متخصص سئو

متخصص سئو کیست؟

متخصص سئو ترجمه انگلیسی «SEO Specialist» می‌باشد. در ایران به متخصص سئو بیشتر «سئو‌کار» می‌گویند. سئو خودش به‌تنهایی به معنی «بهینه‌سازی موتور جستجوگر» است. یک متخصص سئو باید مهارت‌های مختلفی را یاد داشته باشد تا به وبسایت نهایت کمک خودش را بکند و بتواند آن وبسایت را در گوگل بالا بیاید.

باید گفت که کارکردن روی سئو یک سایت به‌تنهایی فایده‎‌ای ندارد. در واقع باید علاوه بر سئو، روی محتوا یک سایت هم کار شود. باید گفت در اصل این محتوا یک سایت است که هرچه جذاب‌تر و مفیدتر باشد بازدید بیشتری هم دریافت می‌کند. یک متخصص سئو باید بتواند محتوای جذاب سایت را به‌خوبی بهینه‌سازی کند تا در گوگل رتبه یک را دریافت کند. اگر شما هم دوست دارید وب‌سایتتان در رتبه‌های برتر گوگل بیاید یا مشکل سئو دارید، یا نه اصلاً دوست دارید یک متخصص سئو بشوید حتماً ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

متخصص سئو

چگونه یک متخصص سئو خوب شویم؟

برای این‌که یک متخصص سئو خوب شویم باید یک سری مهارت‌های حرفه‌ای یاد بگیریم:

  • گذراندن دوره کارآموزی سئو در یک شرکت
  • آموزش سئو از طریق ویدئوهای آموزشی در اینترنت
  • دریافت گواهینامه SEO از وب‌سایت‌های معتبر
  • شرکت در آموزشگاه‌هایی که سئو یاد می‌دهند
  • کار روی وبسایت شخصی و پیاده‌سازی تاکتیک‌های مختلف سئو

یکی از بهترین و جامع‌ترین روش تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو، آموزش سئو از طریق ویدئوهای آموزشی که در سایت‌های گذاشته می‌شود است. در کنار این روش گذراندن یک دوره کارآموزی در یک شرکت هم یکی از روش‌های بسیار مفید است. با این کار شما می‌توانید در طول مدت حدود سه ماه مهارت‌های اصلی سئو کاری را یاد بگیرید.

 

متخصص سئو یک فرد با تجربه کافی است
سئو بدون تولید محتوا معنایی ندارد، یک متخصص سئو باید با کارشناس تولید محتوا همکاری کند.

به‌طورکلی یک متخصص سئو چه مهارت‌های باید یاد داشته باشد؟

یک متخصص سئو باید چیزی فراتر از انتخاب چند کلمه کلیدی و ایجاد بک‌لینک برای یک سایت را بلد باشد. به‌طورکلی یک سری چک‌لیست وجود دارد که هر سئوکار باید بتواند آن‌ها را اجرا کند.

  • بتواند کلمات کلیدی را به‌درستی انتخاب کند.
  • درباره الگوریتم‌های مختلف گوگل اطلاعات کافی داشته باشد.
  • توانای لینک‌سازی درست و مفید
  • توانای استفاده از ابزار‌های تحلیلی مانند Google Keyword Planer
  • آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و نحوه کارکردن آن‌ها
  • مهارت در تولید ویدیو و محتوای بصری
  •  درک نسبی از HTML و CSS
  •  توانایی بررسی رقبا
  • پیداکردن ایرادات و ارور‌های سایت
  • داشتن توانایی نوشتن متن‌های تبلیغاتی

هرچه یک متخصص سئو بیشتر روی سایت‌های مختلفی کارکرده باشد و هرچه تجربه بیشتری داشته باشد مهارت‌های ذکر شده را بهتر و سریع‌تر می‌تواند انجام دهد.

متخصص سئو

موتور‌های جستجوگر چگونه به مطالب نظارت دارند؟

در این‌که موتور‌های جستجوگر از الگوریتم‌های پیشرفته استفاده می‌کنند شکی نیست. اما در واقع چگونه این کار انجام می‌گیرد و آیا راه‌های دورزدن این الگوریتم وجود دارد یا خیر یک بحث دیگری است.

