الگوریتم گوگل

 نحوه کار الگوریتم‌های جستجو

الگوریتم گوگل :با مقدار اطلاعات موجود در وب، یافتن آنچه شما نیاز دارید تقریباً غیرممکن است بدون اینکه بتوانید مرتب شوید. سیستم‌های رتبه‌بندی گوگل دقیقاً برای همین کار طراحی شده‌اند: صدها میلیارد صفحه وب را در فهرست جستجوی ما مرتب کنید تا در کسری از ثانیه مناسب‌ترین و مفیدترین نتایج را پیدا کنید و آنها را به‌گونه‌ای ارائه دهید که به شما کمک کند آنچه را که دارید پیدا کنید در جستجویاین سیستم‌های رتبه‌بندی از یک الگوریتمی بلکه از یک مجموعه کامل تشکیل نشده‌اند.

الگوریتم گوگل

برای دستیابی به مفیدترین اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو بسیاری از فاکتورها را بررسی می‌کنند، از جمله کلمات جستجوی شما، ارتباط و قابلیت استفاده از صفحات، تخصص منابع و موقعیت مکانی و تنظیمات شما. وزن اعمال شده برای هر عامل بسته به ماهیت سؤال شما متفاوت است – به‌عنوان‌مثال، تازه بودن مطالب بیش از آنچه در مورد تعاریف فرهنگ لغت انجام می‌شود، در پاسخ به سؤالات مربوط به موضوعات اخبار فعلی نقش بیشتری دارد.

برای اطمینان از‌ گوگل مطابق با استانداردهای بالایی از لحاظ ارتباط و کیفیت، ما یک فرایند دقیق داریم که شامل تست‌های زنده و هزاران ریدر کیفیت جستجوی خارجی آموزش‌دیده از سراسر جهان است. این کیفیت سنج‌ها از دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای پیروی می‌کنند که اهداف ما را برای الگوریتم‌های جستجو تعریف می‌کند و برای همه در دسترس عموم است.

معنی پرسش شما

برای بازگرداندن نتایج مربوط به جستجوی شما، ابتدا باید اطلاعاتی را که به دنبال آن می‌گردید را تعیین کنیم . هدف سؤال شما. درک مقصود اساساً درک زبان است و یک جنبه مهم در جستجو است. ما برای ایجاد رمزگشایی از کدام رشته از کلمات باید در فهرست جستجو کنیم، مدل‌های زبانی را ایجاد می‌کنیم.

این شامل مراحل به‌ظاهر ساده‌ای مانند تفسیر اشتباهات املایی است و شامل تلاش برای درک نوع پرسشی است که با استفاده از برخی از آخرین تحقیقات در مورد درک زبان طبیعی انجام داده‌اید. به‌عنوان‌مثال، سیستم مترادف ما به جستجو کمک می‌کند تا منظور شما را از تأسیس اینکه چندین کلمه یک معنی دارند، بداند.

این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا جستجو پرسش “چگونه لامپ را تغییر دهیم” با صفحاتی که نحوه جایگزینی لامپ را توصیف می‌کنند مطابقت دهد. توسعه این سیستم بیش از پنج سال به طول انجامید و به طور قابل‌توجهی نتایج را در بیش از ۳۰ درصد جستجوها در سراسر زبان بهبود می‌بخشد.

 

فراتر از مترادف

‌ گوگل همچنین سعی می‌کند بفهمد شما به دنبال چه دسته‌ای از اطلاعات هستید. آیا این یک جستجوی بسیار خاص است یا یک جستجوی گسترده است؟ آیا کلماتی مانند “بازبینی” یا “تصاویر” یا “ساعت کار” وجود دارد که نشانگر اطلاعات خاصی است که در پشت جستجو، جستجو می‌شود؟ آیا این سؤال به زبان فرانسه نوشته شده است که نشان می‌دهد می‌خواهید به آن زبان پاسخ دهید.

الگوریتم گوگل

یا آیا به دنبال مشاغل نزدیک هستید و اطلاعات محلی می‌خواهید؟ابعاد مهم این دسته‌بندی سؤال، تجزیه‌وتحلیل ما در مورد اینکه آیا سؤال شما به دنبال محتوای تازه است، . اگر کلمات کلیدی پرطرف‌دار را جستجو کنید،الگوریتم‌گوگل سؤال شما این را به‌عنوان سیگنالی برای مفید بودن اطلاعات به‌روز از صفحات قدیمی تفسیر می‌کنند. این بدان معناست که وقتی در جستجوی جدیدترین نتایج “NFL” ، “رقص با ستاره‌ها” یا “درآمد اکسون” هستید، جدیدترین اطلاعات را خواهید دید.

