چک‌لیست سئو

چک‌لیست سئو

چک لیست سئو

سر فصل ها

چک لیست نهایی فنی SEO، اولین قدم در هر استراتژی کامل SEO، در بهبود ملاحظات SEO فنی شماست. اطمینان از اینکه وب سایت شما در بهترین حالت است به ترافیک بیشتر، رتبه‌بندی کلمات کلیدی و بازدید منجر می‌شود. اگر نمی دانید سئو فنی دقیقا چیست؟ و چک لیست سئو چه کاری را انجام می‌دهد، برای اطلاع از اصول اولیه آن به خواندن ادامه دهید. پیروی از این چک لیست سئو به شما کمک خواهد کرد که ترافیک و بازدید وب سایت خود را به بیش از ۶۴۰،۰۰۰ بازدید ماهانه جستجو افزایش دهید.

 

چک لیست اصول SEO

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) یکی از مهارت‌های اصلی تجارت اینترنتی است. این چک لیست سئو شامل مهمترین جنبه‌هایی است که باعث می‌شود رتبه وب سایت شما در صفحه اول Google حفظ شود.  بیایید با چند شیوه SEO که همه باید در سایت خود داشته باشند شروع کنیم. این موارد به طور مستقیم رتبه‌ها را بهبود نمی‌بخشد، بلکه در تنظیم رتبه شما در Google مهم است.

  1.  نصب Yoast SEO.

Yoast SEO یک افزونه رایگان سئو برای وردپرس و چند CMS دیگر است که برای ایجاد نقشه سایت، بهینه‌سازی برچسب‌های متا و موارد دیگر بسیار کارآمد است. اگر از WordPress یا CMS دیگری که Yoast را پشتیبانی کند استفاده نمی‌کنید، به گوگل بروید و بهترین افزونه سئو را برای CMS خود پیدا کنید. اگر از پلت فرم وب سایت دیگری مانند Shopify استفاده می‌کنید، احتمالا نیازی به افزونه SEO ندارید.

  1. ایجاد نقشه سایت.

نقشه‌های سایت به موتورهای جستجو می‌گویند که از کجا مطالب مهم و مشخص را در سایت بیابند تا بتوانند به راحتی صفحات شما را بارگذاری و فهرست‌بندی کنند.

در نتیجه مطمئن شوید که سایت شما دارای نقشه سایت XML بهینه شده است. نقشه‌های سایت XML به موتورهای جستجو در مورد ساختار سایت شما و مواردی که باید در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر (SERP) فهرست‌بندی کنند، می‌گوید. به این ترتیب بهتر است که نقشه سایت شما بهینه شده باشد و باید شامل موارد زیر باشد:

هرگونه محتوای جدیدی که به سایت شما اضافه می‌شود (پست‌های اخیر وبلاگ، محصولات و غیره).

۲۰۰ آدرس اینترنتی با یک نقشه کلی مناسب.

چنانچه بیش از ۵۰،۰۰۰ آدرس اینترنتی دارید و اگر سایت شما دارای URL های بیشتری است، باید چندین نقشه سایت XML داشته باشید تا عمکلرد بارگذاری صفحات وب سایت خود را حداکثر کنید.

همچنین باید موارد زیر را از نقشه سایت XML حذف کنید:

آدرس‌های اینترنتی همراه با پارامترها.

URL هایی که  تغییر مسیر می‌دهند یا دارای برچسب‌های غیر متعارف یا بدون فهرست هستند.

آدرس‌های اینترنتی با کد وضعیت xx 4 یا xx5.

در عین حال که باید محتوای تکراری نداشته باشد.

می‌توانید گزارش پوشش فهرست را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید تا ببینید آیا خطای فهرست‌بندی در نقشه سایت XML شما وجود دارد. اگر چنین چیزی را مشاهده کردید، باید در برطرف کردن آن اقدام نمایید.

  1. یک فایل robots.txt ایجاد کنید.

مطمئن شوید که سایت شما توسط یک فایل robots.txt بهینه شده است. فایل‌های Robots.txt مانند یکسری دستورالعمل‌هایی برای روبات‌های موتور جستجو در مورد نحوه بارگذاری آدرس‌های صغحات وب سایت شما هستند. هر وب سایتی دارای یک آدرس خاص برای بارگذاری و تعداد محدودی از آدرس‌های صفحات مختلف در آن است که می‌تواند در بارگذاری آنها مورد استفاده  قرار گیرد.

بنابراین ضروری است که مطمئن شوید تنها مهمترین صفحات شما ایندکس می‌شوند. از طرف دیگر، باید مطمئن شوید که فایل robots.txt شما هر چیزی را که می‌خواهید فهرست‌بندی شود، مسدود نمی‌کند.

 

در اینجا چند آدرس اینترنتی وجود دارد که باید آنها را در فایل robots.txt خود مجاز نکنید:

  1. فایل‌های موقت
  2. صفحات مدیریت
  • صفحات سبد خرید و پرداخت
  1. صفحات مربوط به جستجو
  2. نشانی‌های وب حاوی پارامترها.

