چگالی کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

 

شاید اگر به سراغ طراحی سایت یا سئو رفته باشید ، با این کلمه بارها رو به رو شده باشید ، اما این چگالی کلمات کلیدی به چه معناست ؟

قبل از هرچیز باید تعریف خود کلمه کلیدی را بگوییم:

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی  همان عبارت‌هایی هستند که کاربران آن را در موتورهای جستجو  مینویسند و یا جست‌وجو میکنند تا آنچه که مد نظرشان هست  را بیابند.

درحقیقت کلمه‌ کلیدی همان نیاز‌ها و علاقه‌مندی‌ کاربران است که در موتورهای جستجو search می شود.اگر درمورد کلمات کلیدی اطلاعی ندارید پیشنهاد میکنم مقاله کلید واژه را مطالعه کنید، تا مطالب این مقاله به اندازه کافی برای شما  مفید و قابل استفاده باشد .

چگالی کلمات کلیدیچگالی کلمات کلیدی چیست ؟

میزان تکرار کلمه کلیدی در مقاله را چگالی کلمات کلیدی میدانند.

در اواخر دهه ۱۹۹۰ بود که موضوعی میان صاحبان سایت‌ها مطرح شد، آن‌ها متوجه شدند که موتور‌های جست و جو برای رتبه بندی سایت‌ها از میزان استفاده کلمات کلیدی در متن استفاده میکنند.

در نتیجه آن‌ها استفاده خود را از این کلمات افزایش دادند تا جایی که باعث شد متن‌هایی نوشته شود که غیرقابل خواندن بودند یا حتی بی مفهوم ،پس اهمیت و ارزش آن روز به روز کاهش یافت اما هنوز هم یکی از فاکتور‌های موتور‌های جست‌وجو حساب میشود.

 

 

چگالی کلمات کلیدی در سئو سایت چه اهمیتی دارد؟

در مبحث سئو، یکی از مواردی که مورد توجه قرار میگیرد،اطلاع از مقدار صحیح چگالی کلمات کلیدی میباشد و وظیفه هر سئو کاراست که به این مورد توجه کافی را داشته‌باشد.

اگر این مورد به اندازه کافی مورد استفاده قراربگیرد میتواند رتبه سایت شمارا بالا ببرد، ولی اگر به آن بی‌توجهی شود باعث ضربه به سایت شما میشود، ممکن است از طرف موتور‌های جست و جویی مانند گوگل به عنوان اسپم شناسایی شود و جریمه شوید یا حتی ممکن است سایت شما را ازصفحه نتایج جست‌وجو حذف کند.

از طرف دیگر استفاده زیاد از این کلمات باعث میشود تا از خوانایی و شفافیت متن شما  کاسته شود.

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه میشود؟

اگر بخواهیم با این کلمه را با  مفهوم فیزیکی چگالی در نظر بگیریم، درواقع میزان استفاده کلمات کلیدی در کل تعداد کلمات مقاله یا متن‌ها را چگالی کلمات کلیدی مگویند.

البته ما نمیخواهیم اینجا از فرمول‌های نامفهوم سخت فیزیک حرف بزنیم بلکه اینجا صحبت از یک فرمول ساده برای بهبود سئو سایت شماست.

ما چگالی کلمات کلیدی را با درصد اندازه گیری می‌کنیم، به این صورت که تعداد تکرار کلمات کلید را بر تعداد کل کلمات مقاله تقسیم کرده و ضرب در ۱۰۰میکنیم.

بهترین میزان برای چگالی کلمات کلیدی چقدر است؟

 

همانطور که گفتیم، چگالی کلمات کلیدی برحسب درصد محاسبه میشود.

طبیعی است که هرچه این مقدار بیشتر باشد چگالی کلمات ما نیز بیشتر است، اما همیشه درصد بالا داشتن نشانه خوب بودن آن نیست بلکه کارشناسان سئو معتقدند میزان مناسب برای چگالی کلمات تنها بین ۱تا ۳ درصد میباشد.

میتوان گفت این بهترین میزان برای  نشان دادن سایت شما در ابتدا نتایج جست‌وجو‌هاست.

چگالی کلمات کلیدی

اما بهترین جای استفاده این کلمات کجاست ؟

بهترین جای استفاده این نوع کلمات در ابتدای متن شماست .

البته باید حواستان باشد تا در استفاده از این کلمات در بند ابتدایی خود زیاده روی نکنید بلکه بهتر است تعادل را در تمامی بند‌ها رعایت کرده و به میزان مناسب از آن استفاده کنید.

 برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی در سایت چه راهکارهایی وجوددارد؟

 

برای هر سایت راهکار‎‌های متفاوتی وجوددارد اگر سایت شما ورد پرسی است میتوانید از افزونه “Yaost SEO”  استفاده کنید .

اگر سایت شما وردپرسی نیست میتوانید از سایت”” استفاده کنید تا میزان چگالی کلمات کلیدیتان را مشاهده‌کنید.

همچنین شما می‌توانید زمانی که صفحه شما فعال شد، با استفاده از Alexa Check On-Page SEO Check برای بررسی استفاده از کلمات کلیدی و اطمینان از بهینه بودن صفحه برای مدت زمان مورد نظر ، یک بار بررسی نهایی را در صفحه خود انجام دهید.

 

 

برای جلوگیری از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی چکارکنیم؟

 

چند راهکار وجود دارد تا بتوانیم هنگامی که تولید محتوا انجام میدهیم ، از تکرار بی مورد کلمات کلیدی جلوگیری کنیم :

۱.محتوا را برای کلمات کلیدی تولید نکنیم بلکه کلمه کلیدی را از دل محتوا تولید کنیم.

۲.بگذاریم متن محتوا مسیر خودش را پیش ببرد و بفکر تکرار کلمات نباشیم، چراکه باعث میشود محتوای متن را تحت تاثیر قراردهد و مفهوم آن را از بین ببرد.

۳.یکی از راه‌های ساده برای جلوگیری از تکرار استفاده از کلمات هم‌خانواده است.

نگران موتورهای جست‌وجو نباشید، Keyword stemming یکی از ویژگی‌های موتور‌های جست‌وجوست که میتواند کلمات مشابه را تشخیص دهد.

حتی موتورهای جست‌وجو میتوانند محتوا را درک کنند، Semantic keyword یکی دیگر از توانایی‌های موتورهای جستجو در درک کلمات است.

۴.شروع به نوشتن محتواهای طولانی کنید .

زیرا خزنده‌های گوگل به محتوا‌های طولانی‌تر جذب میشوند، ممکن است فاکتورهای جست‌وجو هر ساله تغییر کنند  اما هرچه باشد نمیتوان از محتوای طولانی گذشت.

۵.پیشنهاد‌های گوگل را به هنگام جست‌و جو نادیده نگیرید.

۶.کلمات کلیدی خود را موارد زیر حتما استفاده کنید.

  • عنوان صفحه
  • تگ H1
  • متن اصلی
  • URL سایت
  • تگ Alt تصاویر موجود در صفحه
  • لینک‌های داخلی سایت
  • توضیحات متا یا Meta Description

چگالی کلمات کلیدی

نتیجه گیری

اگر بخواهیم از این مطالب نتیجه‌گیری کنیم، باید بگوییم چگالی کلمات کلیدی یکی از فاکتور‌های بهینه کردن  سئو سایت‌هاست اما برقراری تعادل در این فاکتور ا اهمیت بالایی برخوردار است، تا آنجا که موجب دردسر نشود میتواند کمک کننده باشد، این چگالی درست مثل ترازویی برای محتوای شما عمل میکند که درست باید دو کفه ی آن برابر و در تعادل باشد . زیاده‌روی و کمروی هردو میتوانند ضرر بزند ،کافیست که حواسمان به نکات ریزی که ما در این مطلب آورده‌ایم باشد تا این ترازو در تعادل بماند. و رتبه بندی سایت مارا  بالا ببرد.

 

امیدوارم این مقاله به اندازه کافی اطلاعات لازم درباره چگالی کلمات کلیدی را  به شما داده باشد.برای مطالعه بیشتر درباره‌ی سئو  میتوانید  به مطلب “آموزش مقدماتی سئو” مراجعه کنید.

 

 

 

`

انتخاب کلمات کلیدی و اهمیت آن

یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک متخصص می‌تواند انجام دهد، انتخاب بهترین کلمه کلیدی است، زیرا جستجوی کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین موارد در هر سایت است.

این کار برای افزایش بازدید یک وب‌سایت بسیار ضروری است.

همچنین برای تولید محتوای مناسب و بهینه انتخاب کلمات کلیدی بسیار حایز اهمیت است.

اهمیت انتخاب کلمات کلیدی، راهکارهای سازمانی شرکت شما را تغییر می‌دهند.

کاربران در سراسر دنیا در هر ساعت از هر روز از هرسال هزاران کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند بنابراین دانستن اینکه کاربران دقیقاً چه چیزی می‌خواهند، اهمیت دارد.

در هنگام انتخاب کلمه کلیدی هدف داشته باشید. انتخاب آن ممکن است در ابتدا کمی گیج‌کننده باشد.