موتورهای جستجوگر مختلف یک پایگاه ذخیره داده‌ها یا همان «دیتابیس» دارند که تمام اطلاعات صفحات مختلف وب‌سایت‌ها قبل از این‌که نمایش داده شوند آنجا ذخیره می‌شوند. سپس با ایجاد درخواست انتشار از طریق سرچ کنسول در گوگل صورت می‌گیرد.

گوگل یک سری عنکبوت‌ها (یک نوع ربات) دارد. این عنکبوت‌های گوگل وظیفه جستجو در سایت‌های جدید را برعهده دارد.

بعد کدهای سایت توسط خزنده‌ها(Crawler) بررسی می‌شوند. اگر همه چیز درست و مرتب بود صفحه در گوگل نمایش داده می‌شود.

گوگل فاکتور‌های مختلفی را بررسی می‌کند. طبق گفته‌های گوگل حدود ۲۰۰ فاکتور بررسی می‌شوند تا یک سایت در رتبه نخست گوگل قرار گیرد.

در ادامه تعدادی از عوامل اصلی را که در رتبه‌بندی سایت تأثیر دارند برایتان توضیح می‌دهم. یک متخصص سئو باید به این مطالب دید تخصصی داشته باشد.

 

ربات گوگل

 

کدام عواملی که در بهبود سایت تأثیر دارند؟

قدرت «Authority»  

به‌طورکلی قدرت یک سایت بر اساس تعداد پیوندها‌یی است که به دامنه داده می‌شود. هرچه پیوند‌های دامنه بیشتر باشد طبیعتاً قدرت آن نیز بیشتر شده و گوگل آن را در نظر می‌گیرد.

یک متخصص سئو باید بتواند پیوند‌های مفیدی برای یک صفحه درست کند و بر روی پیوند‌ها نظارت دائم داشته باشد.

ارتباط «Relevancy»

منظور از ارتباط در یک سایت میزان مطابقت کلمات کلیدی استفاده شده در سایت با محتویات آن است. در واقع اگر کاربری درباره‌ی خودرو ۲۰۶ سرچ می‌کند واقعاً به صفحه‌ای هدایت شود که در آن خودرو ۲۰۶ وجود دارد، نه اینکه به سایت املاکی یا لباس مردانه هدایت شود. پس این‌که محتویات سایتمان با کلیدواژه سرچ شده تطابق داشته باشد هم یکی از فنونی است که یک متخصص سئو باید آن را به‌خوبی یاد داشته باشد.

کیفیت «Quality»

کیفیت سایت از عوامل دیگری است که توسط گوگل ارزیابی می‌شود. این‌که متن‌ها کپی شده نباشند و بتواند ارتباط و تعامل خوبی با کاربران ایجاد کند، همه عوامل دیگر در بهبود جایگاه سایت نقش اساسی دارند. برای این کار یک متخصص سئو باید به‌صورت دائم روی محتویات سایت نظارت کند و ایرادات آن را رفع کند. مطالب سایت باید با عنوان هم‌خوانی داشته باشد و برچسب‌های انتخاب شده باید با محتویات مرتبط باشند. کیفیت از مهم‌ترین عوامل در بهبود سئو سایت است به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان از محتوا‌های کپی پیست شده استفاده نکنید.

 

تاثیر سرعت سایت بر روی سئو

سرعت بالا وبسایت شما علاوه بر اینکه باعث سئو مثبت خواهد شد برروی ترافیک آن نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. به گفته ی خود گوگل” میانگین زمان لازم جهت بارگذاری یک صفحه بر روی تلفن همراه ۱۵ ثانیه می باشد, با این حال بیشتر مخاطبان وب سایت ها که بیشتر از زمان ۳ ثانیه برای بالا ادن سایت زمان می برند منجر به ترک سایت می شود.”