در نهایت،  مکان نقشه سایت XML را در فایل robots.txt قرار دهید. برای بررسی عملکرد صحیح فایل خود می‌توانید از آزمایش کننده robots.txt Google استفاده کنید.

به طور کلی Robots.txt یک فایل متنی ساده است که به موتورهای جستجو می‌گوید کجا می‌توانند و کجا نمی‌توانند در سایت شما قرار بگیرند. داشتن یک فایل robots.txt یک تمرین خوبی است، برای این مورد که ممکن است لازم باشد از بارگذاری صفحات یا بخشهایی از سایت خود توسط موتورهای جستجو جلوگیری کنید، که خود در چک لیست سئو یک امر ضروری است.

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین را اداره می‌کنید، ممکن است نخواهید که ربات‌های موتورهای جستجو، صفحه سبد خرید کاربران شما را بارگذاری و فهرست‌بندی کنند. با مراجعه به yourdomain.com/robots.txt می‌توانید بررسی کنید که آیا فایل robots.txt دارید یا خیر.

  1. Google Analytics را نصب کنید.

Google Analytics یک ابزار رایگان دیگری است که به شما امکان می‌دهد ببینید چند نفر از سایت شما بازدید می‌کنند، از کجا آمده‌اند و چگونه با سایت شما در تعامل هستند.

  1. Bing Webmaster Tools را راه‌اندازی کنید.

Bing Webmaster Tools اساسا معادل Bing از کنسول جستجوی Google است. نحوه تنظیم آن را در ادامه به طور کامل خواهید دید.

  1. Ahrefs Webmaster Tools را تنظیم کنید.

Ahrefs Webmaster Tools (AWT) یک ابزار رایگان است که به شما کمک می‌کند عملکرد SEO وب سایت خود را بهبود بخشیده و ترافیک جستجوی بیشتری دریافت کنید. برای این ابزار مهم چند ویژگی اصلی وجود دارد:

سایت خود را برای مشکل SEO جستجو خواهید کرد.

همه بک لینک‌های (لینک‌های خارجی) خود را مشاهده می‌کنید.

همه کلمات کلیدی را که براساس رتبه‌بندی آنها استفاده کرده‌اید، مشاهده می‌کنید.

  1. Google Search Console را راه‌اندازی کنید.

کنسول جستجوی گوگل یک ابزار رایگان برای ردیابی عملکرد جستجوی ارگانیک سایت شما است. در این قسمت چند نکته وجود دارد که می‌توانید از این موارد شروع کنید:

 

کلمات کلیدی را که رتبه‌بندی شده است را ببینید.

موقعیتهای رتبه‌بندی آنها را بررسی کنید.

خطاهای وب سایت را بیابید.

نقشه سایت مناسبی را طراحی کنید.

نحوه تنظیم این موارد را در ادامه خواهید دید.

به طور کلی Google Search Console شما این امکان را می‌دهد که سایت خود را بررسی کرده و رتبه‌بندی کلمات کلیدی ببینید. همچنین می‌تواند به شما در مورد بهبود برخی از موارد اطلاعات بدهد.

چک لیست محتوا

تحقیقات کلمات کلیدی مهمترین بخش از پازل SEO است. اگر نمی‌دانید مردم به دنبال چه کلمات کلیدی هستند، چگونه می‌توانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید؟ این موارد چک لیست در این بخش باید مورد بررسی قرار گیرد.

  1. پیداکردن یک کلمه کلیدی اصلی برای هدف قراردادن.

یک کلید واژه اصلی برای هدف‌گیری پیدا کنید. به این صورت که هر صفحه در وب‌سایت شما باید یک کلمه کلیدی اصلی را هدف قرار دهد. می‌توانید کلمات کلیدی را با استفاده از Google Keyword Planner پیدا کنید و ایده‌های زیادی را مورد بررسی قرار دهید.

شما باید به طور دوره‌ای کلمات جستجو شده اصلی را برای یافتن کلمات کلیدی مناسب انجام دهید. همچنین باید مطمئن شوید که هر بار که یک محتوای جدید را منتشر می‌کنید، بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کرده‌اید.

 

چگونه بدانید بهترین کلمه کلیدی کدام است؟

روشی وجود دارد که محبوب‌ترین و پرتکرارترین کلمات جستجوشده در خصوص موضوعات مختلف را نشان می‌دهد که یک نکته بسیار مهم در چک لیست سئو است.

به عنوان مثال، فرض کنید شما در حال نوشتن پستی در مورد بهترین پودرهای پروتئینی هستید. روشهای زیادی برای جستجوی افراد وجود دارد، مانند:

بهترین پودر پروتئین چیست؟

بهترین مکمل‌های پروتئینی

بهترین شیک‌های پروتئینی

بنابراین، کدام یک از این کلمات کلیدی را هدف قرار می دهید؟ خوشبختانه، راهی آسان برای پی بردن به این موضوع وجود دارد. فقط موضوع خود را در Explorer Keywords Ahrefs جستجو کرده و به کلمات جستجو شده قبلی را مشاهده کنید.