مرتبط بودن صفحات وب

در مرحله بعد، الگوریتم‌ها محتوای صفحات وب را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا ارزیابی کنند آیا صفحه حاوی اطلاعاتی که ممکن است با آنچه شما دنبال آن هستید مرتبط باشد.اساسی‌ترین سیگنال مرتبط بودن اطلاعات زمانی است که یک صفحه وب حاوی کلمات کلیدی مشابه جستجوی شما باشد. اگر آن کلمات کلیدی در صفحه نشان داده شوند، یا اگر در عناوین یا متن وجود داشته باشند، به‌احتمال زیاد اطلاعات مربوط می‌شوند.

فراتر از تطبیق کلمات کلیدی ساده، ما برای ارزیابی اینکه آیا نتایج جستجو به درخواست‌ها مرتبط هستند، از داده‌های تعامل جمع و ناشناس استفاده می‌کنیم. ما این داده‌ها را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کنیم که به سیستم‌های یاد گرفته شده ماشینی کمک می‌کنند تا ارتباط را بهتر تخمین بزنند.

این سیگنال‌های مرتبط به الگوریتم‌های جستجو کمک می‌کنند تا ارزیابی کنند که آیا یک صفحه وب پاسخی به درخواست جستجوی شما دارد، نه اینکه فقط یک سؤال را تکرار کند. فقط فکر کنید: وقتی “سگ” را جستجو می‌کنید، احتمالاً صفحه‌ای که صدها بار کلمه “سگ” باشد نمی‌خواهید. باتوجه‌به این نکته، الگوریتم‌ها ارزیابی می‌کنند که آیا صفحه‌ای حاوی محتوای مرتبط دیگری فراتر از کلمه کلیدی “سگ” است – مانند تصاویر سگ، فیلم یا حتی لیستی از نژادها.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه سیستم‌های ما به دنبال این نوع سیگنال‌های قابل‌اندازه‌گیری برای ارزیابی ارتباط هستند، اما آنها برای تجزیه‌وتحلیل مفاهیم ذهنی مانند دیدگاه یا گرایش سیاسی محتوای یک صفحه طراحی نشده‌اند.

کیفیت محتوا

فراتر از تطبیق کلمات در جستجوی شما با اسناد مربوطه در وب، الگوریتم‌های جستجو همچنین اولویت‌بندی معتبرترین منابع موجود را برعهده دارند. برای این منظور، سیستم‌های ما برای شناسایی سیگنال‌هایی طراحی شده‌اند که می‌توانند در تعیین صفحاتی که تخصص، معتبر بودن و قابل‌اعتماد بودن در یک موضوع مشخص را نشان می‌دهند، کمک کنند.

الگوریتم گوگل
الگوریتم گوگل

ما به دنبال سایت‌هایی هستیم که به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران برای سؤالات مشابه ارزش آنها را دارند. به‌عنوان‌مثال، اگر سایر وب‌سایت‌های برجسته به صفحه پیوند دهند (آنچه که به‌عنوان PageRank معروف است) ، ثابت شده است که نشانه خوبی برای اطمینان از اطلاعات است. بازخورد جمع شده از فرایند ارزیابی کیفیت جستجوی ما برای اصلاح بیشتر چگونگی تشخیص کیفیت اطلاعات سیستم‌های ما استفاده می‌شود.

 

الگوریتم‌های هرزنامه نقش مهمی در تشخیص کم‌کیفیت بودن صفحه دارند و به جستجو کمک می‌کنند تا سایت‌ها از طریق رفتارهای فریبنده یا دست‌کاری در نتایج جستجو افزایش نیابند. رهنمودهای مدیر وب  Google روش‌هایی را توصیف می‌کند که چنین سایت‌های ناخواسته بی کیفیتی را توصیف می‌کنند، از جمله خرید پیوندهایی که از PageRank عبور می‌کنند یا نوشتن متن نامرئی به صفحه.

محتوای موجود در وب و اکوسیستم اطلاعاتی گسترده‌تر به طور مداوم در حال تغییر است و ما به طور مداوم کیفیت سیستم‌های خود را اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که به توازن مناسب ارتباط و اعتبار اطلاعات رسیده‌ایم تا اعتماد شما را به نتایجی که می‌بینید حفظ کنیم.