 

موبایل فرندلی بودن سایت


با در نظر گرفتن این فاکتور یعنی سرچ صوتی گوگل , اهمیت موبایل فرندلی بودن و تاثیر ان بر روی سئو بیشتر از قبل مشخص خواهد شد. افرادی که از سرچ صوتی بیشتر استفاده میکنند طبیعتا اولین دستگاهی که برای سرچ موضوع خود استفاده میکنند موبایل همراه خودشان است که اگر سایت شما موبایل فرندلی نباشد و در واقع بر روی موبایل خوب بارگذاری نشود متاسفانه میزان ترافیک خیلی کمی از سمت سرچ صوتی گوگل به ایدتان می شود.

 

زمان ثبت شدن دامنه

طبق اخرین اخبار بدست امده از شرکت گوگل مبنی بر اهمیت قدمت دامنه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که هر چه دامنه قدیمی‌تر باشد، ارزش آن برای گوگل بیشتر خواهد بود. زیرا که دامنه‌های جدید ممکن است بعد از سپری شدن زمانی کوتاه از بین بروند اما دامنه‌های با سابقه، سال‌های سال به فعالیت خود در حوزه ی فعالیت خود ادامه خواهند داد و گوگل نیز ارزش بیشتری به آنها اختصاص می‌دهد. بی شک سن دامنه یا ههان زمان کار کرد دامنه فاکتوری نیست که بتوانیم آن را تغییر دهیم اما در عوض برای رسیدن به کسب موفقیت در گوگل می‌توانیم برای مدت طولانی به دامنه‌ی خود پایبند بمانیم.

طول محتوا صفحات

محتوایی که در یک صفحه کلمات بیشتری دارد واضحا، میزان وسیع تری از یک موضوع را پوشش خواهد داد و به احتمال زیاد نسبت به مقالات کوتاهتر و کمتر ترجیح داده خواهد شد. SERPIQ متوجه شده است که طول محتوا با موقعیت سایت در نتایج جستجوی گوگل رابطه ی مستقیم دارد.

 

بهینه سازی تصاویر در صفحات

در این که تصاویر به جذابیت و درک بهتر مطالب یک سایت کمک شایانی می‌کنند شکی نیست. به همین خاطر باید تصاویر صفحات وب از نظر تعداد تکرار، اندازه، نام و تگ ALT مناسب باشند تا عمق مطلب را با تصویر برساند.

 

آیا راهی برای دورزدن گوگل وجود دارد؟

روش‌های مختلفی جهت دور زدن الگوریتم گوگل در چند سال پیش کاربرد فراوانی داشت، از تکرار زیاد کلمات کلیدی تا انواع روش ‌های کپی پیست کردن. نکته مهم این است که الگوریتم‌های گوگل همواره در حال بروز رسانی‌اند و گوگل امروزه خیلی بهتر و سریع‌تر به مطالب جعلی و کپی شده پی ‌می‌برد و صفحه‌های متخلف را پنالتی می‌کند. روش‌های مختلفی به نام سئو خاکستری و سیاه وجود دارند که سئو کار‌های مختلف از این روش‌ها آگاه هستند. سئو سیاه چندان توصیه نمی‌شود و بهتر است مطالب خودتان خالص و غیر کپی شده باشند.

همانطور که گفته شد گوگل پیوسته الگوریتم‌های خودش را بروز رسانی می‌کند پس بهتر است طبق قوانین گوگل عمل کنید و به دنبال

راه‌های دور زدت گوگل نباشید.

 

ابزار گوگل برای سئو کار

 

ویژگی های یک سئو کار حرفه ای و خوب:


۱-یک سئو کار خوب ابتدا بسیار دقیق به بررسی کلمات کلیدی شما با بررسی رقبا می پردازد.
۲–یک سئو کار خوب به شما قول یک ماهه  آمدن به نتیجه ی  اول گوگل را نخواهد داد چون فرایند بالا آوردن سایت در سرچ گوگل یک فرایند زمان بر است و نیازمند صبر می باشد.در صورتی که چنین قولی را داد سئوی کلاه سیاه برای شما انجام خواهد داد که در ان صورت هم شما نتیجه ای در گوگل نخواهید گرفت .