در نتیجه به سادگی کلمه کلیدی را نشان می‌دهد که بیشترین بازدید را برای وب سایت شما ایجاد می‌کند و وب سایت شما را به صفحه رتبه بالا خواهد برد.

  1. هدف جستجو را ارزیابی کنید.

هدف جستجو دلیل جستجوی جستجوگر است. به عبارتی اگر صفحه شما با مورد جستجو شده، مطابقت نداشته باشد، شانس رتبه‌بندی بالا برای شما بسیار کم است. در نتیجه مهم است که قصد جستجو را چگونه ارزیابی می‌کنید. به انواع و قالب صفحات رتبه‌بندی شده در Google برای کلمه کلیدی اصلی خود نگاه کنید.

به عنوان مثال، ما می‌توانیم از URL ها و عناوین نتایج رتبه‌بندی برتر برای مهارت‌های بازاریابی ببینیم که چه کلماتی با چه محتوایی در نتیج وجود دارند. اگر این کلمه کلیدی با نتیج جستجو مطابقت نداشته باشد، احتمالا رتبه‌ای در نتایج جستجو نخواهید داشت. زیرا با هدف جستجو مطابقت ندارد.

برای ارزیابی هدف جستجو، فقط صفحات دارای رتبه برتر را با این سه مورد بررسی کنید:

نوع محتوا، قالب محتوا، زاویه محتوا.

فقط یک نوع رتبه‌بندی صفحه وجود دارد و آن پست‌های وبلاگ است. هیچ صفحه محصول، صفحه فرود یا هر چیز دیگری وجود ندارد.

در مورد قالب محتوا، همه آنها لیست هستند. هیچ راهکار، نظر، آموزش، یا راهنمای گام‌به‌گام وجود ندارد.

و به نظر می‌رسد زاویه محتوا تازه است زیرا تقریباً در همه عناوین سال ذکر شده است.

برای داشتن بهترین شانس برای رتبه‌بندی در یک کلمه کلیدی، باید یک پست وبلاگ به سبک لیست ایجاد کنیم و آن را سال‌به‌سال به‌روز کنیم.

  1. مشکل خواننده را حل کنید.

درک هدف جستجو اولین قدم برای حل مشکل خواننده است زیرا به شما می‌گوید که به دنبال چه نوع محتوایی هستند. تحقیق یکی دیگر از مراحل مهم است. اما برای ایجاد محتوای واقعا عالی، باید فراتر بروید و مشکل بازدیدکنندگان را در نظر بگیرید.

  1. درباره آنچه مردم می‌خواهند بدانند تحقیق کنید.

هرکسی کلمات کلیدی سئو را جستجو می‌کند و شما با تجزیه‌وتحلیل قصد جستجو می‌فهمید که افراد به دنبال تعریفی از این اصطلاح هستند، اما سؤالات دیگر آنها چیست؟ و چه اطلاعات دیگری باید در محتوای خود بگنجانید؟

جعبه “People Also Ask ” گوگل نیز اطلاعاتی در این باره ارائه می‌دهد.

 

  1. شانس خود برای رتبه‌بندی در گوگل را ارزیابی کنید.

درحالی‌که رتبه‌بندی هیچ کلمه کلیدی در بلندمدت غیرممکن نیست، اما برای کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، می‌تواند بسیار دشوار باشد.

چک لیست سئو On-page

کار بعدی شما بهینه‌سازی یا سئو محتوای واقعی در صفحه‌تان است.

  1. مطمئن شوید URL های شما دارای ساختار مرتبی هستند.

گوگل همواره توصیه کرده که باید ساختار URL سایت تا حد ممکن ساده باشد. در نتیجه باید گفت که URL های بیش از حد پیچیده، می‌توانند با ایجاد تعداد زیاد URL های غیر ضروری که به محتوای یکسان یا مشابه در سایت شما اشاره ‌کنند، و در نهایت مشکلاتی را برای کاربرانی که به دنبال اطلاعات در سایت شما هستند، ایجاد می‌کنند.

در نتیجه، ممکن است Googlebot نتواند تمام محتوای سایت شما را فهرست‌بندی کند.

در این قسمت چند نمونه از آدرس‌های اینترنتی مشکل دار آورده شده است:

پارامترهای مرتب‌سازی برخی از سایتهای خرید بزرگ روشهای متعددی برای مرتب‌سازی اقلام یکسان ارائه می‌دهند و در نتیجه تعداد URL های آنها بسیار بیشتر می‌شود. مثلا:

http://www.example.com/results؟search_type=search_videos&search_query=tpb&search_sort=relevance&search_category=25

پارامترهای نامربوط درURL ، مانند پارامترهای ارجاع است. مثلا:

http://www.example.com/search/noheaders؟click=6EE2BF1AF6A3D705D5561B7C3564D9C2&clickPage=OPD+Product+Page&cat=79

در صورت امکان، باید این URL ها را با کوتاه کردن این پارامترهای غیر ضروری کوتاه کنید.

  1. از URLهای کوتاه و توصیفی استفاده کنید.