هدف ما این است که به طور کامل و ساده شما را راهنمایی کنیم، پس اگر نمی‌خواهید در انتخاب بهترین کلمه کلیدی به مشکل بربخورید، این مقاله را دنبال کنید.

 

کلمات کلیدی را کجا قرار دهیم؟

مکان قرارگیری کلمات کلیدی در صفحه بسیار مهم است.

کلمات کلیدی را در عنوان‌ها، در توضیحات عکس، در بین متن، در آدرس اصلی سایت و در آدرس پیوند استفاده کنید.

 

نکات کلیدی در انتخاب کلمات کلیدی

هدف خودتان را ازسئو سایت بدانید. قصد دارید در سایت خودفروش داشته باشید؟ آیا تمایل دارید برندسازی کنید؟ آیا تمایل دارید اطلاع‌رسانی کنید؟

برای برندسازی با جستجوی کلمهٔ یخچال سایت LG  را مشاهده خواهید کرد.

بعد از ورود به سایت می‌بینید که خریدوفروش زیادی صورت نمی‌گیرد و آن چیزی که شما می‌بینید سایت اطلاع‌رسانی است.

به این حالت برندسازی می‌گویند. این کار باعث جذب نماینده فروش می‌شود.

برای اطلاع‌رسانی کنید باید سایتتان را سئو کنید تا بتوانید خبرهای سایتتان را اطلاع‌رسانی کنید.

حالت سوم که بیشترین استفاده در اینترنت را دارد، فروش اینترنتی می‌باشد.

اگر تمایل به فروش دارید حتماً در نظر بگیرید که قبل از کلمات کلیدی، کلماتی مثل خرید و یا فروش را اضافه کنید.

 

کلمات کلیدی

 

درباره موضوع سایتی که می‌خواهید روی آن فعالیت کنید اطلاعات جمع کنید که اگر این سایت برای خودتان است کار برایتان خیلی آسان‌تر می‌شود.

سعی کنید قبل از شروع سایت، حتماً لیستی از کلمات کلیدی و حتی لیستی از مطالب سایت هم داشته باشید.

یک لیست از کلمات کلیدی باعث می‌شود تا هم دید بهتری داشته باشید و هم بهتر و به‌آسانی با لینک‌های داخلی بازی کنید.

  1. خودتان را جای مخاطب قرار دهید. تصور کنید که به خدماتی نیاز دارید که در رابطه به کسب‌وکار شماست. شما باید به‌عنوان مخاطب جستجو کنید و انتخاب کلمات کلیدی را به این صورت انجام دهید.
  2. از همکاران، دوستان و اطرافیانتان بپرسید اگر در زمینه کسب‌وکار شما احساس نیاز کنند چه کلماتی را جست‌وجو می‌کنند.
  3. در این حوزه کلمات کلیدی مرتبط را انتخاب کنید مثلاً اگر سایت شما یک سایت دانلود پخش فیلم و سریال است می‌تواند از کلمات کلیدی “پخش فیلم و سریال” جدید یا “پخش فیلم با کیفیت بالا” استفاده کنید.
  4. تعداد کلیدواژه بر اساس تعداد ظاهرشدن کلیدواژه در عنوان سایت یا در توضیحات سایت محاسبه می‌شود. نباید در تعداد کلیدواژه‌ها افراط کرد، زیرا برخی از موتورها در صورت مشاهده تکرار بی‌رویه کلیدواژه‌ها، سایت را به‌خاطر اسپم کردن و جاگذاری کلیدواژه جریمه می‌کنند.
    به‌طورکلی، به هر تعدادی که تمایل داشتید کلیدواژه‌ها را در محتوا تکرار کنید، و در تگ‌های متا تکرار کلیدواژه‌ها بین ۳ تا ۷ بار معقول و منطقی است.
  5. می‌توانید درباره حوزه کاری خود در گوگل سرچ کنید تا ببینید رقبای شما در این حوزه از چه کلمات کلیدی‌ای استفاده کرده‌اند. شما می‌توانید تشخیص دهید در حوزه کسب‌وکار شما از چه کلماتی بیشتر استفاده می‌شود.
  6. کلمات کلیدی خیلی با کیفیت را پیدا کنید و تمرکزتان را دقیقاً روی این کلمات قرار دهید و سایت خودتان را در این کلمات بهینه‌سازی کنید. بعدها می‌توانید کلمات دیگری پیدا کنید و در آن کلمات هم سایتتان را بهبود دهید و به صفحات اول گوگل، سایت خود را منتقل کنید.
  7. این کار خیلی بهتر از انتخاب‌های زیاد و ضعیف است.
  8. از ابزارهای رایگان برای پیداکردن کلمه کلیدی استفاده کنید.
  9. از ابتدا سراغ کلمات کلیدی رقابتی نروید چون این کار باعث صرف زمان و هزینه زیادی می‌شود.
  10. شاید سود خوبی برای شما داشته باشد، ولی این دلیل بر این نمی‌شود که شما از کلمات رقابتی استفاده کنید، چون در بسیاری از موارد این کار موجب ورشکستگی می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌شود هم‌زمان با چندین کلمه کلیدی متوسط بالا بیایید.