۳–یک سئو کار خوب بر تمامی ابزار های سئو تسلط کافی را دارد و برای حل مشکلات سئو راه حل های حرفه ای و تخصصی و انالیز شده دارد.
۴-باید بسیار به روز باشد و الگوریتم های روز گوگل را به خوبی بداند تا رفتار با گوگل را بلد باشد و برروی سایت شما پیاده می کند.
۵-برای سایت شما زمان می گذارد و الکی وقت شما را نمی گیرد و خیلی دقیق و جزئی سایت را رصد میکند.

۶-با این وجود که اکثر سئوکارها،کار محتوا نویسی را انجام نمیدهند؛اما یک سئوکار خوب باید بر نوشتن محتوای سئو شده مسلط باشد زیرا که بتواند از کیفیت ان با خبر شود .و بتواند محتوا نویس را راهنمایی کند تا محتوا به بهترین شکل خود پیش برود  و محتوای سایت شما را بررسی و ادیت کند.
۷-یک سئوکار متخصص و حرفه ای به ابزارهایی که رفتار کاربران را بررسی میکند مانند انالیتیکس تسلط کافی را دارند چون صرفا هدایت کاربر به سایت مهم نیست بلکه کاربر باید از ما راضی باشد تا به مشتر تبدیل شود و از خدمات سایت شما استفاده کنند و این میسر نیس مگر با بررسی رفتار آنها در ورودی و خروجی به سایت با استفاده از ابزار هایی مانند گوگل انالیتیکس(google analytics) .

۸-همهی کارهای سئو کار از پایه برای سایت شما را سایت شما را انجام می دهد و هیچ ایرادی در سایت شما از نظر سئو بودن باقی نمی گذارد .ویژگی های مانند داشتن هدینگ (h1,h2,h3,…)،عنوان مناسب و دیسکریپشن ،متن جایگزین برای تصاویر و عکس ها(alt)،تایتل برای لینک و دگر ویژگی ها مثل بهینه بودن سرعت سایت،کم حجم کردن فایل های سی اس اس و جی اس می پردازد

۹-شما را برای هزینه کردن در راه های تبلیغاتی به درستی راهنمایی می کند برای مثال استفاده از رپورتاژ،کار در زمینه ی بک لینک روی شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک اینستاگرام و توییتر که برای گوگل اهمیت ویژه ای هم خواهد داشت.
۱۰-سئوکار حرفه ای باید باعث شود ترافیک سایت شما بالا رود و کاربران و در انتها مشتریان زیادی برای دریافت خدمات یا محصولات شما در خاست بدهند.
این ۱۰ ویژگی ویژگی های مهم یک سئوکار خوب و حرفه ای و متخصص است. ویژگی های زیاد دیگر نیز وجود دارند که برای مشاوره با مشاوران سئو شرکت بازاریابی دات ای ار می توانید با ما تماس بگیرید

سئوکار خوب و حرفه ای چقدر درآمد دارد؟

میزان درآمد سئو کار به عوامل زیادی بستگی دارد یکی از این عوامل همان ویژگی هایی است که برای شما در بالا توضیح داده شد.یکی دیگر از عوامل میزان تجربه کاری و نمونه کارهای موفق است ومیزان تعهد کاری کارشناس سئو می باشد.و یکی دیگر از مهم ترین عوامل پرزنت خود فرد سئو کار می باشد.این عامل فقط مختص کارشناسان سئو نیست و در تمام زمینه های کاری یک عامل مهم برای مشخص شدن میزان دستمزد سئوکار است.اینکه کارشناس به چه اندازه بتواند خودش را خوب معرفی کند و چه تعداد مشتری راضی برای خود نگه دارد.

 

ولی به صورت خلاصه یک سئو کار باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

فعالیت مفید و طبق توصیه‌های گوگل: باید طبق توصیه‌های گوگل و به دور از کپی پیست عمل کند.

آشنایی کامل با کلمات کلیدی: یک سئو کار باید با کلمات کلیدی و ابزار‌های مرتبط آن آشنایی کامل داشته باشد.