طبق مطالعات روی بیش از دو میلیونURL، آن‌هایی که URL کوتاه‌تر دارند رتبه بهتری دارند. اما توصیف را فدای طول نکنید. یک دیگر از موارد چک لیست سئو این است که  URLهای شما باید آنچه را که کاربر هنگام کلیک کردن روی صفحه انتظار دارد، ارائه دهند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که کلمه کلیدی خود را به‌عنوان URL تنظیم کنید.

برای مثال :https://seo.bazaryabi.ir/how-search-engines-work

این URL روشن می‌کند که انتظار از این صفحه چیست.

  1. برچسب و توضیحات جذاب بنویسید.

بیشتر افراد به شما می‌گویند که کلمه کلیدی موردنظر خود را به برچسب عنوان و توضیحات متای خود اضافه کنید. آیا این توصیه بدی است؟ اصلا.

اما به‌هرحال هدف اصلی شما نباید فقط این باشد که کلمات کلیدی را در چنین مکان‌هایی قرار دهید. در عوض، برای تهیه یک عنوان و توصیف جذاب تلاش کنید که CTR را افزایش داده و بازدید بیشتری را به وب‌سایت شما وارد کند.

به طور کلی مانند URL ها، برچسب‌های عنوان در نتایج جستجوی Google نشان داده می‌شوند و به جستجوگران کمک می‌کند بفهمند به طور کلی صفحه در مورد چیست. توصیه رایج برای برچسب های عنوان این است که از کلمه کلیدی مورد نظر خود استفاده کنید. در نتیجه بسیار مهمتر است که چیزی جذاب بنویسید که باعث شود افراد بخواهند روز وب سایت شما کلیک کنند.

  1. از یک H1 در صفحه خود استفاده کنید.

جان مولر از گوگل اظهار داشت که استفاده از هر تعداد برچسب H1 در صفحات خود اشکالی ندارد. اما ما فکر می‌کنیم که استفاده از فقط یک برچسب کافی است. این به این دلیل است که H1 ها معمولا به‌عنوان بسته‌بندی عنوان صفحه مورداستفاده قرار می‌گیرند و یک صفحه فقط می‌تواند یک عنوان داشته باشد.

دو دلیل مهم وجود دارد که کلمه کلیدی‌تان را در این عناوین بگنجانید:

اول، قابلیت اسکن داشتن کلمه کلیدی د H1، به شما کمک می‌کند تا خواننده را در جای مناسب قرار دهد. این موضوع روشن می‌کند که محتوای شما با موضوعی که به‌احتمال زیاد قبل از ورود به صفحه شما در گوگل جستجو می‌کردند، ارتباط دارد.

دوم، قاب‌بندی لینک. افراد اغلب با استفاده از عنوان به صفحه شما پیوند می‌دهند. درج کلمه کلیدی خود در H1 احتمال دریافت پیوند با کلمه کلیدی موردنظر خود را افزایش می‌دهد.

 

  1. پیوند به منابع داخلی و خارجی مرتبط

صفحات وب که به منابع با DR بالا پیوند می‌یابند، بالاتر از آنهایی هستند که این ارتباط را ندارند؛ بنابراین، از پیوند دادن به صفحات دیگر نترسید. فقط مطمئن شوید که به موارد مرتبط و با کیفیت بالا پیوند داده‌اید.

پیوندهای داخلی نیز مهم هستند. هر زمان مطلب جدیدی منتشر کردید، سعی کنید آنها را از سایر صفحات مرتبط خودتان اضافه کنید. پیوندهای داخلی به Google کمک می‌کند بفهمد صفحه شما درباره چیست. همچنین آنها به موتورهای جستجو و کاربران در جهت یابی وب سایت شما کمک می‌کنند.

نحوه یافتن فرصت های مرتبط داخلی پیوند به صورت مراحل زیر است:

یک حساب کاربری Ahrefs Webmaster Tools رایگان ایجاد کنید.

وب سایت خود را با Site Audit جستجو کنید.

به گزارش فرصتهای پیوند بروید.

یک فیلتر صفحه هدف اضافه کنید و آن را در صفحه جدید خود تنظیم کنید.

  1. تصاویر خود را با متن توصیفی alt بهینه کنید.

اکثر صفحات دارای رتبه برتر کلمات کلیدی موردنظر خود را در هیچ‌ یک از ویژگی‌های alt ندارند. هدف از متن alt این است که در صورت عدم بارگذاری تصویر، متن را به خواننده ارائه دهد. به همین دلیل، باید اطمینان حاصل کنید که برچسب‌های alt توصیفی هستند. این موضوع اغلب منجر به درج طبیعی کلمات کلیدی هدف شما می‌شود.

تصاویر را به صورت توصیفی نامگذاری کنید. از نام فایل‌های عمومی مانند IMG_875939.png یا Screenshot-2021–۰۶-۰۱ استفاده نکنید. از نام فایل‌های توصیفی مانند black-puppy.png یا eiffel-tower.jpg‌استفاده کنید.

چک لیست سئو محتوا

انتخاب موضوعی با پتانسیل ترافیک جستجوی بالا و انجام برخی از اعمال سئوی on-page از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اگر محتوای شما مناسب نباشد تمام تلاش شما بی‌فایده خواهد بود. برای ارتقای سطح مطالب خود، چک لیست سئو ی محتوا را دنبال کنید.

