف صفحه‌بندی و جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری هنگام افزودن محتوا به وب سایت خود از وب سایت‌های دیگر استفاده کنید. به عنوان یک قاعده کلی، باید یک آدرس اینترنتی متعارف برای همه صفحات وب سایت خود تعیین کنید.

 

استفاده صحیح از url

یک دامنه ترجیحی مشخص کنید.

 

هنگام تنظیم وب سایت یا وبلاگ خود، باید دامنه دلخواه خود را مشخص کنید. با این کار به موتورهای جستجو می‌آموزید که از دامنه‌ای که می‌خواهید در طول عمر وب سایت خود استفاده کنید، بهره خواهید برد. ممکن است سوال پیش بیاید که چرا باید این کار را انجام دهید. در این خصوص باید گفت که  فرض کنید یک وب سایت به طور پیش فرض با www و بدون www در مقابل نام دامنه قابل دسترسی است.

به عنوان مثال، اگر دامنه شما example.com است، وب سایت شما می‌تواند توسط http://www.example.com و http://example.com (یعنی بدون www) قابل دسترسی باشد. اگرچه این برای کاربران خوب است، اما برای موتورهای جستجو گیج کننده است زیرا آنها این موارد را دو وب سایت متفاوت در نظر می‌گیرند.

در نتیجه این موضوع بدان معناست که ممکن است با مشکلات نمایه‌سازی، مشکلات محتوایی تکراری و از دست دادن رتبه صفحه مواجه شوید. برای حل این مشکل، باید دامنه دلخواه خود را تنظیم کرده و موتورهای جستجو را در مورد انتخاب خود مطلع کنید.

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، این است که آیا از www در دامنه خود استفاده کنند یا از نسخه غیر www استفاده کنند. هیچ مزیتی از نظر انتخاب یک قالب نسبت به قالب دیگر وجود ندارد، در نهایت به ترجیح شخصی بستگی دارد.

برخی ممکن است ترجیح دهند www را در مقابل دامنه‌های خود داشته باشند زیرا برای آنها طبیعی‌تر به نظر می‌رسد اما اگر تصمیم بگیرید که از نسخه http استفاده کنید هیچ ایرادی ندارد.

آنچه مهم است این است که موتورهای جستجو را از تصمیم خود مطلع کرده و در طول عمر وب سایت خود ثابت قدم باشید. در صورت تغییر نظر، می‌توانید از ۳۰۱ تغییر مسیر برای تغییر بین فرمت‌های مختلف استفاده کنید.

 

یک دامنه ترجیحی مشخص کنید

حذف پیوندهایی که وجود ندارند

 

سایتی که پیوندهای مرده ندارد، نیز در رتبه‌بندی شانس آن را دارد که عملکرد بهتری داشته باشد. چیزی که ممکن است برای بازدیدکنندگان آزاردهنده‌تر از یک بارگذاری صفحه آهسته باشد، رفتن به صفحه‌ای است که اصلا وجود ندارد. اگر پیوندی به صفحه‌ای موجود در سایت شما منتهی شود، افراد با صفحه خطای ۴۰۴ روبرو می‌شوند.

علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند این صفحات خطا را پیدا کنند. در نتیجه آنها تمایل بیشتری به پیدا کردن پیوندهای مرده نسبت به بازدیدکنندگان دارند، زیرا هر پیوندی را که با آن برخورد می‌کنند دنبال می‌کنند، حتی اگر مخفی باشد.

متأسفانه، اکثر سایت‌ها برخی پیوندهای به اصطلاح مرده دارند، زیرا یک وب سایت مداوم در حال پیشرفت است. مواردی در سایت ایجاد می‌شوند و مواردی هم حذف می‌شوند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند به شما در بازیابی پیوندهای مرده در سایت شما کمک کند.

برای جلوگیری از پیوندهای مرده و غیر ضروری، همیشه باید URL صفحه‌ای را که حذف یا جابجا می‌کنید، تغییر مسیر دهید. در حالت ایده‌آل، شما آن را به صفحه‌ای هدایت می‌کنید که جایگزین صفحه قدیمی‌شود. با Yoast SEO Premium، می‌توانید به راحتی خودتان تغییر مسیر دهید و نیازی به توسعه دهنده نیست.

URL های متعارف خود را بررسی کنید. به عبارت دیگر هر صفحه از وب سایت شما باید دارای یک آدرس اینترنتی متعارف باشد. این امر با افزودن برچسب <link rel = ”canonical” href = ”yourpageurl”>، در <head> پست‌ها و صفحات شما تعریف می‌شود.

یک روش ساده این است که به گوگل می‌گوید هنگام نمایه‌سازی وب سایت شما، کدام نسخه از صفحه را در نظر بگیرد. این مفهوم شبیه به دامنه ترجیحی است که در آن یک صفحه از طریق URL های مختلف قابل دسترسی است.

 

حذف پیوندهایی که وجود ندارند

استفاده از برد کرامب، از اصول سئو تکنیکال

 

با استفاده درست از برد کرامب می توان در اصول سئوی تکنیکال از رقبا به خوبی پیشی گرفت. برد کرامب باعث می شود تا کاربر مسیری که هم اکنون در آن حضور دارد را متوجه شود و احساس سردرگمی نکند و یک مسیر به قبل و بعد حرکت کند. ضمنا نه تنها برد کرامب در بهبود تجربه کاربری موثر است، بلکه در رتبه بندی گوگل هم یک معیار محسوب می شود.

 

نتیجه گیری

 

با رعایت این اصول، می توان به معیارهای مورد نظر گوگل نزدیک شد و به رتبه های خوبی در نتایج گوگل رسید. یک وب مستر یا کارشناس سئو باید به تمامی این اصول آگاه باشد و تک تک آنها را در وبسایت خود به کار برده، و نتیجه آن را ببیند.

بحث در مورد اصول سئو تکنیکال، امری پیچیده محسوب می‌شود. به این صورت که دانش اساسی موجود در این باره به اینکه در رتبه بالایی در نتایج جستجو قرار گیرید، کمک بزرگی می‌کند. اما از طرفی ممکن است در نتایج جستجو به سرعت در رتبه بالایی قرار نگیرید و به زمان نیاز دارید تا ربات‌ها سایت شما را بررسی کنند. به عبارتی استفاده از جنبه فنی SEO یک امر مسلم برای رتبه بالا نیست بلکه به شما کمک می‌کند تا در تفاوت بین یک سایت دیگری که از سئو فنی استفاده نکرده است با سایت شما رتبه بالاتری کسب نمایید.

در عین حال باید اطلاعات کافی را در این خصوص جمع‌آوری کنید تا بدانید هنگام کار بر پایه فنی وب سایت خود باید به چه جنبه هایی توجه کنید (همچنین می‌توانید از توسعه‌دهنده سایت خود بخواهید).