بعضی افراد بر این باور هستند که اگر کلمه کلیدی کوتاهی را بالا بیاورند در تمامی جست‌وجوها در بالاترین نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند.

فقط کافی است کلمات کلیدی را بررسی کنید متوجه خواهید شد که کلمات طولانی‌تر هدفمندتر هستند و بازدهی بهتری خواهند داشت.

به طور مثال اگر سایت شما بر روی کلمه کلیدی “پخش” در نتایج برتر گوگل نمایش داده شود دیگر دلیلی ندارد که در جست‌وجو “پخش فیلم”، یا ”پخش آهنگ” و سایر این نمونه‌ها بالا بیاید.

بااین‌وجود مزیت اصلی آن‌ها در مقایسه با کلمات کوتاه این است که سئو روی کلمات طولانی ساده‌تر است و خیلی راحت‌تر به نتیجه خواهید رسید.

 

مزیت دیگر کلمات طولانی، دقیق‌تر بودن آن‌هاست. شما مخاطبی را به دست می‌آورید که دقیقاً به دنبال خدمات شما می‌گردد.

از اسامی اشخاص یا برندها در سایت خود استفاده نکنید زیرا کسی که مثلاً نام دکتری را جست‌وجو می‌کند، قطعاً به برنامه‌های سایت شما توجهی نخواهد کرد.

پس از متوجه شدن اینکه این سایت متعلق به خود ایشان یا آن برند نیست آن را ترک خواهد کرد و این نیز موجب آسیب به سایت شما شده و اصطلاحاً افزایش bounce rate را در برخواهد داشت.

 

 

keywords

 

 Seo کردن سایت برای صفحات داخلی

این نکته را در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید تمام کلمات کلیدی مورد نظرتان را برای صفحه اصلی سئو کنید.

سعی کنید برای هر کلمه صفحه‌ای جداگانه تشکیل دهید.

زمانی که می‌خواهید کلمهٔ کلیدی خود را انتخاب کنید، برای این کلمات صفحات جداگانه طراحی کنید مخصوصاً زمانی که موضوعات متفاوتی دارید باید زمانی را برای بهینه‌سازی مجزا برای آن‌ها اختصاص دهید.

بهتر است بدانید صفحات داخلی برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی خیلی مناسب‌تر هستند.

در نتیجه کلمات کلیدی خود را بر این مبنا انتخاب کنید.

 

به‌روزرسانی کردن کلمات کلیدی

نگران انتخاب درست‌ترین کلمه کلیدی در همین ابتدا نباشید.

رأی تغییر و انتخاب کلمات کلیدی بهتر و بیشتر همیشه زمان دارید.

شما می‌توانید آمارگیرهای خیلی قوی روی وب‌سایت خود نصب کنید و ورودی‌های سایت خود را بررسی کنید با این کار می‌توانید ببینید کاربران در سایت شما چه جستجوهایی انجام می‌دهند.

با مشخص‌شدن این کلمات می‌توانید کلمه‌های کلیدی جستجو شده توسط کاربران را هم به لیست کلمات کلیدی خود اضافه کنید و در آینده برای این کلمات هم بهینه‌سازی انجام دهید.

 

Update keywords

به طور خلاصه می‌توانید:

کلمات کلیدی را طوری انتخاب کنید که مستقیماً با خدمات سایت شما مرتبط باشد.

درباره حوزه کاری خود در گوگل سرچ کنید، کلمات کلیدی مناسب‌تر هستند که جستجوی بیشتری دارند و درعین‌حال رقبای شما در آن عبارت ضعیف‌تر هستند.

هرگز از روش‌های اسپم و سیاه برای بالابردن چگالی کلمات کلیدی خود استفاده نکنید.

از ابزارهای مناسب برای بررسی کلمات کلیدی استفاده کنید.

و در آخر توصیه می‌شود کلمات کلیدی کم ترافیک را برای بازدید بیشتر سایت خود انتخاب کنید و بعداً روی کلمات کلیدی رقابتی فعالیت نمایید.