  1. یک مقدمه جذاب بنویسید

اگر در طی چند ثانیه خوانندگان را متقاعد نکنید که صفحه شما آنچه را که آنها می‌خواهند ارائه می‌دهد، سریع‌تر از آنچه فکر کنید صفحه شما را ترک خواهند کرد.

حتی اگر این یک عامل رتبه‌بندی مستقیم نباشد، یک دلیل دیگر وجود دارد که یک مقدمه جذاب همچنان برای سئو مهم باشد. هیچ‌کس قرار نیست که بدون خواندن محتوای شما، به آن پیوند دهد.

بنابراین، برای جذب پیوندها، خواننده ابتدا باید به‌اندازه کافی جذب خواندن مطالب شما بشود. به همین دلیل است که می‌توان گفت مقدمه، مهم‌ترین قسمت صفحه شما است.

  1. خوانایی

هیچ‌کس نمی‌خواهد دیواری از متن را بخواند. به همین دلیل است که باید همیشه محتوای خود را با تصاویر، نقل قول‌ها و … تجزیه کنید.

  1. از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید

به‌عنوان مثال ۵۰٪ از جمعیت آمریکا، سواد کمتر از سطح ۸ دارند. همچنین:

از اصطلاحات غیرضروری بپرهیزید.

به‌جای کلمات پیچیده از کلمات ساده استفاده کنید.

قیدهای سخت و غیرضروری را حذف کنید.

چک لیست فنی سئو

مهم نیست که برند یا شرکت شما در چه صنعت خاصی مشغول به کار است، اصول SEO تکنیکی و فنی اهمیت متفاوتی نخواهد داشت. گوگل به روز رسانی Google Page Experience خود که شامل سیگنال‌های تجربه صفحه به عنوان عامل رتبه‌بندی است را اعلام کرد و در ماه مه ۲۰۲۱ راه‌اندازی می‌شود.

برای اطمینان از اینکه بهترین تکنیک سئو خود را پیش می‌برید، به متخصصان بازاریابی دیجیتال مراجعه کنید. بدون هیچ گونه توضیح بیشتر، یک چک لیست فنی نهایی SEO برای شما در ادامه آورده شده است. غیرمعمول نیست که مشکلات فنی سئو، باعث می‌شود وب‌سایت در رتبه‌ای که شایسته آن است، قرار نگیرد.

  1. ساختار وب سایت خود را برنامه‌ریزی کنید (در خصوص سایتهای جدید)

بسیار مهم است که بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو بتوانند به راحتی در وب سایت شما حرکت کنند. به همین دلیل است که شما باید یک ساختار منطقی برای سایت خود ایجاد کنید. برای انجام این کار، یک نقشه کلی و ساده ترسیم کنید.

هر شاخه روی نقشه باید یک پیوند داخلی باشد تا موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان بتوانند بین صفحات حرکت کنند.

 

  1. مطمئن شوید که سایت شما دارای فهرست‌بندی باشد.

نمایه‌سازی و بارگذاری دو مفهوم متفاوت است. این که موتورهای جستجو می‌توانند یک صفحه را بارگذاری کند به این معنی نیست که می‌توانند آن را فهرست‌بندی کنند. Google به شما در مورد نشانی‌های اینترنتی بدون نمایه و فهرست‌بندی در محتوا، پوشش می‌گوید. توجه داشته باشید که اگر صفحات بدون فهرست بندی دارید که باید ایندکس شوند، تگ noindex را حذف کنید.

  1. داده‌های ساختار یافته یا نشانه‌گذاری محتوا را اضافه کنید.

داده‌های ساختار یافته به ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه و محتوای آن کمک می‌کند. به این صورت که صفحه به Google اطلاعات مشخصی می دهد و به لیست نتایج جستجوی همان اطلاعات مشخص شده شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو برجسته می‌شود.

یکی از رایج‌ترین انواع داده‌های ساختار یافته، نشانه‌گذاری بردکرامب نامیده می‌شود. انواع مختلفی از نشانه‌گذاری محتوا برای ساختار داده‌ها برای افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها، مشاغل آنلاین و موارد دیگر وجود دارد. برای ایجاد نشانه‌گذاری محتوا برای وب سایت خود، می‌توانید ابزارهای نشانه‌گذاری محتوای آنلاین مانند Merkle و ابزار آزمایش داده‌های ساختاری Google استفاده کنید.

  1. افزونه فشرده‌سازی تصویر را نصب کنید.

فشرده‌سازی تصاویر باعث کوچک شدن فایل‌های تصویری و افزایش سرعت بارگذاری صفحه می‌شود. این ابزار در طراحی سایت بسیار مهم است، زیرا سرعت صفحه یک عامل مهم در رتبه‌بندی گوگل است. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. به عبارتی به شما این امکان را می‌دهند که تا ۱۰۰ تصویر را بصورت رایگان کم حجم کنید.