قابلیت استفاده از صفحات وب

هنگام رتبه‌بندی نتایج، گوگل همچنین ارزیابی می‌کند که آیا صفحات وب به‌راحتی قابل‌استفاده هستند. هنگامی‌که نقاط درد کاربر مداوم را شناسایی می‌کنیم، الگوریتم‌هایی برای ارتقا pages صفحات قابل‌استفاده بیشتر نسبت به موارد کمتر قابل‌استفاده ایجاد می‌کنیم، همه موارد دیگر برابر هستند.

این الگوریتم‌ها سیگنال‌هایی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند که نشان می‌دهد آیا همه کاربران ما قادر به مشاهده نتیجه هستند، مانند اینکه آیا سایت به‌درستی در مرورگرهای مختلف ظاهر می‌شود یا خیر. این‌که آیا برای همه نوع و اندازه دستگاه، از جمله میز کار، رایانه لوحی و تلفن‌های هوشمند طراحی شده است و اینکه آیا زمان بارگذاری صفحه برای کاربرانی که دارای اتصال اینترنت کند هستند به‌خوبی کار می‌کند.

ازآنجاکه دارندگان وب‌سایت می‌توانند قابلیت استفاده از سایت خود را بهبود ببخشند، ما سخت تلاش می‌کنیم تا پیش از ایجاد تغییرات قابل‌توجه و قابل اعمال در الگوریتم‌های جستجو، به صاحبان سایت اطلاع دهیم. برای مثال، در ژانویه ۲۰۱۸ اعلام کردیم که الگوریتم‌های ما “سرعت صفحه” سایت‌ها را در نظر می‌گیرند، شش ماه قبل از اینکه تغییرات اعمال شود. برای کمک به دارندگان وب‌سایت، ما راهنمایی‌ها و ابزارهای مفصلی مانند PageSpeed ​​Insights و Webpagetest.org را ارائه دادیم تا صاحبان سایت ببینند که (در صورت وجود هر چیزی) برای سازگارتر کردن سایت‌هایشان برای موبایل بهتر است.

متن و تنظیمات

اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی شما، سابقه جستجوی گذشته و تنظیمات جستجو همه به ما کمک می‌کنند تا نتایج شما را مطابق با آنچه در آن لحظه برای شما مفید و مرتبط است، تنظیم کنیم.ما از کشور و مکان شما برای ارائه محتوای مربوط به منطقه شما استفاده می‌کنیم.

به‌عنوان‌مثال، اگر در شیکاگو باشید و “فوتبال” را جستجو کنید، گوگل به‌احتمال زیاد ابتدا نتایج مربوط به فوتبال آمریکا و خرس‌های شیکاگو را به شما نشان می‌دهد. درحالی‌که اگر “فوتبال” را در لندن جستجو کنید، Google نتایج مربوط به فوتبال و لیگ برتر را بالاتر قرار می‌دهد. تنظیمات جستجو همچنین شاخص مهمی است که شما ممکن است مفید واقع شوید، مثلاً اگر زبان دلخواه خود را تنظیم کرده یا SafeSearch  را انتخاب کرده‌اید ابزاری که به فیلترکردن نتایج صریح کمک می‌کند.

 

 

جستجوی اخیر

در برخی موارد، ما همچنین می‌توانیم نتایج شما را با استفاده از اطلاعات مربوط به فعالیت جستجوی اخیر شما شخصی‌سازی کنیم. به‌عنوان‌مثال، اگر “بارسلونا” را جستجو می‌کنید و اخیراً “بارسلونا مقابل آرسنال” را جستجو می‌کنید، این می‌تواند نشانه مهمی باشد که می‌خواهید در مورد باشگاه فوتبال، نه شهر اطلاعاتی کسب کنید.جستجو همچنین شامل برخی از ویژگی‌ها است که نتایج را بر اساس فعالیت در حساب Google شما شخصی‌سازی می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، اگر “رویدادهای نزدیک من” را جستجو کنید گوگل ممکن است برخی از توصیه‌ها را برای دسته‌بندی رویدادهایی تنظیم کند که فکر می‌کنیم به آن علاقه‌مند هستید. این سیستم‌ها متناسب با علایق شما طراحی شده‌اند اما برای استنباط ویژگی‌های حساس مانند نژاد شما طراحی نشده‌اند، دین، ​​یا حزب سیاسی.

 

منبع