تجربه کاری: هرچه سئو کار تجربه کاری بیشتری داشته باشد بهتر و سریع‌تر می‌تواند سئو سایت را انجام دهد.

تولید محتوای خاص: یک سئو کار علاوه بر کار روی سئو باید با انواع محتوا و چگونگی نوشتن آن هم آشنایی داشته باشد.

 

کار متخصص سئو

همکاری متخصص سئو

یک متخصص سئو باید با متخصصان مختلفی همکاری داشته باشد، از جمله متخصصانی که یک سئو کار با آن در ارتباط است می‌توان به  کارشناس تولید محتوا و کارشناس طراحی سایت نام برد. یک سئو کار باید بتواند ایرادات مهم در زمینه محتوا و طراحی را ارزیابی کند.

همکاری با کارشناس تولید محتوا

یک کارشناس تولید محتوا فردی است که می‌تواند محتوا‌های گوناگونی را تولید کند، در واقع یک سایت بدون محتوا مانند یک هواپیمایی است که بنزین ندارد. یک متخصص سئو باید با یک متخصص محتوا نویسی همکاری کند و پس از بررسی متن و محتوا تولید شده توسط سئوکار، آن متن در سایت گذاشته می‌شود و بعد از آن بازهم سئوکار به طور پیوسته به مطالب و محتوا سایت باید اشراف داشته باشد.

همکاری با کارشناس طراحی

طراحی هم یکی دیگر از مواردی است که یک سایت را بهبود می‌بخشد، در واقع طراحی جذاب سایت به کاربران مختلف این امکان را می‌دهد تا بتوانند مطالب مختلف دسترسی آسان پیدا کنند. علاوه بر دسترسی به کاربران طراحی جذاب باعث جذب چشمگیر کاربران می‌شود.

یک سئوکار باید با یک طراح سایت هم همکاری کند بدین ترتیب که سئو‌کار طراحی انجام شده را تحت ابزار‌های خاصی بررسی می‌کند و با این کار نکات و اشکالات سایت را برآورد می‌کند. یک سئوکار باید توانایی این را داشته باشد که بتواند سایت‌های رقیب را از لحاظ طراحی ارزیابی کند و سپس به طراح این تحلیل و بررسی را منتقل کند، اگر لازم بود طراحی بهبود پیدا کند.

 

متخصص سئو

 

جمع‌بندی مطالب

به نظر می‌رسد با رشد چشمگیر فضای مجازی و تبدیل‌شدن اکثر کسب‌وکارها به‌صورت آنلاین، نیاز فراوانی به متخصصین مختلف در بخش‌های دیجیتال مارکتینگ، سئو و تولید محتوا باشد.

یک سئوکار یا متخصص سئو باید اشراف فراوانی به ساختار سایت‌ها داشته باشد، سئوکار به‌تنهایی نمی‌تواند رتبه سایت را در گوگل افزایش دهد و حتماً یک متخصص تولید محتوا هم لازم باید با او همکاری کند‌. محتوای سئو شده به‌خوبی می‌تواند رتبه‌بندی سایتتان را افزایش دهد و با پشتکار فراوان شما هم می‌توانید یک سایت خوب و مفیدی داشته باشید.

شما هم اگر دوست دارید که یک متخصص سئو حرفه‌ای باشید کافیست چند ویدیو مشاهده کنید و سپس دوره‌های کار‌آموزی مختلفی را طی کنید، پس از آن که دوره‌های کارآموزی را طی کردید در شرکت نسبتاً کوچک شروع به کار کنید و کم کم با کسب دانش بیشتر تجربیات خودتان را افزایش دهید. برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو  لازم است سالیان سال در سایت‌های مختلف فعالیت کرده باشید. همان‌طور که در مطالب قبلی هم اشاره کردیم یک متخصص سئو باید با محتوا نویس و طراح سایت هم در ارتباط باشد و بد نیست خود متخصص سئو هم کمی مهارت طراحی یاد داشته باشد.

امیدوارم مطالب عنوان شده برایتان مفید بوده و بتوانید در آینده از آن استفاده لازم را داشته باشید.