اگر از پلت فرم وب سایت دیگری استفاده می‌کنید، در Google افزونه‌ای مناسب را جستجو کنید یا از برنامه وب ShortPixel استفاده کنید.

 

  1. خطاهای خزش را برطرف کنید

خطاهای خزیدن به این معنی است که گوگل در مشاهده محتوای سایت شما مشکل دارد و اگر نتواند آن را مشاهده کند، آن را رتبه‌بندی نمی‌کند. به همین دلیل شما باید این مشکلات را در اسرع وقت برطرف کنید.

به سایت خود وارد شوید و به دنبال خطاهای بارگذاری باشید. به این صورت که شما باید مطمئن شوید که سایت شما عاری از هرگونه خطای بارگذاری است. خطاهای بارگذاری زمانی رخ می‌دهد که یک موتور جستجو سعی می‌کند به صفحه‌ای در وب سایت شما برسد اما موفق نمی‌شود.

می‌توانید از Screaming Frog، Deep Crawl و seoClarity استفاده کنید. با این حال ابزارهای زیادی برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد. پس از وارد شدن به سایت، به دنبال خطاهای احتمالی در بارگذاری سایت توسط موتورهای جستجو باشید. همچنین می‌توانید این موضوع را با توجه به نکات مهم در  Google Search Console  بررسی کنید.

در این بخش از چک لیست سئو که هنگام اسکن خطاهای بارگذاری، باید در نظر داشته باشید که:

الف) همه تغییرمسیرها را به درستی پیاده سازی کنید.

ب) از طریق هر صفحه خطای xx 4 و xx 5 که وارد شدید، باید برنامه‌ریزی کنید که بدانید می‌خواهید آنها را به کجا هدایت کنید.

برای پیش بردن این موضوع به سطح بعدی، باید به دنبال مواردی از زنجیره‌ها یا حلقه‌های هدایت مجدد باشید، جایی که آدرس‌ صفحات، چندین بار به آدرس دیگری هدایت می‌شوند.

  1. مطمئن شوید که سایت شما سریع بارگیری می‌شود

سرعت صفحه از سال ۲۰۱۰ یک عامل رتبه‌بندی روی دسکتاپ و از سال ۲۰۱۸ در تلفن همراه بوده است. به راحتی می‌توان فهمید چرا این مسئله برای کاربران و وب سایت شما بسیار مهم است. کلیک بر روی یک نتیجه جستجو و انتظار برای بارگیری آن ناامید کننده است. به همین دلیل است که با کاهش سرعت بارگذاری صفحه، احتمال ریزش بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد.

 

 

اصطلاح اولین تأخیر ورودی (FID)، زمانی را اندازه‌گیری می‌کند که کسی بتواند برای اولین بار با صفحه وب سایت مورد نظر تعامل داشته باشد. برای اطمینان از تجربه کاربری خوب، صفحه باید زمان بارگذاری کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه داشته باشد.

بزرگترین رنگ محتوا (LCP)، عملکرد بارگیری بزرگترین عنصر محتوایی روی صفحه را اندازه‌گیری می‌کند. این زمان برای بارگذاری آن باید در عرض ۲.۵ ثانیه اتفاق بیفتد تا تجربه کاربری خوبی ارائه شود.

تغییر تصاعدی صفحه‌بندی (CLS)، به این صورت است که میزان ثبات بصری عناصر روی صفحه را اندازه‌گیری می‌کند. وب مسترها باید برای صفحات خود تلاش کنند تا CLS کمتر از ۰.۱ ثانیه را ایجاد و حفظ کنند.

این عوامل رتبه‌بندی را می‌توان در گزارشی که در جستجوی گوگل کنسول (Google Search Console ) یافت می‌شود اندازه‌گیری کرد، که به شما نشان می‌دهد کدام آدرس‌ها دارای مشکلات احتمالی هستند. در نتیجه در برطرف کردن آنها اقدام نمایید.

ابزارهای زیادی برای کمک به شما در افزایش سرعت سایت و Core Web Vitals وجود دارد، از جمله Google PageSpeed Insights، Lighthouse و Webpagetest.org. به این ترتیب برخی از بهینه‌سازی‌هایی که می‌توانید انجام دهید در ادامه آورده شده است:

 

 

 

پیاده سازی کند در بارگذاری برای تصاویر متحرک و جلوه‌های بصری سایت،

بهینه‌سازی فرمت‌های تصویر برای مرورگر،

بهبود عملکرد جاوا اسکریپت.

  1. پیوندهای خراب خروجی را برطرف کنید.

پیوندهای خراب برای تجربه کاربر مضر هستند و Google بسیار به آن اهمیت می‌دهد. ساختار پیوند لینک، گاهی می‌تواند باعث ایجاد تجربه کاربری ضعیف برای کاربران و همچنین موتورهای جستجو شود. این که افراد روی پیوندی در وب سایت شما کلیک کنند و متوجه شوند که آنها به آدرس صحیح و درست URL  نمی رسند، می‌تواند برای همه خسته‌کننده باشد.

همچنین در این چک لیست سئو  باید مطمئن شوید که چند عامل مختلف را بررسی کرده‌اید:

  1. پیوندهایی که ۳۰۱ یا ۳۰۲ به صفحه دیگری هدایت می‌شوند.
  2. پیوندهایی که به صفحه خطای XX 4 می روند.
  • صفحات بدون پیوند درست (صفحاتی که اصلا به آنها آدرس درستی داده نشده است).
  1. یک ساختار پیوند داخلی که بسیار تو در تو و پیچیده است.
  2. برای رفع پیوندها و آدرس اشتباه، باید URL مورد نظر را به روز کنید یا اگر این آدرس دیگر وجود ندارد، آن را به طور کلی حذف کنید.

متخصصان وب مستر و بازاریابان سئو باید همیشه به دنبال این خطاها در سایت باشند.

  1. اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای موبایل مناسب است

بیشتر جستجوها در دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود، بنابراین داشتن یک وب سایت سازگار با تلفن همراه مهمترین نکته و یکی از بنیانی‌ترین نکته طراحی سایت است.

  1. سایت خود را به پروتکل HTTPS منتقل کنید

در سال ۲۰۱۴، گوگل اعلام کرد که پروتکل HTTPS یک عامل رتبه‌بندی مهم و اصلی است. بنابراین، در سال ۲۰۲۱، اگر سایت شما هنوز HTTP است، باید گفت که زمان تغییر آن فرا رسیده است.

HTTPS از داده‌های بازدیدکنندگان و البته کاربران شما محافظت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که داده‌های ارائه شده رمزگذاری شده است تا از هک شدن یا از به بیرون درز کردن داده‌ها، جلوگیری شود.

HTTPS به هیچ وجه عاملی برای تصمیم‌گیری در مورد فهرست‌بندی یا عدم فهرست‌بندی صفحه نیست. ما از HTTPS به عنوان یک عامل رتبه‌بندی استفاده می‌کنیم و داشتن HTTPS برای کاربران عالی است. اگر از HTTPS استفاده نمی‌کنید، زمان تغییر فرا رسیده است.

رتبه‌بندی احتمالی به کنار، HTTPS از داده‌های بازدیدکنندگان شما محافظت می‌کند. این امر به ویژه در صورت داشتن میز کاربری با سایت شما بسیار مهم است. اگر از رمز عبور یا اطلاعات پرداخت استفاده می‌کنید، این مورد یک امر ضروری است.

  1. در جهت رفع مشکلات محتوای تکراری تلاش کنید.

محتوای تکراری محتوای دقیقا یا تقریبا مشابه است که در وب سایت در بیش از یک مکان ظاهر می‌شود. این مشکل، مساله رایج SEO در فروشگاه‌های آنلاین است. با Ahrefs Webmaster Tools می‌توانید مسائل محتوای تکراری را به صورت رایگان پیدا کنید.

از شر محتوای تکراری یا غیر مفید رها شوید. مطمئن شوید که محتوای تکراری یا غیر مفید در سایت شما وجود ندارد. محتواهای تکراری می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، از جمله تکرار صفحه از سایت‌های مختلف، داشتن چندین نسخه از آن محتوا در سایت و محتویات بریده شده یا کپی شده.

این مسئله مهم است که شما فقط به Google اجازه می‌دهید یک نسخه از سایت شما را فهرست‌بندی کند. به عنوان مثال، موتورهای جستجو به جای یک وب سایت، همه این دامنه‌ها را وب سایت‌ها متفاوت می‌بینند:

https://www.abc.com

https://abc.com

http://www.abc.com

https://abc.com.

رفع محتوای تکراری را می‌توان به روش های زیر پیاده‌سازی کرد:

  1. راه‌اندازی خطای ۳۰۱ تغییر مسیر به نسخه اصلی URL. بنابراین اگر نسخه دلخواه شما https://www.abc.com است، سه نسخه و شکل دیگر آن باید مستقیما به آن نسخه هدایت شوند.
  2. پیاده سازی برچسب‌های بدون نمایه یا متعارف در صفحات تکراری.
  • تنظیم دامنه دلخواه در Google Search Console.
  1. راه‌اندازی پارامترها در Google Search Console.
  2. در صورت امکان، حذف هرگونه محتوای تکراری.

چک لیست سئو در لینک‌سازی

چک لیست سئو  ایجاد لینک را بررسی کنید. ایجاد لینک یک کار مهم SEO است، به خصوص اگر می‌خواهید برای رقابت از آن استفاده کنید و در رتبه‌بندی به خوبی عمل کنید. در این بخش، چند تاکتیک آزمایش شده پیوندسازی بررسی می‌شود.

لینک‌سازی شاید چالش‌برانگیزترین کار سئو باشد. به این دلیل که همه چیز تحت کنترل شما نیست. شما اغلب متکی به این هستید که افراد دیگر برای برقراری ارتباط، به شما پیوند می‌دهند. بنابراین در این قسمت چند تاکتیک لینک‌سازی آزمایش شده وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید:

۱. پیوندهای رقیب خود را تکرار کنید

پیوندهای رقبای خود را بررسی کنید. رقبای شما احتمالا حداقل برخی از بک‌لینک‌ها را دارند. باور کنید یا نکنید، این یک اتفاق خوب است. اگر وب‌سایتی به رقیب شما پیوند دهد، احتمالا منطقی است که به شما نیز پیوند بدهد. بنابراین، برای موفقیت، یافتن سایتهایی است که به رقبای شما لینک می‌دهند دارای اهمیت است. زیرا احتمال اینکه آنها نیز به شما لینک دهند بسیار زیاد است.

 

  1. پیوندهای از دست رفته را پس بگیرید.

بک لینک‌ها برای همیشه دوام ندارند. به عنوان مثال، اگر گزارش پیوندهای از دست رفته را در Ahrefs ’Site Explorer برای وبلاگ Ahrefs بررسی کنیم، صدها پیوند از دست رفته در ۷ روز گذشته مشاهده می‌کنیم. این اتفاق به دلایل مختلف رخ می دهد.

الماس برای همیشه الماس است اما لینک‌ها نه. لینک‌ها به دلایل مختلف از بین می‌روند. گاهی اوقات آنها برای همیشه از بین می‌روند و در مواردی دیگر ممکن است آنها را پس بگیرید.

  1.  به دنبال پیوندهای خود در دیگر سایت‌ها باشید.

بعضی اوقات افراد بدون پیوند دادن به شما از نام تجاری شما نام می‌برند. این موارد به عنوان ذکر نامربوط شناخته می‌شوند. اینکه بتوانید اشاره‌های بدون پیوند برای نام تجاری خود را به یک پیوند خارجی تبدیل کنید، بسیار مهم است.

  1.  انتشار پست‌های مهمان

وبلاگ‌نویسی مهمان، اصطلاحا جایی است که شما مقاله‌ای را در سایت دیگری می نویسید و منتشر می‌کنید. با هر سایت مربوطه تماس بگیرید و بخواهید که مطالب را به شما لینک کنند. راه‌های زیادی برای یافتن فرصت‌های وبلاگ‌نویسی مهمان وجود دارد، اما یک روش ساده جستجو در سایت‌هایی است که قبلا درباره موضوعات مرتبط نوشته‌اند. زیرا احتمالا این سایت‌ها در مورد این موضوع مشابه علاقه‌مند هستند.

  1. به افراد مناسب، مطالب خود را اطلاع دهید

اگر افراد از وجود محتوایی اطلاع نداشته باشند نمی‌توانند به آن پیوند دهند. به همین دلیل است که باید تلاش آگاهانه‌ای داشته باشید تا به افراد مناسب در مورد محتوای خود بگویید. اما چه کسی “فرد مناسب” است؟ افرادی که احتمالا به مطالب شما علاقه‌مند هستند و قدرت پیوند به شما را هم دارند.

 

 

این افراد دو ویژگی دارند:

به محتوای شما علاقه مند هستند.

قدرت پیوند دادن به شما را دارند.

بیاموزید که چگونه افراد مناسب را برای لینک دادن پیدا کنید و چگونه با استفاده از این توصیه‌های ارتباطی با آنها ارتباط برقرار کنید.

پیوندهای داخلی را اضافه کنید

در موارد قبل، اهمیت پیوند دادن به منابع داخلی و خارجی مرتبط در محتوای شما را پوشش دادیم. اما افزودن پیوندهای داخلی از سایر صفحات مرتبط را هر زمان که محتوای جدیدی را منتشر می‌کنید، نیز اهمتی خاصی در اصول سئو دارد.

نکات مهم پایانی

سئو یک فرایند مداوم است و درج همه موارد در یک چک لیست، غیرممکن است. با این اوصاف، اگر با موارد چک لیست سئو ی بالا پیش بروید، قطعا در مسیر رسیدن به رتبه‌های بالاتر قرار خواهید گرفت. همچنین احتمالا از رقبای خود خیلی جلوتر خواهید بود.

تجربه صفحه خود را به روز کنید. (معیارهای اصلی)

سیگنال‌های تجربه صفحه جدید گوگل (Core Web Vitals) را با سیگنال‌های جستجوی موجود خود ترکیب کنید، از جمله آنها می‌توان به درست دیده شدن در تلفن همراه، ایمنی وب و کاربران، امنیت HTTPS و دستورالعمل‌های جدید و ترکیب با عملکردهای گذشته اشاره کرد.

 

سئو همواره به روز رسانی می‌شود.

SEO یک فرآیند مداوم و مستمر است و نمی‌توان همه موارد مهم را در یک چک لیست سئو  قرار داد. با این وجود، اگر موارد فهرست بالا را بررسی کنید، به خوبی در رتبه‌بندی بالاتری قرار خواهید گرفت. همچنین احتمالا از رقبای خود بسیار جلوتر خواهید بود. و این تنها چیزی است که اهمیت دارد. در نتیجه همواره باید با اصول آن به روز باشیم و آنها را به درستی به کار بگیریم.

کد مطلب:۱۴۰۰۰۴۲۶۰۰۳-۰۰۱-۲۴۴

چک لیست تولید محتوا شامل چه مواردی است